Man behöver ingen kunskap om hur man bäst planerar rutten när man bokar ett flyg och det krävs heller ingen särskild kunskap om hur man bäst förbereder sig. Med tåg är det fortfarande lite mer komplicerat.

Efter mer än tusen mil på tåg på den europeiska kontinenten följer här våra bästa knep för att göra resan så smidig som möjlig, oavsett hur långt du ska åka. (Tips: Läs allt i ett svep först innan du går tillbaka och själv planerar din resa.)

Resa med tåg i Europa
Allt du behöver veta för att ta tåget till Paris, London, Berlin och andra destinationer — i tjänsten eller på semestern.

Smidigaste sättet att boka

Det saknades länge en motsvarighet till Expedia för flyg, men med Trainline.eu kan man boka tåg på de flesta linjer utanför Sverige. Biljetterna släpps oftast tre månader i förväg.

För att kunna boka måste man förstås veta vilken rutt man tänkt resa. Medan alla större städer i Europa nås med max ett byte när man tar flyget vilket gör att bokningssystemen inte behöver vara så sofistikerade för att räkna ut hur man tar sig till en plats. Med tåg är det tvärtom. Det kräver minst två byten, ofta ännu fler, för att ta sig dit man vill. Det gör uppgiften övermäktig för bokningssidorna och därför bör man dela upp och boka sin tänkta rutt i flera mindre delar.

1. Skissa rutten med Google Maps

Det senaste åren har Google Maps väsentligt förbättrat sin förmåga att räkna ut hur man kommer från A till B. Skriv in din destination, klicka på vägbeskrivning och välj tåg som alternativ, så föreslår Google den kortaste rutten. Det är en utmärkt utgångspunkt, men måste justeras för att ta hänsyn till nattågen eller om du vill stanna någonstans längs vägen.

2. Dela in rutten i olika sträckor och utgå från nattågen

För att kunna boka biljetterna behöver du dela in resan i deletapper, förslagsvis mellan någon de stora järnvägsknutarna i Europa då de har flest förbindelser. För oss svenskar är den viktigaste knuten Köpenhamn och Hamburg (som alla måste passera). Några andra viktiga knutar beroende på resmål är Hannover (mot Berlin och Östeuropa), Münster (mot Nederländerna), Köln (mot Belgien och England), München (mot Österrike och Italien), Basel (Schweiz och Frankrike), Strasbourg (mot Paris), Lyon (södra Frankrike och Spanien), Wien (mot Balkan och Grekland) och Verona (södra Italien).

ÖBBs nattåg NightJet på stationen i Basel. Foto: Per Grankvist / Vad Vi Vet.

För de lite längre sträckorna är nattågen nyckeln till det effektiva resandet, men tyvärr finns det inte så många alternativ kvar. Österrikes motsvarighet till SJ heter ÖBB och har de senaste åren köpt andra tågbolags kvarvarande nattrafik och slagit ihop alltsammans under varumärket NightJet som idag är den dominerande aktören. Alla deras linjer börjar eller slutar dock i Österrike. Utifrån den skissrutt som Google Maps föreslog, kolla om du kan ta NightJet mellan någon av järnvägsknutarna istället för att byta tåg mitt i natten när du ska åka lite längre.

Notera att nattågen passerar många städer mellan knutarna så för att komma till Basel tar man nattåget mot Zurich, sätter väckarklockan tidigt och hoppar av längs vägen. Använd nattågen som stomme i din planering. Logga sedan in på Trainline.eu och boka biljetterna som då kommer dyka upp i din Trainline-app helt automatiskt. Väldigt smidigt.

Något vi lärt oss är att åka så långt man orkar den första resdagen. Lämnar du Stockholm på morgonen innebär det att du kommer till Hamburg via Köpenhamn och att du där tar nattåget söderut. Lämnar man Malmö tidigt på morgonen når man ända till München, via snabbtåget från Hamburg, och kan där ta nattåg så att man exempelvis kan vara i Milano eller Rom nästa morgon.

Bästa rutterna till europeiska städer med tåg
Snabbguide för dig som planerar din nästa europaresa i tjänsten eller på semestern med tåg.

3. Se till att du får marginalerna på din sida

En annan lärdom är att vara noga med att boka med marginal, och att du kommer villa ha större marginal mellan tågen i början av resan än när du närmar dig din destination. Om du skulle bli försenad en timme i början blir det lätt en total förening på tre timmar, om du inte planerat med marginal.

Google har lite för tajta marginaler för min smak, och det är därför jag bara ska användas deras rutt som en skiss när man reser längre sträckor. Jag brukar ha 90–120 minuter som marginal i början och 30–60 minuter på slutet. Det gör också att man hinner ta en kaffe och köpa något att äta på stationen medan man väntar.

Hinner du med nästa tåg från Köpenhamn? Det beror på hur du bokat. Foto: Per Grankvist / Vad Vi Vet

En sak att tänka på vid försening är att man oftast har rätt till nya biljetter till nästa tåg (även om det är ett annat bolag) och i närmaste biljettkassa får man oftast snabb hjälp. Viktigt att minnas är dock att man ska stanna på den station som man blev försenad till istället för att försöka åka vidare och lösa det på nästa station, vilket man kan bli ”tipsad” om. Risken är annars att du då tvingas köpa helt nya biljetter eftersom de inte känner till förseningen.

4. Spara pengar genom att bara boka första klass när det verkligen spelar roll

Skillnaden mellan andra klass och första klass på tåget består i huvudsak av lite bredare stolar, något större benutrymme och lite bredare mittgång. I teorin bidrar det att det blir lite skönare att jobba på tåget men vi har upptäckt att det i praktiken beror det på vilket tågbolag man åker med.

På danska DSBs tåg tycker vi att det helt onödigt att köra första klass, eftersom alla platser är ungefär lika trista och inredningen obetydligt bättre än Öresundstrafikens pendeltåg. Med fasta bord jobbar man ungefär lika obekvämt var man än sitter på tåget och vi försöker därför använda den tiden till att läsa, lyssna på något eller spela patiens.

Så här blir långresan med tåg i Europa trevligare
Några enkla knep gör långresan med tåg trevligare. Vår chefredaktör delar med sig av sina bästa tips.

På höghastighetstågen i Tyskland, Spanien, Belgien och Frankrike är skillnaden inte heller så stor mellan de olika klasserna som man skulle kunna tro. I Frankrike kör SCNF med en variant av TGV-tågen med två våningar där utrymmet man har till sitt förfogande i stort sett är identiskt mellan de två klasserna, även om sätena är lite fläskigare en trappa upp. (Det här gäller även regionaltågen som i allt fler länder byts ut mot dubbeldäckare.)

I förstaklass på Renfos snabbtåg på sträckan Lyon — Barcelona. Foto: Per Grankvist / Vad Vi Vet

Den stora poängen med att betala extra för första klass på de tågen är tvärtom om du inte tänkt jobba eller du tänkt lyssna på något, eftersom utsikten över landskapet från andra våningens förstaklasskupé är så mycket bättre.

Om du inte prompt vill ha en egen sovkupé kan du spara en slant på att boka en sängplats i 3-bäddskupé (Couchette + Bettplatz) på NightJet. De är ljusa och fräscha, sängarna är bäddade och ofta ligger det något att knapra på och en liten flaska mousserande på kudden.

Trevlig överraskning på kudden när man bokar plats i sovvagn på ÖBB NightJet. Foto: Per Grankvist / Vad Vi Vet.

Vill man spara några hundralappar finns liggplatser i 6-bäddskupéer (Couchette + liegeplatz), där man får bädda själv. De är dock i enklaste laget tycker jag, mindre tysta och mindre bekväma. De gånger jag åkt liggplats tycker jag alltid att jag känt mig sömning och skrynklig inombords när jag vaknar. I alla ÖBBs biljetter igår en enkel frukost som man beställer av tågvärden innan man lägger sig. Oavsett klass är den inget att hurra för.

5. Boka hotell så nära stationen du bara kan

Det finns alltid hotell vid stationerna, av historiska skäl. Förr kom ju alla långväga resande på detta vis. Nuförtiden är den stora poängen att boka där att du slipper kånka på väskorna i onödan och sparar en slant på taxi eller kollektivtrafik. Från att du kommer till en stad kan du lämna in väskorna på hotellet (även om rummet inte är klart) och vara redo för ditt första möte / äventyr på under femton minuter.