God morgon!

Varannan vecka skickar jag ut ett nyhetsbrev med tips på föreställningar och shower som går att njuta av den närmsta tiden framåt. Den här veckan är inget undantag.

Idag kom avsnitt 8 av vår podd "Scenverket" ut. Den här veckan handlar det om hur koreografen Catharina Allvin skapar ett eget språk med rörelse och dans.

Denna gång tar kulturbrevet 6 minuter ⏰ att läsa.

Trevlig läsning!


Koreografen: Så skapade vi ett nytt unikt rörelsespråk till Kulla-Gulla

Under föreställningen "Kulla-Gulla". Foto: Markus Gårder.

Regissör Maria Sid ville skrota delar av den talade dialogen i uppsättningen av Kulla-Gulla på Kulturhuset Stadsteatern. Ambitionen var att genom rörelser och kropp nå ytterligare en dimension, som inte finns i läsningen. I ett nära samarbete med ensemblen har koreograf Catharina Allvin utvecklat ett eget rörelsespråk för föreställningen.

Catharina Allvin är dansare i botten och har medverkat både i drama, musikal och opera. Hon har arbetat med en rad framstående moderna koreografer såsom Birgit Cullberg, Anna Vnuk och Dorte Olsen. Senaste tio åren har hon även jobbat som koreograf med uppsättningar på Dramaten, Parkteatern och Kulturhuset Stadsteatern.

I avsnitt 8 av av Vad Vi Vets podd "Scenverket", som handlar om hur saker vi ser på scen blir till, berättar Catharina Allvin om hur hon som koreograf:

  • låtit varje skådespelare bidra i idéprocessen.
  • repeterat in det unika rörelsespråket med ensemblen.
  • hittat balansen mellan det levande och det mesiga.
🎧
Följ Scenverket idag i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcast + alla andra poddappar

Unruly gang. Foto: Daniel Spiroska.

RULE • Dancehall är en dansform som har växt fram på Jamaicas huvudstad Kingstons gator men idag innebär uttrycket inte bara utomhusfester, utan är även en global rörelse. Dansgruppen Unruly gang grundades 2013 av Imenella Mohamed, Rut Roos och Nathalie Salomonsson och ligger bakom några av Sveriges första scenproduktioner för dancehall. I föreställningen “RULE” möts åtta dansare från hela världen för att dela sin kärlek till dansen. Till ett medryckande soundtrack och med obeveklig attityd serverar Unruly gang en korsning mellan dancehall och afro, med kompromisslös energi och råa moves av explosivt storslagen dans. Spelas 3–19 februari på turné i Sverige.


Operan La bohème är en tidlös historia som skulle kunna utspela sig var som helst. Foto: Kungliga Operan / Markus Gårder.

LA BOHÈME • Regissören José Cura förflyttar handlingen i det tragikomiska dramat “La bohème” från Paris till ett fiktivt Stockholm. Inspirerad av Edvard Munchs färgstarka målningar, Hans Jægers skildring av Kristianiabohemerna och August Strindbergs roman Röda rummet ger han Puccinis opera om unga drömmares liv, en nordisk touch. Spelas till 4 februari på Kungliga Operan i Stockholm.


José González spelar på fyra ställen i Sverige under januari 2023.

JOSÈ GONZÁLEZ • Efter att både ha spelat i hardcoreband och forskat på virus släppte José González 2003 sin numera ikoniska debut “Veneer”. Med låtar som “Crosses”, “Slow Moves” och en uppskattad tolkning av The Knifes “Heartbeats” har han fått världens uppmärksamhet. Därefter har det blivit tre till album var det senaste “Local Valley” släpptes  2021. En skiva där artisten sjunger på alla tre språk han behärskar; spanska, engelska och svenska och ställer de största av frågor på det mest intima av sätt. José González tillhör den exklusiva skaran av svenska artister som också turnerar för stora publiker över hela världen. I vår tar han sitt universum till tre spelställen i Sverige. Spelar 12–31 januari på fyra ställen i Sverige.


Medverkande i föreställningar "Från Aladdin till Elsa". Foto: Håkan Larsson.

FRÅN ALADDIN TILL ELSA • I “Från Aladdin till Elsa” tas publiken med på en musikalisk resa genom den tecknade och animerade filmens värld. En fartfylld show för gammal som ung med hits från filmer som Toy Story, Frost, Encanto, Djungelboken, Aladdin, Lejonkungen och många fler. Allt ackompanjerat av ett liveband som medverkar i showen tillsammans med de nya svenska begåvade stjärnorna och underhållarna; Joel Adolphson, Sandra Kassman, Nils Reinholtz och Veronika Wallentin. Spelas till 12 februari på turné i Sverige.


Marie-Louise Ekmans uppsättning av "Fröken Julie". Foto Sören Vilks.

FRÖKEN JULIE  •  August Strindbergs “Fröken Julie” är tragediladdad med maktspel och erotiska undertoner. Regissören, konstnären och före detta teaterchefen Marie-Louise Ekman har skapat en egen uppsättning av denna klassiker där vi får följa tre skådespelare som för tusende gången framför just Strindbergs “Fröken Julie”. Under ett helt yrkesliv har denna skådespelartrio framfört verket i bibliotek, föreningslokaler och gympasalar. Nu har de, äntligen, fått chansen att spela Fröken Julies mörka öde på en riktig teater. Men verkligheten gör sig ibland påmind på scenen för skådespelarna. Privatlivet tränger sig på och åren har satt sina spår. Pjäsen måste dock ändå spelas. För ibland när allt runt omkring krackelerar så är yrkesrollen den enda sköra livlinan. Pjäsen spelas av Marie Göranzon, Krister Henriksson och Per Svensson och föreställningen innehåller musik av Benny Andersson. Spelas 13 januari – 30 mars på Dramaten i Stockholm.


"The Turn of the Screw" har premiär 1 februari. Foto: Folkoperan.

THE TURN OF THE SCREW  • Brittiska kompositören Benjamin Brittens verk handlar ofta om människans utsatthet och empati men också förmåga att begå mycket onda handlingar. Operan och spökhistorien “The Turn of the Screw” handlar om två föräldralösa barn i en skrämmande kontext av kontroll och maktutövning och utspelar sig på herresätet Bly på den engelska landsbygden. En ung kvinna har precis anställts som guvernant till de föräldralösa syskonen Miles och Flora. Ganska snart känner guvernanten att det är något som inte stämmer i idyllen och den utvecklas sakta mot en mardröm. Vålnader av tidigare personal visar sig ha en obehaglig makt över barnen vilka guvernanten gör allt för att skydda. Vad är verklighet och vad är inbillning? Hur ser vi på vittnesmål och vem äger berättelserna? Britten har skapat en intim musikalisk värld där sången är djupt integrerad med orkesterns instrument. Med det återkommande musikaliska temat i olika variationer skruvas berättelsen mot den slutliga katastrofen. Spelas 1–26 februari på Folkoperan i Stockholm.


Pernilla Wahlgren och Per Andersson är två av stjärnorna i föreställningen "Peter Pan går åt helvete". Foto: Lifeline.

PETER PAN GÅR ÅT HELVETE • Amatörgruppen Teater Thalia ska iscensätta sin största utmaning hittills, föreställningen “Peter Pan”. Men allt som kan gå fel, går också fel och som uttrycket ändå säger: “The show must go on!” Kommer teatergruppen någonsin lyckas innan hela scenen kraschar? De kämpar sig igenom den mest olycksfyllda och tekniskt vansinniga uppsättningen om pojken som aldrig ville bli stor. En varm skrattfest med några av landets roligaste stjärnor utlovas; Pernilla Wahlgren, Ola Forssmed, Per Andersson, David Batra, Clara Henry, Hampus Nessvold, Andreas T Olsson och Anton Lundqvist. Detta är från början en brittisk pjäs och för svensk översättning och regi står Edward af Sillén. Spelas mellan 19 januari och 14 maj på turné i Sverige.


Det var allt för denna vecka!

Vi hörs om två veckor!‌‌ Vill du ha mer? Följ vår nya kulturkanal på Instagram och Facebook där vi publicerar tips några gånger varje vecka.