I tider av stor osäkerhet skrollar vi extra mycket. När media skriver om kollektiva trauman som krig, terrorattacker, förestående lågkonjunkturer eller en pandemi bidrar det till ökad stress.

Studier visar att vi generellt har mått rätt så kasst de senaste åren, där oron inte bara över pandemin utan också den politiska utvecklingen i världen bidragit till ökad oro. I en rapport från Centers för Disease Control and Prevention (CDC) framkommer det att nära 41 procent av alla vuxna amerikaner haft symtom från minst ett negativt psykiskt hälsotillstånd senaste året

I osäkra tider kommer personer som ofta upplever oro, ångest eller lider av exempelvis posttraumatisk stress att domedagsskrolla mer än andra. Men även personer utan dessa syndrom kan drabbas av vad Journal of Travel Medicine kallat för "sociala media-panik". Vi skrollar i hopp om att skaffa oss kontroll och mildra vår oro, konstaterade psykologen Anna Kåver när hon gästade Vad Vi Vets vetenskapspodd "Perspektiv".

Ju mer ångestfyllda vi blir, desto större blir sålunda vårt behov av kontroll, och desto mer försöker vi kontrollera vår omgivning för att känna oss mindre ångestfyllda. Att hålla sig informerad och uppdaterad är vara ett sätt att kontrollera ångest men i tider när det konstant händer nya saker kan det leda till en ond cirkel.

När världen förändras snabbt ökar vårt behov av att känna oss trygga, och genom att läsa negativa nyheter tror vi att skyddar oss själva och skapar trygghet. Men i själva verket känner vi ofta bara ännu större panik än vad vi gjorde innan. I en studie publicerad i British Journal of Psychology konstaterades att personer som utsattes för oroande tv-nyheter blev både mer ångestfyllda och nedstämda. Detta även påverkade också deras sätt att betrakta personliga problem, även de som inte var relaterade till ämnena i programmet.

En ukrainsk soldat kollar flödet under en paus. Foto: Vadim Ghirda / AP via TT

Sätt att hantera oron

Att lägga bort luren och sluta skrolla är lättare sagt än gjort, men med vetskapen om de negativa effekterna kanske det känns lite lättare att stoppa snuttefilten under kudden en stund.

Bland de råd vi hittat om hur man motverkar oron och minskar på sitt domedagsskrollande är det några råd som återkommer.

  • Sök information hos en eller ett fåtal pålitliga källor. (Vad Vi Vet är en bra början.)
  • Sätt tidsgränser för ditt skrollande.
  • Försöka hitta saker i nuet att fokusera på och vara tacksam över.

Hur det än går med skrollandet kan du trösta dig i att du är långt ifrån ensam i allt detta. Ditt beteende är helt normalt. Det är till och med helt mänskligt.


Så hanterar du oro och ångest
Det är inte så konstigt att oroliga tider ger upphov till oro i kroppen. Det är en naturlig del av att vara människa. Oron kan dock vara både giftig och klok, och i perioder är det lätt att bli överväldigad.