Högintensiv intervallträning  (HIIT) innebär att korta och ansträngande övningar varvas med korta pauser. Du har kanske stött på appar som lovar muskelstyrka och flås trots att passen är mycket korta, ibland bara sju minuter långa. Frågan är – kan de verkligen göra någon nytta? Det här är vad vi vet.

Traditionell intervallträning har gott om vetenskapligt stöd. Högar av forskning visar att bara några minuter av ansträngande intervaller kan höja konditionen avsevärt. Men tidigare studier har vanligtvis utgått från cykling eller löpning och personerna som deltagit i testerna har oftast varit vältränade.

I den nya studien, som publicerats i International Journal of Exercise Science, undersökte forskare vid McMaster-universitetet i Hamilton, Kanada, effekterna av korta pass där man enbart använder sig av sin kroppsvikt för att utveckla uthållighet och styrka.

Träningsprogram inspirerad av kanadensiska flygvapnet

Urvalsgruppen för studien var 22 friska men inte särskilt vältränade människor, både män och kvinnor. Det innebär att alla tränade mindre än 150 minuter i veckan. Deras nuvarande kondition, benkraft och handgreppsstyrka mättes och gruppen delades slumpmässigt i två. Den ena gruppen ombads utföra ett kort träningsprogram tre gånger i veckan. Den andra gruppen fortsatte leva som vanligt, utan träning.