I varje stad finns en butik eller en restaurang som alla gillar och som därför går riktigt bra. Så det är inte så konstigt att den som driver stället får tanken att man borde öppna ett ställe till.

Tehuset Java har legat på samma ställe i Lund i över nittio år, men finns sedan drygt tio år också i Stockholmsområdet. Även om familjen hade planerat att öppna ett ställe till så var det tillfället som avgjorde, berättar Sofia Wilén när vi besöker henne i butiken mitt i Lund. “Det är jag och min bror och hans fru som driver tehuset. Min bror bodde på Lidingö och det blev lokaler lediga i centrum där samtidigt som han ville bli mer aktiv i familjeföretaget.”

Men för att avgöra om läget verkligen var bra gjorde de en noggrann analys av konkurrenterna i Lidingö centrum och fann att de skulle kunna fylla ett behov. “Vi erbjuder betjäning över disk. Du får dofta på saker, du får känna att du får en personlig service, då får paket inslagna och du får en liten pratstund. Det är något vi kan erbjuda som få andra gör idag och som nätet inte kan konkurrera med”, förklarar Wilén.

Innan de skrev på kontraktet undersökte de så att flödet av människor utanför lokalen var tillräckligt. “Min bror stod faktiskt utanför butiken en hel lördag och kollade hur folk rörde sig” berättar Wilén.

Den avgörande faktorn för att de tackade ja var dock personalen som ställde upp helhjärtat. Att hennes bror bodde i närheten minskade också deras oro. Med tiden har de fostrat ett personallag som tar ansvar och som sätter en ära i att ge bra service till varje kund. I avsnitt 12 av vår företagarpodd “Nästa steg” berättar Wilén om de ovanliga kriterier de använder för att identifiera duktig personal och hur det gjorde att Tehuset Java vågat öppna fler enheter.

I Lund finns också Kostergatans Vin & Delikatess som blev en älskad klassiker nästan direkt från start. Men när man bestämde sig för att öppna ett franskinspirerat konditori i lokalen intill blev det katastrof, i alla fall ekonomiskt. “Vi hade för stort sortiment och för liten lokal” summerar Calle Henrickson saken. “Som tur var hade vi en kassako på andra sidan väggen, så som vi kunde skyffla in pengar från.”

Misslyckandet blev dock lärorikt och Henrickson vet idag hur svårt det kan vara att öppna ett ställe till. Erbjudanden från fastighetsägare i Malmö om att starta en kopia av Klostergatans Vin & Delikatess har inte saknats, men Henriksson har insett att hans styrka som krögare delvis bygger på lokalkännedomen i Lund. Därför har han valt att starta fler ställen i Lund istället för att ta steget till Malmö. “Jag tror inte det är värt att chansa i dagsläget.”

I podden (avsnitt 12) delar Henrickson med sig om hur han den hårda vägen lärt sig att ha koll på nyckeltalen innan man öppnar nytt, och om hemligheten bakom bra service.


Tänk efter före

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

Kristian Andersson är rådgivare på Almi och råder alla som vill starta nytt att vara noggranna i sina analyser.

  • Fråga dig varför du startar. Är du säker på att det finns ett behov hos kunderna eller är det bara du som vill? Är det för att tillfredsställa kunderna eller ditt eget bekräftelsebehov?
  • Skaffa data. Ta reda på hur många som rör sig i området, hur många som handlar din sorts produkter eller tjänster, hur många spontankunder som man kan räkna med? Gissningar är önskningar men data ger dig fakta. Om du vet hur mycket en snittkund handlar för idag är det också lätt att räkna baklänges. Hur många kunder måste du ha för att gå runt? Och för att göra vinst?
  • Sätt mål på kort och lång sikt. Ju fler ni är som startar det nya, ju viktigare är det. Sätt mål per månad, per kvartal och år, och skriv ner det. Genom att sätta mål synkroniserar ni samtidigt era förväntningar.

Lyssna och lär dig mer om hur man öppnar ett nytt ställe

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Sofia Wilén, Tehuset Java, om vad hon lärt sig av att starta nytt, och om det viktigaste ha koll på när man planerar det nya stället.
  • Calle Henrickson, Klostergatans Vin & Delikatess, om hemligheten bakom att ge kunderna riktigt bra service, något som är helt avgörande för att ditt nya ställe ska få en riktigt bra start.

Du hittar podden på Spotify, Apple Podcasts, Acast, Google Podcasts + i alla andra poddappar. Ladda ner avsnitt 12 nu och lyssna senare!