Allt slit, allt man inte hinner, allt krångel med personal, allt tjafs med kunder som inte är nöjda, alla nätter som man inte kunnat sova för att man är orolig om det ska gå åt helvete och alla nätter man inte får sova för att det är så mycket som ska göra. Så hur vet man om det är värt det, eller om man sliter för vad som i slutänden är en skitidé?

I avsnitt 10 av vår företagarpodd “Nästa steg” ställer vi frågan till Hampus Jakobsson. Han har både drivit och investerat i bolag och dessutom sett hundratals affärsidéer i sin roll som affärsängel. För honom är meningsfullhet avgörande. “Min filosofi är att om idén inte borde finnas - varför lägger du då tid på det? Det är så fruktansvärt svårt att bygga bolag och det är en så fruktansvärt smärtsam upplevelse, att idén måste verkligen kännas meningsfull för att man ska orka.”

Jakobsson talar om att affärsidén måste vara lösning på ett värdigt problem, en värdig användning av mänsklig tid. “Att hjälpa till att se till att det finns mer mat i världen, det är ett värdigt problem som det går att lägga tid på. Att titta på att kunna förutspå klimatrisker är också ett värdigt problem.” förklarar Jakobsson. “Men om någon säger att vi jobbar med att hjälpa inredningsarkitekter att ta betalt på nätet så känner jag att jag skiter i det problemet! Jag fattar att det finns någon som har det här problemet men för mig känns det inte som ett värdigt sätt att lägga sin tid på.”

Han är snabb att poängtera att det är hans personliga uppfattning. “Det finns ju personer som har skrivit dåliga böcker eller dåliga spel. De är ju inte onda människor! Det gör ju ingenting! Det jag känner är liksom att det är ingenting som jag vill hjälpa till att få människor lägga tid på, något som inte behövs - men det är ju min bedömning."

Han har också en formel för att förutspå potentialen i idén, vilket är ett annat sätt att avgöra meningsfullheten. Den måste vara stor nog uträknat som “smärta gånger antal personer.” Man kan inte bygga ett bolag på det faktum att sex personer är riktigt irriterade i vardagen över ett problem, och man kan inte heller bygga det om det är två miljoner personer som är irriterade men det egentligen inte är ett så jättestor problem.” Men om det är tillräckligt många som upplever ett tillräckligt stort problem och du har en vettig lösning på det - ja då slösar du nog inte ditt tid på fel saker.


Hur mycket feedback kan man begära?

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

På Almi Invest, riskkapitalbolaget inom Almi, sitter Jenny Engelfeldt och bedömer affärsidéer. Vi frågade om hennes råd till den som ber en investerare att utvärdera sin idé.

  1. Förvänta dig inte en checklista. En del investerare är ganska fåordiga i sin feedback. Det beror på att de inte vill ge företagen en checklista av rädsla för att bolagen ska tro att de automatiskt får pengar om de svarar på alla frågor.
  2. Tänk på att andra kan ha samma idé. Om de är fåordiga i sin feedback kan det bero på att de redan pratar med andra som har samma idé och då inte vill hjälpa potentiella konkurrenter.
  3. Korta konkreta råd förtjänar alla. Be om feedback på det viktiga: vilken information saknas om idén och marknadspotentialen och vilka delar av idén tycker ni är svagast?

Lyssna och lär dig mer om hur du vet att din affärsidé håller

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland mycket annat höra Hampus Jakobsson berätta om:

  • varför en företagare borde tänka mer som en fallskärmsjägare än en schackspelare när man utformar sin strategi
  • varför det är något skevt med idén om att alla bolag nuförtiden förväntas växa snabbt och vad man kan göra åt det när man skriver sin affärsplan

Vi lovar att om du aldrig skrattat högt åt en företagare- eller ekonomipodd tidigare kommer du att göra det nu. Du hittar avsnittet där du brukar hitta poddar: på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcast och alla andra. Sök bara på “Nästa steg”.