Produkter som färgas rosa under oktober är ett lika populärt som kommersiellt framgångsrikt sätt att påminna kvinnor om att kolla brösten för att upptäcka bröstcancer så tidigt som möjligt. Bland de produkter som får ett rosa band finner man ofta alkoholhaltiga drycker, som rosevin eller cocktailmenyer, allt för att visa att företagen bakom donerar en del av intäkterna till bröstcancerforskning.

Men alkoholintag ökar faktiskt risken för bröstcancer - och det har varit känt i mer än trettio år. Även om en studie visade att bara var fjärde kvinna mellan 15 och 45 är medvetna om kopplingen är det ett vetenskapligt faktum att alkohol - oavsett om det är öl, vin eller sprit - ökar risken för att utveckla bröstcancer.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor i Sverige och utgör cirka 30 procent av all kvinnlig cancer. Antalet fall ökar för varje år och enligt Cancerfonden fick 8200 kvinnor bröstcancer 2019. Enligt beräkningar av WHO kan 440 av dessa fall direkt kopplas till alkoholkonsumtion.