Färre lägger ut bilder, skriver eller delar andras inlägg på Facebook än vad de brukade göra och det sociala nätverket det pratas mest om nuförtiden är Instagram. Att företag vill synas i sina kunders flöden är begripligt men det gäller att undvika att inläggen känns för kommersiella.

“Vi försöker använda bilder som inte uppfattas som reklambilder.” förklarar Trine Rønsbøl som ansvarar för hur nätvaruhuset Boozt.com ska uppfattas av kunderna. Att framstå som alltför professionell i flödet kan paradoxalt nog ge sämre effekt än en bild som känns personlig. “Vi har märkt att om vi tar en reklambild så får vi 25 gillningar men om vi gör något själv, typ om jag hittar någon här på kontoret [att styla] och vi gör någonting lite mer personligt, något som är lite mer i linje med hur Instagram är - lite mer äkta - då får vi tre gånger så många gillningar.”

Boozt.com har blivit sig kända för att kunna leverera snabbare än de flesta från sitt huvudlager utanför Ängelholm. Men även i sociala medier går de alltså sin egen väg. I senaste avsnittet av vår podd Nästa steg berättar Rønsbøl om Boozt.com’s strategi och om vikten av att bete sig som användarna själva gör på plattformen för att uppfattas som äkta.

“Jag tycker att det är jättesvårt att få ett förhållande till våra följare på sociala medier” konstaterar Rønsbøl. Plattformarnas algoritmer ställer till det för den som vill fördjupa relationen till följarna utan att betala för det, eftersom de inlägg som syns mest är de som är betalda. Det påverkar förstås användarnas upplevelse negativt, och Rønsbøl är inget undantag. “Personligen tycker jag inte att sociala medier är lika intressant längre.”

Det är en av anledningarna till att hon bestämt att Boozt.com inte ska ta några genvägar på Instagram (exempelvis genom att köpa följare) utan att de ska göra sig förtjänt av uppmärksamheten. Det genomsyrar inte bara hur de tänker kring att inläggen ska kännas äkta, och hur de undviker reklamiga bilder utan också genom hur de agerar. “Vi gillar många av våra följares inlägg” berättar hon och konstaterar att om man ska vara framgångsrik i sociala kanaler så måste man vara just social - det funkar inte längre att behandla dem som pushkanaler. I sitt flöde blandar Boozt.com bilder från sina följare med bilder som de själva tar (det är de inlägg där man inte ser ansiktet på modellerna) till en helhet.

Det finns gott om råd om hur man växer snabbt på Instagram som bygger på idén att företag måste vara personliga, men vad Boozt.com gjort är snarare att försöka uppfattas som en personlighet istället. I intervjun återkommer Trine Rønsbøl till att kvalitet och äkthet alltid vinner över kvantitet och yta, och teamet som jobbar med sociala kanaler består därför bara av några få personer. “Vi tror det blir intressantare om det är få personer som gör något med mening.”

Personlig, inte privat

Ett annat Ängelholmsföretag som framgångsrikt valt sin egen väg på Instagram är Hedentorps plantskola där Liv Göransdotter via sitt eget konto @tusenfrojd förmedlar samma känsla av grön oas som man upplever vid ett besök på plantskolan.

Liv Göransdotter vill återskapa samma känsla av grön oas på sitt instakonto @tusenfrojd som man få när man besöker plantskolan.

I avsnitt fyra av vår podd berättar hon att hon är noga med att det inte får uppfattas som en säljkanal, även om hon ibland meddelar vad som finns i butiken. “Det gör jag lite emellanåt när jag har något som jag tycker är extra fint.” Och när det sker, så sker det oftast i stories. “Där kan det rulla i 24 timmar, sen försvinner bilden. Men att det alltid skulle ligga kvar i flödet... det går emot så mycket av vad jag själv tycker om direktreklam!” konstaterar hon.

Kontot startade Göransdotter under sin mammaledighet och trots att det idag är plantskolans huvudkanal i sociala medier präglas det fortfarande av hennes personlighet. “Bilder är viktiga för mig. Det skapar en känsla, det är väl så det har börjat och utvecklats till vad det kanske är idag.”

Mycket av det förhållningssätt som hon och kollegorna har i butiken märks också i hennes flöde. “Vi tar inte på oss någon säljarhatt när vi öppnar klockan tio, utan vi är de vi är. Vi är här med alla våra personligheter, och då blir mötet [med kunden] mer personligt och mänskligt och nära på något sätt.”

Det intressanta är att Göransdotter tagit del av råden om hur man strukturerar sitt flöde för att maximera engagemanget och antalet nya följare, men gjort ett aktivt val att göra på sitt sätt. Som småföretagare blir råden lätt övermäktiga. “Någon sa att man skulle se det som en byrå med tre lådor. Det var dagens planering, månadsplanering och årsplanering. Och jag tittade på det och undrade när jag skulle sitta och göra det? Det är ju bara jag i vårt företag som håller på med det här - och jag sitter ju inte bara och håller på Instagram! Jag är också i kassan, jag ska ta hand om personalen, jag ska fixa annan marknadsföring, jag ska svara på mejlen, allt det administrativa och allt annat man ska ta hand om.”

Målet är att lägga ut ett inlägg om dagen, men inspirationen styr. “Jag går förbi och ser att det lyser jättevackert i den lönnen - då tar jag en bild.” Av pragmatiska och strategiska skäl har hon bestämt att sättet att säkerställa att flödet är personligt är att inte planera långt i förväg. ”Så då har jag bestämt att det här får bli som det blir.”

Trädgårdsmästare först, instagramstjärna sedan. Liv Göransdotter är noga med att inte låta sociala medier ta fokus från den ordinarie verksamheten. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Det är en befriande slutsats i en tid av tvärsäkra råd från sociala media-experter. Göransdotter väljer alltså medvetet att strunta i råden om hur man optimerar sitt flöde för att hon för förstår att det skulle riskera att sabba just vad som är unikt med Hedentorps. Samma anledning som folk kommer till plantskolan i utkanten av Ängelholm som till hennes konto i utkanten av allt det kommersiella på Instagram är att det är en grön oas som skiljer sig från mängden. Hennes konto har tusentals följare över hela Sverige, vilket knappast är det man förväntar sig av en plantskola i en medelstor stad. Ibland är det mest säljande att inte försöka vara säljande.


Så styr du upp närvaron på Instagram

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

En av de rådgivare på Almi som kan mest om sociala kanaler är Linn Blakstvedt. Vi bad henne om tre tips för de företagare som vill styra upp sin närvaro på Instagram.

  1. Utgå från din grundstrategi. Som företagare behöver man faktiskt inte vara på Instagram bara för att alla andra är det. Avgörande är om dina målgrupper finns där och vilken strategi du har för att nå dem.
  2. Ha ett tydligt mål. Handlar det om att driva försäljning eller om att bygga varumärke och skapa relationer? För konsumentprodukter är Instagram ofta ett bra val, men det förutsätter att du har tillräckligt med bilder och illustrationer för att skapa ett intressant flöde. För tjänsteföretag kan man välja att använda instagram för att visa upp historien i sin verksamhet snarare än exakt vad man gör, vilket också kan vara ett sätt att nå ut till potentiella anställda. Men återigen: var tydlig med vilka du vill nå och håll sikte på målet.
  3. Var personlig och genuin. Det viktiga är att allt man gör känns äkta snarare än som ompaketerade reklambudskap. Stories är ett bra sätt att ge inblick i företaget och kulturen. Att re-posta användarnas inlägg - så kallat user generated content - i sitt eget flödet ger bra gratisinnehåll samtidigt som det visar att man är social. Då får man automatiskt tvåvägskommunikation och interaktion mellan företag och kunder, med lite mer hjärta än vanliga inlägg.

Lyssna och lär dig mer om bra strategier för att använda Instagram för att driva sälj

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Trine Rønsbøl, Boozt, varför de aldrig använder Instagram för att göra tävlingar, trots att det sägs vara en framgångsrik strategi
  • Liv Göransdotter, Hedentorps Plantskola om hur hon väljer bilder till flödet för att fördjupa relationer till följarna.

Du hittar podden på Spotify, Apple Podcasts, Acast, Google Podcasts + i alla andra poddappar. Ladda ner avsnitt 4 nu och lyssna senare!