Många av de som minns 1980-talets "heta linje" där man ringde ett nummer och hamnade i ett rum där man kunde prata med okända kommer att förstå konceptet med Clubhouse direkt, och många av dem är också där. I alla fall om du jobbar med riskkapital, media eller nöje.

I appen som erbjuder "röstbaserad chatt" kan man gå in och ur olika rum där människor talar under ett stort antal rubriker. Det finns också en massa rum utan rubriker där människor du följer hänger och det är upp till dig om du vill vara en aktiv deltagare eller ej. "Det gör att det funkar både för extroverta och introverta för du väljer själv om du vill vara med och eller lyssna." Det säger David Orlic, medgrundare till Anyone, en ljudapp som gör det möjligt att prata med en expert i fem minuter. (Han sitter även i styrelsen för Vad Vi Vet.) Via explore-funktionen i appen kan man även hitta intressanta samtal, sorterade efter ämne.

Samtalen på Clubhouse är live, utan möjlighet till förinspelning eller att spara dem för eftervärlden. (Även om en del ändå gör det via andra appar.) Orlic menar att det just är de efemära som är en av flera faktorer bakom varför appen är så omtalad för tillfället. Brist på varor har alltid skapat stor efterfrågan och vad grundarna bakom Clubhouse gjort genom att bestämma att alla samtal ska vara direktsända är att skapa en knapphet på tillfällen att ta del av innehållet. "Det är därför live skapar brist och FOMO och driver engagemang och 'stickiness' i appen" konstaterar Orlic.

När man ordnat tre schemalagda samtal kan man att ansöka om att starta ett eget "klubbhus" i appen, något som kan skapa möjligheter att tjäna pengar för de som har klubbhus med tusentals användare som är experter på, eller vill prata om, ett visst ämne.

Clubhouse är fortfarande semiprivat och kräver en inbjudan från en vän som har ditt telefonnummer för att man ska kunna gå med. I dagsläget finns appen endast för Iphone-användare. Antalet användare på Clubhouse växer likväl mycket snabbt i skrivande stund, men är fortfarande litet sett till andra sociala nätverk.

Appen släpptes i betaversion i mars 2020 och blev omtalad i Silicon Valley under våren 2020 när pandemin gjort att många satt hemma. I riskkapitalkretsar spreds ryktet om att Clubhouse var "nästa stora grej" och de enda som blev inbjudna var inledningsvis de mest inflytelserika riskkapitalisterna. De bidrog samtidigt till att värdera appen högt och i mitten av maj investerade den välkända firman Andreesen-Horowitz 12 miljoner dollar i Clubhouse vilket gjorde att appen värderades till över 100 miljoner dollar - utan att ens vara lanserad.

Clubhouse var också skickliga på att bjuda in rätt personer till appen för att skapa intressanta samtal om populärkultur, vilket ökade intresset för att vara med. "De gick på ett par olika vertikaler. Inte bara vita silicon-valley-vc-världen utan 'black twitter'." förklarar David Orlic. Han berättar att man ganska snabbt fick med sig personer som Kevin Hart och Oprah Winfrey och andra framträdande nöjespersonligheter, vilket innebar att Clubhouse "fått med sig musikindustrin, nöjesindustrin och man har massor av content som innebär att det inte bara är vita gubbar som snackar", förklarar Orlic.

Trots att Clubhouse presenteras som ett socialt nätverk för ljud är det inte sociala nätverk som på kort sikt kommer att märka av den nya appen, förutspår Orlic. "Eftersom det framförallt ska förstås som ett konferenssamtal, en sändning är det sannolikt andra sändande medier som kommer tappa publik så här i början, exempelvis poddar och YouTube."

I slutet av januari meddelade Clubhouse att man planerar att ta in mer pengar från investerare och att man arbetar för att ännu fler ska kunna få tillgång till appen.