Det finns flera dokumenterade effekter av att bada kallt, både mentala och fysiska. Här är de bästa tipsen för dig som vill komma igång.

  • Dyk aldrig. För ovana vinterbadare innebär chocken som ett dyk innebär en hög belastning på kroppen när hjärtat rusar och blodtrycket ökar snabbt. Men även för erfarna vinterbadare kan det vara onödigt ansträngande.
  • Ta på en stickad mössa. Det gör det lättare att hålla värmen då, och du ska ju ändå inte doppa huvudet eftersom du inte ska vara i vattnet längre än du kan hålla andan.
  • Ta det steg för steg. Gå långsamt ner i vattnet eller på stegen, tills du har vatten till midjan. Därifrån sänker du dig till ditt undervattensläge, vilket innebär att vattnet precis täcker axlarna. Som nybörjare är det skönt att stå på fast botten eller hålla i stegen för att när som helst kunna ta sig upp ur vattnet.
Anne Opsahl, Berit Nordli, och Turid Degenæs klättrar på snöklädda stenblock vid Ormsundet, längst in i Oslofjorden. De badar två gånger i veckan, oavsett väder och väderförhållande berättar damerna och förklarar att vinterbad är hälsofrämjande. "Det härdar immunsystemet" förklarar Opsahl. Foto: Erlend Aas / Scanpix Norge via TT
  • Andas. De första 20 sekunderna upplever många som värst. Andas med djupa och kraftfulla andetag och räkna till 20 för att ta dig igenom dem och tänk på att det räcker för att badet ska ge effekter på dina stressnivåer. Ju oftare du badar, ju kortare tid kommer det ta för dig att återfå normal, andning.
  • Håll ut. Bestäm dig på förhand hur länge du vill vara i vattnet. När den initiala chocken lägger sig talar många om att de upplever det som om man är klädd i ett varmt underställ (efter 30-40 sekunder), och att ett välbefinnande därmed infinner sig. Fortsätt räkna tills du uppnått dagens mål. Efter några gånger kommer du att märka att du klarar längre och längre.
  • Rädd för att frysa efteråt? Ställ dig på en liten handduk på bryggan. Och behåll mössan på.
  • Ta av dig badkläderna direkt. Allra enklast är att bada naken. Har du badkläder ska du ta av dem så fort du kommit upp, då de påverkar din kroppstemperatur negativt.
Turid Degenæs torkar sig efter baded. Hon opererades för cancer för några månader i september men tre veckor senare badade hon igen. "Jag hade aldrig hämtat mig så fort efter operationen om det inte var för badandet", säger hon. Foto: Erlend Aas / Scanpix Norge via TT

Iskall dusch ett alternativ

För den som inte är redo att testa isbad kan en kall dusch vara ett alternativ. Effekterna är i stort sett desamma som vid vinterbad: förbättrad cirkulation och stärkt immunförsvar.

Enligt en artikel i Medical Hypotheses är ca 20 grader en tillräckligt kall temperatur för att få effekt, och tiden behöver inte vara längre än mellan 30 sekunder och två minuter.