Tillbaka i den ovanliga vardagen

Veckan som gick och nästa vecka är de flesta människor tillbaka på jobbet efter sin semester. Eller ja, man arbetar igen i alla fall, fast hemifrån. Eller ja, man sitter framför zoom igen i alla fall. Eller så googlar man knep för att bli bättre på att hålla fokus och inte låta sig avbrytas hela tiden. Eller tar reda på om kvinnliga magiker uppfattas som bättre eller sämre än sina manliga kollegor. Eller kollar hur det nu var med att hålla fokus - fanns det andra metoder?

Eftersom pandemin påverkade hela våren är vi kanske ändå mentalt förberedda på att den även kommer påverka höstens sätt att arbeta - och kanske längre än så. Som vi konstaterade häromveckan så kommer det att dröja ett bra tag innan vi har ett vaccin - oavsett folk säger. Det är därför som företag som Google och Facebook meddelat sina anställda att de kan räkna med att jobba hemma, i alla fall till nästa sommar. (Det gäller även Spotify, meddelade bolagets pressavdelning i fredags.)

Även innan pandemin fanns tecken på att modeindustrins inte gick lika bra som den tidigare gjort? Så vad händer nu när ingen behöver klä upp sig? H&M såg omsättningen rasa med 50 procent mellan första mars och första juni. I USA rasade försäljningen av kläder med 70 procent, den största nedgången någonsin. Med ett undantag: mjukisbyxor. Den försäljningen gick upp 80 procent. (För den som vill fördjupa sig i modeindustrins fall, rekommenderar jag varmt artikeln om detta i New York Times Magazine förra helgen).

När vi inte behöver köpa mer (eller har råd med mer) kläder ökar intresset för tidlösa plagg och kapselgarderober. Två svenska märken som länge motsatt sig hela idén med säsonger och trender och därför skördar framgångar nu är Asket och A Days March.

Den kommande veckan inleds Stockholm Fashion Week. De två senaste säsongerna har den varit inställd av pandemiskäl och innan dess på grund av "framtiden". Det var ett begrepp som kunde betyda allt möjligt – men förstods som att faktorer som hållbarhet, ekonomi och digitalisering inte längre kunde ignoreras. Nu genomförs veckan i digital tappning och det ska bli spännande att se om modebranschen har blivit mindre tondöv och anpassar kollektionerna till den nya, ovanliga vardagen många av oss upplever. Antalet mjukisbyxor på catwalken kommer att ge oss svaret.


workspace
Foto: Toa Heftiba / Unsplash

Vad ska vi ha kontoren till?

Tidningen Fokus har flyttat från ett stort flott kontor på Valhallavägen i Stockholm till ett kyffe på Kaptensgatan. Från tjugo arbetsplatser till fyra. När de flesta sitter hemma behövs inga stora lokaler. Så vad ska vi då ha kontor till?


The photo was taken in May 2018 in the Death Valley using a film camera Mamiya M645 and a Portra 500 film rolll.
Foto: Julien Cavandoli / Unsplash

Det här kräver också sin förklaring


Är du redo att ta nästa steg?

I vår hyllade företagarpodd Nästa steg hör du andra företagare berätta om hur de löst problemet du går och funderar på. Ingen kan ge så bra råd som en företagare som befunnit sig i din situation, och det är därför Nästa steg blivit en av Sveriges populäraste entreprenörspoddar i sommar.

Varje avsnitt är packat med lärdomar från små och stora företagare över hela landet för att ge dig råd hämtade ur verkligheten. Till exempel:

  • Hur lanserar man en ny tjänst?
  • Vad ska man tänka på om man vill använda Instagram för att driva sälj?
  • Vilka råd finns för att lära sig att hantera sin likviditet på ett bättre sätt?
  • Och vad ska man ska tänka på när man knyter en rådgivare till företaget?
  • Hur går det till att skaffa riskkapital?

I varje avsnitt träffar vi två sorters företagare som berättar vad de lärt sig ur sina olika perspektiv: kort, konkret och lärorikt. Lyssna på Spotify, Apple Podcasts, Acast, och Google Podcasts + i alla andra poddappar.


‍️⛳️ Det var allt för idag! Tack för att du läst Redaktörens Urval! Bjud in en vän att starta sin egen prenumeration på veckobrevet här!

📅 För dagliga uppdateringar - följ oss på Instagram, Facebook, LinkedIn eller Twitter.