För att förstå aktiemarknaden är det klokt att vi börjar med att förstå hur en vanlig marknad funkar. På en torgmarknaden är det tillgången som styr priset. De grönsaker som är i säsong är alltid billigare än de som inte är i säsong (och hur det kan finnas jordgubbar året runt är något av ett mysterium). Potatis är därför som allra billigast i mitten av sommaren och början av hösten och som dyrast på våren. Köparen kommer förstås vilja att köpa av den som säljer den bästa potatisen billigast. Det tvingar alla säljare att anpassa priset tills alla har ungefär samma pris. Även om utbud och efterfrågan påverkar priset är det köparna och säljarna som tillsammans avgör vad något är värt.

Det kan då visa sig att två sorters potatis värderas olika mycket. Stora bakpotatisar är dyrare än vanliga potatisar eftersom de finns färre av dem, och färskpotatis från Bjärehalvön är alltid dyrt eftersom de är av en särskilt hög kvalitet och anses vara en delikatess.

Ju fler varianter det finns, desto svårare blir det att jämföra men i grund och botten vet alla att en potatis är en potatis och att det finns ett prisspann på mellan 5 och 20 kronor kilot som är rimligt för potatisar. Men om någon säljer potatis som redan är skalad ökar värdet för oss som kunder och vi blir därmed villiga att betala mer.

På en torgmarknad med många olika aktörer där alla som vill kan handla är detta det vi kallar för marknadspris. Logiken funkar också mellan olika butiker: priset för potatis är ungefär samma oavsett om man handlar på Lidl, Coop, Ica, City Gross, Hemköp eller Willys. De har förstås inte torgstånd intill varandra, men de verkar på en större, gemensam marknad där alla bevakar varandra för att försäkra sig om att man inte uppfattas som onödigt dyr av kunderna.

I grund och botten är det samma logik gäller på marknaden för aktier. En aktie är ju en liten del av ett företag så priset på varje aktie gånger antalet aktier är helt enkelt värdet på hela bolaget.

Vad någon är villig att betala för en aktie beror dels på på hur mycket aktier som finns och dels på vilken kvalitet bolaget anses vara. Men till skillnad från potatiskvalitet är bolagskvalitet en helt subjektiv uppfattning. Färskpotatis från Bjärehalvön är bättre än nästan all annan potatis - det är alla överens om. Men om Axfood (moderbolag för Willys, Hemköp och Mat.se) är ett bättre företag än sina konkurrenter eller inte, det beror på många olika faktorer. Är man lönsam? Är man lönsammare än sina konkurrenter? Kommer man vara lönsam i framtiden?

Framtidstron styr aktiepriset