God morgon!

Denna vecka är det dags för ett nytt kulturbrev med utvalda tips på vad du kan njuta av på scener runt om i landet.

  • Vi tipsar om allt från dans och konserter till teatrar, operor och shower – samt lämnar tyckandet till dig.
  • Om det här nyhetsbrevet inte är för dig kan du klicka här för att uppdatera dina inställningar eller använda länken längst ner i nyhetsbrevet.
  • I dag tar kulturbrevet 6 minuter ⏰ att läsa.

Senaste avsnittet av vår podd "Scenverket" har även kommit ut. Den här gången handlar det om hur manusförfattaren Filip Alexanderson arbetar.


Dramatik som griper tag: Så arbetar manusförfattaren


Hur skapas en berättelse för scen och hur jobbar manusförfattaren för att bygga handling, spänning och intressanta, levande karaktärer?

Siri Hamari i föreställningen "Siri på spänd lina". Foto: Martina Rahm.

Finns det något recept för själva arbetsprocessen som manusförfattare? Vad är svårast att få till på scen? Vi har träffat manusförfattaren Filip Alexanderson för att att prata mer om hur han utvecklar ett manus som griper tag i publiken. Filip Alexandersons senaste pjäs “Siri på spänd lina”, utspelar sig i cirkusmiljö. Vi pratar om hur han balanserat mellan det kärleksfulla och det stereotypiska och vad han gör om han kör fast.

Filip Alexanderson har tidigare arbetat som skådespelare på Dramaten, gett ut ett antal romaner som översatts och blivit tv-serie samt skrivit och regisserat flera hyllade pjäser. Bland dem finns “Kafkas Arkiv” på Reaktorhallen KTH, “På jakt efter bibliotekstjuven” och “Siri på spänd lina”.

I avsnitt 9 av av Vad Vi Vets podd "Scenverket", som handlar om hur saker vi ser på scen blir till, berättar Filip Alexanderson om:

  • manusförfattarens arbetssätt och metod.
  • hur han skapar en dramatisk linje med bra början och slut.
  • varför det kan vara bra att inte vara originell.
🎧
Följ Scenverket idag i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcast + alla andra poddappar

Föreställningstips närmsta månaden

Röyksopp består av Svein Berge och Torbjørn Brundtland.

RÖYKSOPP • Trippelalbumet “Profound Mysteries” som släpptes 2022 är ett nytt kapitel i den varierande diskografi som Svein Berge och Torbjørn Brundtland byggt sedan deras nyskapande debutskiva “Melody A.M.” från 2001. Den musikaliska variationen är större än någonsin och norrmännen saknar fortfarande motståndare när det kommer till att pendla mellan melankolisk ambiens och dansgolvsvänlig elektronisk pop. Under 2023 tar Röyksopp med sig Profound Mysteries-trilogin ut på vägarna. Att döma av de korta filmer som följer med varje låt på trippelskivan så kan publiken även räkna med en visuell konstupplevelse. Spelar 16 februari på Cirkus i Stockholm.


Sandra Huldt i "Lost Lake". Foto: Matilda Rahm.

​​LOST LAKE • Paula Stenström Öhman står för manus och regi och berättar om ett samhälle där vi tappat kontakten med varandra och oss själva. “Lost Lake” består av en handfull fängslande berättelser som alla kretsar kring avstånd, förlust och längtan. En brottsplats i form av en nedbrunnen samlingslokal, en försvunnen pojke och en mystisk sjö ger upphov till teorier och myter hos invånarna vid bergets fot. Pjäsen är ett drömspel med dokumentära drag som tagit inspiration från den samhällskritiska dikten “The Waste Land” av T.S. Eliot från 1922. Vad innebär det att vara människa i en nutid där allt ska finnas tillgängligt hela tiden? Var kan vi gömma oss och var kan vi mötas? De fem skådespelarna Lennart Jähkel, Sandra Huldt, Emil Hedayat, Eva Rexed och Jonatan Rodriguez spelar tillsammans över 15 roller som vandrar mellan tid, rum, dröm och verklighet. Spelas 4–24 februari på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.


Artisten Ane Brun. Foto: Lennart Sjöberg.

12 SONGS + • I det nya scenkonstverket “12 songs” medverkar artisten Ane Brun live på scen tillsammans med Göteborgsoperans Danskompani, Göteborgsoperans orkester och gästande musiker. Koreografen Kenneth Kvarnström presenterar Ane Bruns musik på ett nytt sätt. Ett flödande ornament som skiftar mellan allvar och tokigheter och mellan danskaskader och poesi där rörelseflödet vävs samman med den sjungna texten. Mode- och kostymdesignern Astrid Olsson står för kostymerna som följer de tolv sångerna och utvecklas från minimalistiska till extravaganta. “12 songs” spelas under en helkväll tillsammans med dansverket SAABA och av den israeliska koreografen Sharon Eyal på veckodagar och som ensamt verk under helger. Spelas 4–25 februari på Göteborgsoperan.


Ur Compagnie Vivons dansföreställning Never Twenty One. Foto: Mark Maborough.

NEVER TWENTY ONE • När Black Lives Matter-rörelsens hashtag #Never21 skapades så var det för att uppmärksamma alla de barn och unga som fallit offer för skjutvapen och aldrig fick fylla 21. I Compagnie Vivons dansföreställning med samma titel iscensätts rörelsens manifest. Tre dansare med graffititäckta kroppar, märkta av de efterlevandes ord, återupplivar offren. De förlorade liven hyllas med dansformer som krump, elektro, popping och samtida dans. Vi får återuppleva pojkarnas dödsögonblick, besök i vapenaffärer och den dagliga diskriminering som drabbar ungdomar från socioekonomiskt utsatta områden där vissa, fångade i gängkriminalitet, tvingas att spela med sina liv, och där andra, oskyldiga, hamnar i skottlinjen. Spelas 19 februari på Studio Acusticum i Piteå, 21 februari på Kulturens Hus i Luleå, 24 februari på Norrlandsoperan i Umeå, 28 februari på Vara Konserthus.


Dansare på scen under en föreställning av "Svansjön".

SVANSJÖN • Tidernas kanske mest populära balettklassiker innehåller alla element som gjort klassisk balett berömd. En sagolik berättelse med överdådig scenografi och dans och med musik av Tjajkovskij. Av musiken har framförallt ”De fyra små svanarnas dans” blivit känd. Historien om den förhäxade svanprinsessan, som bara kan befrias från den ondskefulle trollkarlens trolldom genom äkta kärlek, framförs av Nationalbaletten från Kiev. Spelas 17 februari – 2 mars på turné i Sverige.


Systrarna Klara och Johanna Söderberg som tillsammans blir duon First Aid Kit. Foto: Luger.

FIRST AID KIT • I över ett decennium har systrarna Klara och Johanna Söderberg i First Aid Kit förtrollat lyssnare världen över. Med över en miljard streams, massor av priser samt samarbeten med alltifrån Conor Oberst till Zara Larsson och Jack White i ryggen väntar nu nästa kapitel för den numera ikoniska duon. I november 2022 släpptes albumet ”Palomino” och i samband med detta åker bandet på en omfattande turné. First Aid Kit spelar ofta på de största av scener och i mars 2023 gör bandet tre arenaspelningar i Sverige. Spelar 1 mars på Scandinavium Göteborg, 3 mars på Malmö Arena och 4 mars på Avicii Arena Stockholm.


Punktrion Shonen Knife spelar på Debaser Strand i Stockholm den 10 mars.

SHONEN KNIFE • När Shonen Knife startade som en helkvinnlig punktrio 1981 i Osaka i Japan var bandet ett unikt inslag på den mansdominerade rockscenen. Bandet har fått smeknamnet ”Osakas Ramones”, både på grund av deras kärlek till det ikoniska punkbandet och för att Shonen Knife precis som Ramones spelar enkel och catchy treackords-rock’n’roll. I början av 90-talet slog de även igenom internationellt som en del av den alternativa rockvågen, och deras punkpop har givit dem fans över hela världen. Nu firar det japanska kultbandet 40 år och ger sig ut på en jubileumsturné. Spelar 10 mars på Debaser Strand i Stockholm.


Det var allt! Vi hörs om två veckor!‌‌ Vill du ha mer? Följ vår nya kulturkanal på Instagram och Facebook där vi publicerar tips några gånger varje vecka.