För att nå framgång som företagare måste man nätverka på olika konferenser och vara aktiv på LinkedIn, sägs det. Samtidigt är vi många som känner oss blyga inför tanken på att prata med okända människor eller som inte fattat grejen med det sociala nätverket.

En majoritet av alla amerikaner identifierar sig själva som blyga, skriver Susan RoAnn i boken How to work a room, en klassiker för alla som vill lära sig bli bättre på att nätverka för att hitta nya affärskontakter. För att övervinna obehagskänslan av att komma in i ett rum fullt med främlingar föreslår RoAnn att man betraktar problemet på ett nytt sätt. “Istället för att försöka bli bekväm, fråga dig vad du kan göra för att göra andra människor bekväma med dig. När du försöker göra andra människor bekväma med dig blir du själva mer bekväm i takt med att de öppnar upp sig. Och när de öppnar sig, öppnar också du också upp dig eftersom de svarar på vad du gör. Och vad du har startat är en konversation.”

Med 30 000 kontakter på LinkedIn - vilket är maxantalet - är Nina Jansdotter en av de största svenska influencers man finner på plattformen. Samma principer som gäller för nätverkande offline gäller även online. Det förklarar hon i senaste avsnittet av vår företagarpodd Nästa steg som handlar om att skapa nya kontakter på LinkedIn.

Om profilbilden är perfekt eller inte spelar mindre roll säger Nina Jansdotter. Det viktiga är att du uppfattas som äkta. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet.

“Det är därför har jag fått stor spridning ofta på mina inlägg, för att jag ofta ställer frågor i samband med att jag skriver skrivit någonting som har hänt, och så ställer jag fråga: Vad anser du? Vad tycker du? Vem är en bra chef?” Vilken sorts fråga man ställer är mindre viktig än beteenden, betonar Jansdotter. “Annars blir det ingen dialog och då blir det inget bra nätverkande.”

LinkedIn är det äldsta av de sociala nätverken vi använder i vardagen. Sajten lanserades den 5:e maj 2003, vilket gör att LinkedIn funnits längre än YouTube, Facebook, Instagram och Twitter. På de andra plattformarna finns det gott om råd om hur man lyckas på LinkedIn. Några av de vanligaste råden handlar om att optimera sin profil genom att lägga in sina meriter, putsa på formuleringarna och få andra att agera som dina referenser.

Men trots sitt stora kontaktnät har Nina Jansdotter inte följt några av de råden. På hennes egen profilsida finns nästan ingenting, pardoxalt nog. Det beror på att hon betraktar flödet som det levande CVt och att det är där hon lägger sin kraft. “Det är där jag visar min kompetens, inte genom att jag har listat alla skolor [på min profilsida].” förklarar Jansdotter. “Jag är bra på marknadsföring och då visar jag det och mina tips är bevis på att jag faktiskt kan en del om marknadsföringen.” Det är mer värt än att hon listat alla någon skola hon läst på, förklarar hon men erkänner att alla inte tänker likadant som hon gör.

Att dela saker man läst i olika sammanhang är ett annat knep för att visa att man ständigt är nyfiken på nytt och samtidigt är generös mot sitt nätverk. Men Jansdotter är noga med att poängtera att man måste dela mer än bara länken för att skapa värde för sina kontakter. “Det är ju helt ointressant att ha sociala medier som någon slags länksida! Det blir intressant först när du delar en artikel och berätta varför du delar den? Är det för att du håller med, eller är det för att du inte håller med? Är det för att det väcker någonting i en erfarenhet som du har och som du vill dela med av?”

Det är de som bjuder på tankar om innehåll som andra kan interagera kring som blivit populära på LinkedIn, säger Jansdotter som också betonar vikten av att vara äkta. “Vi är nyfikna på människor, att spegla oss i andra andra personer. Att då bara få det kommersiella tillrättalagda, det icke autentiska - det är inte så spännande.”


Tre företagaretips för LinkedIn

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

En av de mest aktiva Almi-medarbetarna på LinkedIn är Sara Wallin som är VD för Almi Väst. Vi ringde henne för att få handfasta tips på hur man ska tänka som företagare på plattformen.

  1. Se det som en förlängning av din adressbok. LinkedIn har samma funktion som de visitkortssnurror som stod på vart och vartannat skrivbord för bara några decennier sedan. När du har etablerar kontakt på LinkedIn behöver du aldrig mer oroa dig för inaktuella kontaktuppgifter eller att du inte har koll på vad folk gör nuförtiden.
  2. Satsa på kvalitet, inte kvantitet... Sara Wallin pratar om vikten av att nätverka smart genom att bara försöka få kontakt med personer som är relevanta för det du jobbar med eller de ämnen du är intresserad av. Då får man helt naturligt ett bättre utbyte, bättre hjälp och därmed också ett mer nytta av varandra.
  3. … även i ditt innehåll. Genom att koncentrera inläggen till att endast handla om ämnen där du kan något och områden där du är aktiv blir ditt värde tydligare för andra. Undvik att ha en åsikt om allt, men bidra med ditt perspektiv så fort du delar en länk så att folk förstår vad som fick dig att dela just den.

Lyssna

I avsnittet får du ta del av många fler knep om hur du ska agera på LinkedIn som företagare. Med hjälp av råden i “How to work a Room” avkodar vi konsten att småprata och så levererar Nina Jansdotter en teori om varför så många låter sig bländas av de kända LinkedIn-männens tvärsäkra råd. Du finner podden “Nästa steg” på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.