Hej där!

Som vanligt skickar jag ut kulturbrevet med utvalda tips på föreställningar och shower som du kan njuta av på scener runt om i Sverige varannan vecka.

  • Vi tipsar om allt från konserter till teater, operor och dans – och lämnar tyckandet till dig.
  • Senaste avsnittet av vår podd om scenkonst – Scenverket – har kommit ut. Den här veckan handlar det om hur intimitetskoordinatorer arbetar med att koordinera intima scener så att skådespelarna har en bra arbetsmiljö samt att det spelas upp på ett trovärdigt sätt.
  • Om det här nyhetsbrevet inte är för dig kan du klicka här för att uppdatera dina inställningar eller använda länken längst ner i nyhetsbrevet.
  • I dag tar kulturbrevet 6 minuter ⏰ att läsa.

Sex på scen: Så arbetar en intimitetskoordinator

Sex på scen är ett svårt och känsligt område. Skådespelare har historiskt sett inte fått så mycket instruktioner för intima scener utan har många gånger fått improvisera. De kanske inte har känt sig bekväma med att göra det där samlaget under repetitionsperioden, utan väntat till genrep. Nu har vi fått en ny yrkesgrupp i Sverige, mycket som ett resultat av Metoo: intimitetskoordinatorn, vars uppgift är att skapa en arbetsmiljö där intima scener skapas, repeteras och spelas på ett tryggt och trovärdigt sätt.

Från föreställningen Arv som spelas fram till 31 mars på Dramaten i Stockholm. Foto: Sören Vilks.

Vi har träffat Sveriges första intimitetskoordinator, Malin B. Erikson, för att höra mer om hur hon jobbar tillsammans med regissör och ensemble. Vi får också höra hur hon koreograferat sexscenerna i Dramatens föreställning Arv och i Mandomsprovet på Kulturhuset Stadsteatern.

Malin B. Erikson är den som introducerade intimitetskoordinering till Sverige 2019. Som intimitetskoordinator är hon specialist på att koreografera intima scener inom tv, film och scenkonst samtidigt som hon säkrar en trygg arbetsmiljö för skådespelare och övrig personal. Hon har lång erfarenhet som scenkonstregissör, skådespelarpedagog och skådespelarcoach.

I avsnitt 10 av av Vad Vi Vets podd "Scenverket" berättar Malin B. Erikson om:

  • hur intimitetskoordinatorn jobbar med sexscener på scen.
  • hur ljus, kostym och musik kan användas för att gestalta intimitet och sexuell laddning på scen.
  • hur mycket arbete det ligger bakom en het kyss.

Svenskjapanska danskompaniet C/Ompany. Foto: Matron.

DAN-SU • År 2008 bildade Shintaro Oue, Masahiro Yanagimoto och Shintaro Hirahara det svenskjapanska danskompaniet C/Ompany. De har gjort sig kända för sina komiska och dansanta verk med vilka de turnerat i både Sverige, Japan och Holland. “Dan-su” är en lekfull och överraskande föreställning som sätter fysiska lagar och kulturella koder på spel. De tre dansarna framför genom våldsamt akrobatiska koreografier en brottningsmatch mellan japanska stereotyper och den rådvillhet som ibland drabbar oss människor. Ackompanjerade av deras vrål, stön och japanska utrop bjuder de på en orgie av clowneri och kaos. Spelas 6–21 mars, på turné i Sverige.


Sibylle Glostedt spelar Marguerite. Foto: Johan Sundell, Tobias Pettersson.

MARGUERITE – EN DANS MED DJÄVULEN • Johann Wolfgang von Goethes dramer om Faust, en gestalt i tyska folksagor, tillhör den europeiska litteraturens allra största klassiker. Med ett nytt manus och nya sångtexter av Rickard Söderberg får vi i denna föreställning som rör sig i gränslandet mellan opera och musikal, följa Faust och hans älskade Marguerite. Goethes orginalmanus var länge borta, men en kopia hittades i hans väns Luise von Göchhausens hus – i hennes handstil. I den här versionen ställer sig skaparna frågan huruvida det kanske var hon som avslutade en av vår tids största berättelser. Hur hade historien sett ut om hon hade fått fria händer? Spelas 18 februari – 23 april på turné i södra Sverige.


Mimi Webb har tidigare besökt bland annat Lollapalooza. Foto: Live nation.

MIMI WEBB • Efter att hennes hjärtbrustna ballader exploderat på TikTok under pandemin har hon nått stjärnstatus. I dag har hennes låtar streamats hundratals miljoner gånger och BBC placerade henne på sin prestigefyllda “Sound of 2022”-lista. 2021 kom hennes första EP “Seven Shades of Heartbreak” som innehåller fanfavoriter som “Dumb Love” och “Good Without”. Mimi Webb har tidigare gästat Sverige under både Lollapalooza och på Nalen och nu kommer hon tillbaka till Klubben på Fryshuset med ny musik. Spelar 22 mars på Fryshuset i Stockholm.


En stor ensemble medverkar i föreställningen "A Chorus Line". Foto: Matilda Rahm.

A CHORUS LINE • Musikalernas musikal om dansarens ständiga jakt på arbete och längtan efter att förverkliga sin dröm utspelar sig under en audition till en Broadwayshow. Konkurrensen är stenhård. Tjugofyra artister söker till åtta roller och försöker ge allt för att bli utvalda av regissören Zach. När “A Chorus Line” hade premiär 1975 var den unik då alla i ensemblen fick roller och text. Originaluppsättningen på Broadway belönades med nio Tony Awards, 1976 års Pulitzerpris för drama och Laurence Olivierpriset för bästa nya musikal. I Sverige spelades den först 1979 och har därefter inte uppförts sedan 2002. Nu 20 år senare sätts den upp i en ny version på Kulturhuset Stadsteatern som fått möjlighet att ge uppsättningen en uppdaterad koreografi, ljus, kostym och design i originalets anda, något som inte tillåtits tidigare. Roine Söderlundh och Maria Sid står för regi där Roine Söderlundh även står för den helt nya koreografin. En stor ensemble medverkar med bland annat Rennie Mirro som Zach, Hanna Lindblad som Cassie och Lisa Stadell i rollen som Shiela. Musiken framförs av ett tiomannaband och Joakim Hallin är musikaliskt ansvarig. Spelas  27 januari – 15 april på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.


Christopher Wollter och Marie Robertsson är med i föreställningen "En folkfiende".

EN FOLKEFIENDE • Niklas Hjulström regisserar detta drama av Henrik Ibsen som beskrivs som en tät politisk thriller om hur snabbt en opinion kan vända. En högaktuell föreställning som först ger oss en hjälte för att sedan ta honom ifrån oss. Läkaren Tomas dröm blir till verklighet när det storslagna kurbadet, som ska göra hemstaden känd, invigs. Men när badets vatten som marknadsförs som hälsosamt visar sig vara giftigt uppstår konflikter. Tomas vill slå larm och vidta åtgärder medan staden tvekar eftersom den riskerar att bli av med sin största inkomstkälla. Vad är egentligen viktigast, sanningen eller egennyttan? Andreas Cullberg har komponerat musiken som framförs i föreställningen. Rollerna spelas av Christopher Wollter, Cicilia Sedvall och Marie Robertsson. Spelas 4 februari – 15 april på Västmanlands Teater i Västerås.


LARSEN C • Dansföreställningen Larsen C är inspirerad av den 10 000-åriga ishyllan i Antarktis med samma namn. Ishyllan uppkallades efter den norska valfångaren kapten Carl A. Larsen, som seglade längs isfronten 1893. Larsen C är i ständig rörelse, men rörelserna är så långsamma att de inte uppfattas av de mänskliga sinnena. Föreställningen är skapad av Christos Papadopoulos och i den så stämmer människokroppar in i samma eviga takt som ishyllan. I en drömliknande sekvens framstår de alltmer som överjordiska – eller precis som ett polarlandskap. Spelas 22 och 24 mars på Norrlandsoperan i Umeå.


AIDA • Giuseppe Verdis opera “Aida” är ett gripande kärleks-triangeldrama med förbjuden kärlek i skuggan av storpolitiska konfrontationer. Librettot utspelar sig i Egypten på faraonernas tid. I denna version görs verket på svenska. AnnLouice Lögdlund sjunger rollen som Aida, Ole Aleksander Bang sjunger Radamès och Martina Dike gestaltar Amneris. Föreställningen har översatts och regisseras av Folkoperans grundare och före detta teaterchef Claes Fellbom. Spelas 23 februari – 5 april på Wermland Opera i Karlstad.


Det var allt! Vi hörs om två veckor!‌‌ Vill du ha mer? Följ vår nya kulturkanal på Instagram och Facebook där vi publicerar tips några gånger varje vecka.