De svartvita bilderna på kvinnor som synts frekvent i flödet senaste dagarna är har inte sitt ursprung i någon särskild kampanj. (Även om turkiska kvinnor framgångsrikt använt den för att uppmärksamma det utbredda problemet med våld i hemmet i Turkiet.)

Självporträtten är ofta tagna ur fördelaktiga vinklar, postade tillsammans med vänliga ord om vikten av att kvinnor stöttar varandra och taggen #challengeaccepted och ibland #womensupportingwomen Man nominerar andra genom att tagga dem, skriva deras namn i kommentarsfältet, skicka DM eller SMS.

Tanken är att man genom att posta en bild och tacka andra visar vikten av att kvinnor stöttar varandra. Kampanjen har ingen avsändare och det är oklart hur dem började, men den brasilianska journalisten @anapaulapadraooficial var en av de första att använda hashtaggen för lite mer än en vecka sedan.

Sedan dess har massor av kändisar och miljontals kvinnor gjort detsamma. I skrivande stund har över fyra miljoner bilder taggats med #challengeaccepted, vilket är en fördubbling sedan i söndags.

Det är inte första gången instagramanvändare använt svartvita bilder och denna hashtag för kampanjer med lite vaga syften. 2016 användes det för att uppmärksamma personer med cancer, och denna typ av bilder har också använts för att sprida positivitet.


Uppdatering 200730
Det har förekommit uppgifter om att kampanjen är kopplad till den kampanj mot våld i hemmet som pågår i Turkiet, men det stämmer inte. Som New York Times journalist Taylor Lorentz rapporterat har Instagram/Facebook inte kunnat hitta något som tyder på det efter att de analyserat sin data. Den kampanj som florerat i Sverige är inspirerad från USA dit den kom från Brasilien.