God fortsättning!

Varannan vecka skickar jag ut ett nyhetsbrev med tips på föreställningar och shower som går att njuta av den närmsta tiden framåt.

Idag kom avsnitt 7 av "Scenverket" ut. Det är vår podd om hur saker vi upplever på scen blir till. Den här gången handlar det om hur skådespelare använder sina röster för att få till olika effekter på scenen, samt hur en röstcoach hjälper skådelspelarna att vårda och använda rösten rätt.

Denna gång tar kulturbrevet 6 minuter ⏰ att läsa.

Trevlig läsning!


Hur tränar och vårdar skådespelare sina röster?

En skådespelare har många utmaningar med sin röst: den ska hålla en hel föreställning, bära textens betydelse och höras till raden längst bak – utan att bli högljudd.

Hur arbetar Sveriges främsta skådespelare med sina röster? I Sverige finns bara en fast anställd röstcoach och det är EwaMaria Roos, logonom på Dramaten. Själv kallar hon sig röstnörd och brinner för att hjälpa skådespelarna på Dramaten att träna, utveckla och vårda sina röster.

Dramatens tomma salong. Foto: TT.

I avsnitt 7 av Vad Vi Vets podd "Scenverket", som handlar om hur saker vi upplever på scen blir till, berättar EwaMaria Roos bland annat om:

  • hur en bra röst ska låta.
  • vad för utmaningar och problem som kan uppkomma med skådespelarnas röster.
  • hur det går till när hon rösttränar med Sveriges främsta skådespelare för att deras röst ska bära, höras och “gå in” till publiken.
🎧
Följ Scenverket idag i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcast + alla andra poddappar

Tips på konserter, shower och föreställningar den närmsta tiden

Ur föreställningen "Nötknäpparen". Foto: Tivoli.

NÖTKNÄPPAREN •  Pjotr Tjajkovskijs balettäventyr Nötknäpparen har sedan premiären i S:t Petersburg 1892 varit en publikfavorit. Sagan om nötknäpparen som kommer till liv och tar med sig en ung flicka till en magisk värld är för många en tradition under jul- och nyårshelgerna. Danska kompaniet Tivolibaletten gästar Malmö med deras sagolika version för alla åldrar med koreografi av Tivolibalettens chef Peter Bo Bendixen. Scenografi och kostym är skapad av H.M. Drottning Margrethe II av Danmark som sedan 20 år tillbaka är kompaniets hus-scenograf. Denna uppsättning utspelar sig i ett traditionellt julfirande i 1800-talets Köpenhamn och hade premiär 2012. Nu spelas den för första gången utanför hemmascenen tillsammans med Malmö Operas stora orkester med drygt 60 musiker under ledning av dirigenten Matthew Scott Roger. Spelas 31 december 2022 – 8 januari 2023 på Malmö Opera.


La bohème på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan / Markus Gårder.

LA BOHÈME • Regissören José Cura förflyttar handlingen i det tragikomiska dramat “La bohème” från Paris till ett fiktivt Stockholm. Inspirerad av Edvard Munchs färgstarka målningar, Hans Jægers skildring av Kristianiabohemerna och August Strindbergs roman Röda rummet ger han Puccinis opera om unga drömmares liv, en nordisk touch. Spelas till 4 februari på Kungliga Operan i Stockholm.


Sondheims klassiker "Sweeney Todd". Foto: Kungliga Operan.

SWEENEY TODD • Stephen Sondheim hade premiär med originalet på Broadway 1979. Nu kommer Broadway till Stockholm och Kungliga Operan. När den förbittrade Sweeney Todd får höra att hans fru har dött tar han upp sitt gamla yrke som barberare – med målet att mörda alla förhatliga människor som kommer i hans väg. London i 1800-talets mitt är ett själlöst, industrialiserat samhälle vars förlorare tar hämnd på ett mekaniskt och urskiljningslöst sätt. Sondheims originalverk balanserar på gränsen mellan musikal och opera. “Sweeney Todd” är en berättelse om besatthet och destruktivitet som korsar svart komedi med blodig thriller och ett tragiskt drama. Spelas 28 januari – 1 april på Kungliga Operan i Stockholm.


Strindbergs klassiska "Fröken Julie" sätts upp på Dramaten i Stockholm.

FRÖKEN JULIE • August Strindbergs “Fröken Julie” är en tragedi laddad med maktspel och erotiska undertoner. Regissören, konstnären och före detta teaterchefen Marie-Louise Ekman har skapat en egen metauppsättning av denna klassiker där vi får följa tre skådespelare som för tusende gången framför just Strindbergs “Fröken Julie”. Under ett helt yrkesliv har denna skådespelartrio framfört verket i bibliotek, föreningslokaler och gympasalar. Nu har de, äntligen, fått chansen att spela Fröken Julies mörka öde på en riktig teater. Men verkligheten gör sig ibland påmind på scenen för skådespelarna. Privatlivet tränger sig på och åren har satt sina spår. Pjäsen måste dock ändå spelas. För ibland när allt runt omkring krackelerar så är yrkesrollen den enda sköra livlinan. Pjäsen spelas av Marie Göranzon, Krister Henriksson och Per Svensson och föreställningen innehåller musik av Benny Andersson. Spelas 13 januari – 3 februari på Dramaten i Stockholm.


Den hyllade klassikern Revisorn är en komedi i fem akter från 1836.

REVISORN • Ukrainsk-ryske dramatikern Nikolaj Gogo har skrivit den hyllade komedin “Revisorn” från 1836. Regissören Frida Röhl och dramatikern Magnus Lindman förflyttar handlingen till en nutida svensk småstad där kommunalråd, politiker och andra nyckelpersoner misstar en småfifflare för en statlig inspektör. De gör allt för att “den granskande revisorn” ska få ett positivt intryck av staden och dess ledning. Rollerna spelas av bland andra Leif Andrée, Katarina Ewerlöf, Peter Andersson och Pablo Leiva Wenger. Spelas 10 februari – 19 mars på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.


Josè González.

JOSÈ GONZÁLEZ • Efter att både ha spelat i hardcoreband och forskat på virus släppte José González 2003 sin numera ikoniska debut “Veneer”. Med låtar som “Crosses”, “Slow Moves” och en uppskattad tolkning av The Knifes “Heartbeats” har han fått världens uppmärksamhet. Därefter har det blivit tre till album var det senaste “Local Valley” släpptes 2021. En skiva där artisten sjunger på alla tre språk han behärskar; spanska, engelska och svenska och ställer de största av frågor på det mest intima av sätt. José González tillhör den exklusiva skaran av svenska artister som också turnerar för stora publiker över hela världen. Spelar 12–31 januari på fyra ställen i Sverige.


Fyramannabandet Dungen. Foto: Luger.

DUNGEN • Dungen, med sångaren och kompositören Gustav Ejstes i spetsen, har sedan 1999 skapat och spelat musik som rör sig över flera olika genrer. Musiken klassas oftast som psykedelisk rock, men bär också influenser av pop och folkmusik från diverse olika länder och kulturer. Trots texter sjungna på svenska har bandet länge också haft en internationell fanbase. Även om Ejstes skriver och spelar in musiken på egen hand i studion består Dungen av ett fyrmannaband vid liveframträdanden. Det nya albumet “En Är För Mycket Och Tusen Aldrig Nog” som släpptes hösten 2022 är nummer nio i ordningen och det får följa med bandet ut på en vinterturné. Spelar 24 januari – 17 februari på turné i Norden.


Poddtips: Vad avgör om ett hus är vackert?

Åsikterna om vad som gör ett hus fult eller vackert är många. Men är “vackert” ens en relevant parameter för att bedöma arkitektur?

Vem är väl bättre att svara på dessa frågor än Sveriges riksarkitekt Helena Bjarnegård? I avsnitt 37 av Vad Vi Vets förklarande podd "Perspektiv" pratar hon om arkitekturens roll i samhället, vad som avgör om en byggnad kan anses väldesignad eller ej, diskuterar vad omsorgsfull gestaltning innebär för att göra en byggnad trevlig och (viktigt!) reder ut i vilka sammanhang arkitekt uttalas med hårt “k”. Bjarnegård är dessutom ordförande i regeringens råd för hållbara städer så det blir lite snack om stadsutveckling också.

🎧
Följ Perspektiv i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcasts 

överallt i alla appar där du hittar poddar:


Det var allt för denna vecka!

Vi hörs om två veckor!‌‌ Vill du ha mer? Följ vår nya kulturkanal på Instagram och Facebook där vi publicerar tips några gånger varje vecka.