Vilken sorts soffgrupp är mest du? Det har blivit vanligare att möbler har krav på sig att också förmedla något om sin ägare, något som märks i reklamannonsernas tilltal. Vi är vad vi konsumerar, tydligen.

Om du strävar efter att konsumera mindre så är du inte ensam. Allt fler letar efter en soffa som håller under lång tid, som kan förändras efter våra skiftande behov och i takt med att den egna stilen utvecklas. Därför är svaret kanske inte att helt sluta köpa saker utan att se till att det vi köper går runt, att böja den raka livslinjen som gör att nya saker tillverkas av nya material och sedan slängs och förvandla linjen till en cirkel där allt går runt, runt.

För några år sedan började Ikea att fundera i de här banorna och beslutade sig för att bli helt cirkulära. Så när vi bestämde oss för att ett avsnitt av vår förklarande podd "Perspektiv" skulle handla om cirkularitet och cirkulär ekonomi visste vi vem vi skulle ringa. Jonas Carlehed är hållbarhetschef på Ikea i Sverige med en fantastisk förmåga att förklara komplicerade saker på ett vardagligt sätt, vilket du kommer att få höra i  avsnitt 77. Där berättar Carlehed om vad cirkulär konsumtion innebär, och hur Ikea anpassat sin strategi därefter.

Ladda ner och lyssna

Podden finns på Spotify, Apple, Google, Acast, Audible och i alla andra appar där poddar finns. Följ eller prenumerera på podden för att inte missa kommande avsnitt!