På den tiden när de flesta i Sverige var bönder, i det så kallade bondesamhället innan industrialiseringen kommit i gång, var tron på magi och övernaturliga fenomen stor. En av årets mest magiska nätter ansågs midsommarnatten vara, med sitt bleka, förtrollande ljus.

Eftersom läkemedel ännu inte fanns var det läkeväxter man vände sig till och dessa ansågs få extra starka krafter när solen stod som högst, vilket ju sker så här i midsommartid. Människor samlade in växter på midsommaren för att sedan spara dem ända till julen. Den spirande kraften hos många växter är som starkast fram till midsommar för att sedan avta, så man kan ändå förstå logiken.

För att stärka hälsan kunde man till även rulla naken i midsommardaggen, eller binda en krans av läkeväxter som torkades och lades i badet vid jul. På så sätt fördes något av kraften från den ljusaste tiden på året över till den mörkaste.

Olika ritualer hölls och olika typer av kärleksspådomar var populärt speciellt bland ungdomar. Det som var viktigt under ritualerna var att allting skulle göras tvärtemot det som var normalt. För att väcka magin kunde man göra saker baklänges och motsols, vara tyst, eller klä av sig naken.

Den tradition vi mest förknippar med midsommar är att plocka sju eller nio sorts blommor och lägga under kudden. Den du kommer gifta dig med kommer då visa sig i drömmen. Det är tradition som även lever kvar i Finland, som ju var en självklar del av Sverige under lång tid.

Ojämna tal ansågs ge tur, därför var det just sju och nio blommor som skulle läggas under kudden. En del hävdar att det måste vara läkeväxter, andra att det duger med vanliga blommor, och vetenskapen är inte samstämmig i frågan.

Det vi vet är dock att blommorna ska plockas med vänster hand (om du är högerhänt), samtidigt som du klättrar baklänges över sju gärdsgårdar. Du måste även vara knäpptyst, annars bryts magin!

Men det fanns fler knep: Man kunde sätta sig baklänges på en stol och äta sill, eller bara överhuvudtaget äta något väldigt salt. Efter det fick man inte dricka något förrän man gick och lade sig. Den som sedan erbjöd en vatten i sömnen var den man ska gifta sig med i framtiden.

Foto: Peter Segemark / Nordiska Museet