Betyg och disciplin i skolan – nyckeln till framgång?
Från olika håll förespråkas betyg längre ned i åldrarna, ökat fokus på ordning och auktoritet och mer individuellt lärande. Skulle det göra skolan bättre?
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Redaktionen
Det skrivna är alltid viktigare än skribenten. Därför är de flesta artiklar skrivna av många par händer.
Svenska grundskoleelever får allt sämre resultat, visar en rapportfrån Skolverket. De senaste 20 åren har svenska elevers resultat försämrats markant – både jämfört med andra länder och tidigare år. Samtidigt visar flera studieratt den nya läroplanen som infördes 2011 resulterat i en ökad psykisk ohälsa hos unga. Och en av tre grundskolelärare säger att en stor del av lektionerna går åt till att upprätthålla ordning i klassrummet. Frågan är hur vi löser skolans alla problem.
Enligt Skolverket finns det fyra huvudsakliga problem i skolan idag. Det handlar dels om en ökad segregering i samhället, dels en decentraliserad styrning av skolan, dels individualisering och till sist en undervisning som blir allt mer ojämn från skola till skola och ort till ort. Dessa problem har vuxit fram under lång tid.
Systemskifte lade grunden
Färdigt!
Din prenumeration har startat!
Bra!
Vill du ha ännu fler förklaringar? Skaffa ett betalt abonnemang och få tillgång till allt!
Välkommen tillbaka!
☝️ Tips! För att slippa logga in varje gång, tillåt din webbläsare att spara
cookies. Läs mer om hur du gör: Chrome,
Safari, Explorer
Utmärkt!
Nu har ditt betalda abonnemang startat!
Tack!
Din betalningsinformation är uppdaterad.
Tyvärr kunde vi inte uppdatera din betalningsinformation.