De fysiska effekterna av bastu känner du förstås till. I takt med att kroppen värms upp öppnas porerna i huden och du svettas. Bastuvärmen bidrar till att öka blodcirkulationen och mångdubblar mängden blod i de ytliga blodkärlen. Bastubad är därmed bra motion för hjärtat.

Hur man badar bastu är en annan sak. Ett vanligt sätt att närma sig bastubadandet är att dela upp det, precis som i hockey – tre perioder med två pauser emellan. En bra längd är 10–12 minuter i taget, men känner man att det är för kort eller långt är det ju bara att ändra.

Bastubadet följs ofta av snabb nedkylning i vatten, genom ett dopp, en iskall dusch eller genom att rulla sig i snön. Snabb nedkylning sägs försegla värmen i kroppen och man kan därefter vistas i kyla längre.

Efter bastun lönar det sig också att svalka av sig en stund med handduken på, för att undvika en eftersvettning som följer om du klär på dig för snabbt.

Vänta tills svetten är ymnig innan du flyttar till en lägre lav i bastun. Foto: Anders Wiklund / TT

Förberedelser

Även om upplevelsen är annorlunda spelar vedbastu eller elektrisk bastu ingen roll. Det är förstås mer pyssel med att få fyr i bastun och det kräver grundläggande kunskaper om hur man får igång en eld, och tillsammans med dofterna gör att det hela känns som mer av en ritual. Men hur bastun är uppvärmd spelar ingen roll för hälsoeffekterna.

Låt dörrar och fönster stå öppna när du sätter igång bastun och värmer upp stenarna - på så sätt försäkrar du dig om att det är frisk luft i bastun (vilket är särskilt viktigt i coronatider). Det viktigaste är att stenarna är varma när du väl börjar basta.

Ett vanligt fel är att man hettar upp rummet för mycket och då blir det alldeles för torrt. Börja försiktigt och höj temperaturen efterhand, när fönster och dörr väl är stängda. Ett svalt rum ger också bättre förutsättningar för en behagligare värmestund, eftersom du kan reglera upplevelsen med mängden ånga. Det som avgör hur länge man kan sitta i en bastu är fuktigheten.

Bastun är färdig att ta i besittning vid 65 - 70°C. Öka sedan till 80 - 85°C och/eller justera fuktigheten tills det blir som du vill ha det. Vana bastubadare kan börja vid lite högre temperaturer, men måltemperaturen är likväl densamma.

  1. Tvätta dig innan du går in i bastun. Använd en sittlapp eller handduk att sitta på. Du kan även använda bastun som ett sätt att bli ren om du badar själv (eller om ni kommit överens om det). Då använder du bastun för att öppna porerna och släppa ut orenheter, och sköljer dig kallt efter varje omgång för att stänga till porerna och skölja bort smutsen.
  2. Tänker du bada torrbastu (utan ånga) så är det viktigt att vänja kroppen vid en lägre temperatur och sedan öka efterhand.
  3. Börja med att sätta dig på den översta laven, och sitt kvar tills du börjar svettas ordentligt. Det dröjer en stund innan svetten tränger igenom huden eftersom den inledningsvis absorberas i den fortfarande torra luften. Att man skulle svettas snabbare och mer i en fuktig bastu är en myt.
  4. Sitt kvar så länge det är behagligt. Tävla inte om vem som kan sitta länge i bastun eftersom alla människor reagerar olika på värme. Däremot kan du prova att sitta en minut längre än du tror du klarar, för att utmana dig själv.
  5. När du fått nog, flytta ner till de lägre lavarna i väntan på att de som badar tillsammans med dig också ska känna att de fått nog. På det sättet kan man bada bastu med olika temperaturer i samma rum.
  6. Lämna bastun och kyl av dig. Vill du kyla sig snabbt är det en dusch, en hink vatten eller ett bad som gäller. Vill du kyla av dig långsamt behöver du bara stå utomhus eller framför ett öppet fönster. Du kommer då märka hur genomvärmd kroppen är eftersom du inte blir kall, även om det är vinter. För att slippa frysa om fötterna, använd träskor eller tofflor.
  7. Återvänd in i bastun och börja om.
  8. När du är färdig, sitt då en stund och låt kroppen kyla av sig. På så sätt slipper du också eftersvettning om du klätt på sig för snabbt.
  9. Tänk också på att dricka efteråt för att undvika huvudvärk till följd av vätskebrist. Du kan dessutom dricka vätskeersättning för att minska risken ytterligare.
En grupp män njuter efter bastubadet i Löyly ett designat bastukomplex vid havet i Helsingfors. Foto: Joakim Ståhl / SvD / TT

Annat att känna till

I bastun får du tala fritt, men på finskt vis är det helt normalt att sitta tyst för sig själv.

Finländarna och ålänningarna badar förresten bastu nakna, också med okända och det görs inget nummer av att man är naken. Nakenhet är naturligt och ingen behöver skämmas över sin egen kropp. Tyskarna har i mångt och mycket samma inställning. Alla är dessutom överens om att man sitter på en liten sittlapp, för hygienens skull, och att man sveper en handduk runt höften när man bastat klart.


Foto av man som häller vatten på stenarna av Anders Wiklund / TT

Bastubad är bra för hjärtat och kan därmed hålla döden stången
Det är inte förvånande att de flesta studier som av bastubadandets effekter är gjorda i Finland.