God morgon!

I den här veckans kulturbrev får du sju stycken tips på shower och föreställningar som går att njuta av på olika ställen i Sverige de närmsta veckorna. Senaste avsnittet av Vad Vi Vets kulturpodd "Scenverket" är ute – och handlar den här veckan om hur Dilan Apak och Moa Lundquist sätter upp improvisationsteater.

  • Vi tipsar om allt från dans och konserter till teatrar, operor och shower – samt lämnar tyckandet till dig.
  • Om det här nyhetsbrevet inte är för dig kan du klicka här för att uppdatera dina inställningar eller använda länken längst ner i nyhetsbrevet.

Trevlig läsning!


Så funkar improvisationsteater med Dilan & Moa

Dilan Apak och Moa Lundquist. Foto: Per Bolkert.

I teaterformen improvisationsteater finns inget manus och allt skapande sker i stunden med hjälp av skådespelarnas fantasi och inspel från publiken. När humorduon Dilan och Moa fick frågan om de ville göra en egen helaftonsföreställning på Strindbergs Intima Teater valde de att göra en improviserad version av Strindbergs “Ett Drömspel” från 1901. De ville också att den skulle säga något om samtiden samtidigt som den var underhållande! Hur gjorde de för att hålla ihop alla spår: publikens inspel, Strindbergs originalpjäs och handlingen de successivt bygger upp och reaktionerna från motspelaren?

Hör om hur de lyckas lyckas improvisera en ny historia med nya karaktärer varje kväll. Det här är ett samtal om vad som händer när du är i fullständig närvaro och hur du kan öva upp din förmåga att vara spontan och lyhörd.

Dilan Apak och Moa Lundqvist är en humorduo som gjort sig kända för att till fullo behärska improvisationsteater. Förutom att jobba med egna föreställningar driver de tillsammans podden Dilan & Moa, har serien Dilan och Moa på SVT och har tävlat i På Spåret. I avsnitt 4 av av Vad Vi Vets podd "Scenverket" berättar de om den kreativa och praktiska processen för att lyckas göra underhållande improvisationsteater.

Du hör avsnittet överallt där du hittar poddar: Spotify, Apple Podcaster, Google Podcast, med flera. Sök bara på "Scenverket".


Ur "Trollflöjten" som spelas på Kungliga Operan i Stockholm fram till 8 december. Foto: Kungliga Operan.

TROLLFLÖJTEN  •  Mozarts sista opera, som han själv också dirigerade på premiären i Wien 1791, är en äventyrlig saga om kärlekens och musikens kraft. Regissören Ole Anders Tandbergs fantasifulla uppsättning undersöker gränserna mellan ljus och mörker, ont och gott. "Trollflöjten" är en av Kungliga Operans mest sedda föreställningar och här ges den med svensk översättning av Ulf Peter Hallberg. Nattens drottning ger Tamino i uppdrag att befria hennes dotter Pamina som rövats bort av Sarastro. Lyckas uppdraget ska Tamino få Paminas hand. Fågelfängaren Papageno slår följe med Tamino. Till sin hjälp har de med sig en förtrollad flöjt och ett magiskt klockspel. Men allt är inte vad det ser ut att vara. Vilka har egentligen onda avsikter? Tamino, Papageno och Pamina ställs inför utmanande prövningar. Spelas till 8 december på Kungliga Operan i Stockholm.


Ålevangeliet på Folkoperan. Olle Persson och Mikaeli kammarkör. Foto: Sören Vilks.

ÅLEVANGELIET • Hur mycket kan man veta om en ål? Eller om en människa? Stina Oscarson har skapat librettot i detta nyskrivna oratorium efter Patrik Svenssons flerfaldigt prisade berättelse om vad som anses vara världens mest gåtfulla fisk. Ålen har gett upphov till ett eget mysterium inom naturvetenskapen som inga forskare har lyckats förstå sig på. Nu håller ålen på att dö ifrån oss och mysteriet förblir kanske olöst? "Ålevangeliet" är också en berättelse om en pojke och hans far och om hur ålen blev deras gemenskap. Och en berättelse om ursprung, öde och om mötet med döden. Musiken komponeras av Emmy Lindström och Tobias Theorell regisserar. På scenen möts publiken av kör, orkester och fyra solister varav tre sångare och en musiker på instrumentet EWI (Electronic Wind Instrument.) Spelas 3–11 december på Folkoperan i Stockholm.


Weeping Willows och Lisa Nilsson.

WEEPING WILLOWS & LISA NILSSON • Under förra hösten släpptes Weeping Willows julskiva “Songs Of Winter” där bandet presenterade tre nyskrivna låtar tillsammans med tolkningar av egna favoritjullåtar. En av låtarna på skivan är “The Magic Is Real” med Lisa Nilsson. Detta samarbete fördjupas när de nu ger sig ut på den gemensamma julturnén "Christmas time has come" som gästar tolv svenska städer med stråkar och blås. Spelar 25 november – 18 december på turné i Sverige.


Ur föreställningen "Annie".

ANNIE • Handlingen i den kända Broadwaymusikalen utspelar sig i 30-talets Amerika, mitt i den djupa depressionen. Föräldralösa flickan Annie bor på ett barnhem som styrs av den alkoholiserade Miss Hannigan som inte är så förtjust i just barn. Annie försöker rymma men plötsligt en dag erbjuds Annie att få följa med hem till stadens rikaste affärsman, miljardären Oliver Warbucks, där hon också får spendera julen. Trots att Annie nu får uppleva glädje och andra sidor av livet vill hon inte att Mr Warbucks ska adoptera henne. Hon har ännu inte gett upp hoppet om att en dag hitta sin biologiska mamma och pappa. Till musiken hör låtar som ”It´s the hard-knock life", ”Maybe”, ”I think I’m gonna like it here” och kanske den mest kända: ”Tomorrow”, som alla framförs på svenska efter översättning av Beppe Wolgers. En av medskådespelarna i denna version är hunden Smilla som är med på scen och spelar Annies fyrbenta kompanjon Sandy. Spelas till 4 december på Lisebergsteatern i Göteborg.

Ur Jason "Timbuktu" Diakités föreställning "A drop of midnight".

A DROP OF MIDNIGHT • I november 2016 släpptes Jason Diakités debutbok “En droppe midnatt” och blev scenföreställning året därpå, musikaliskt inramad av ett helt nytt soundtrack. Boken och föreställningen handlar om Diakités identitet, tillhörighet och familjs historia – från förslavandet av hans förfäder i South Carolina till 2000-talet i Sverige. Även den engelska översättningen blev föreställning och hade premiär på Harlem Stage i New York i juni. Det är den engelska versionen som nu har premiär i Sverige, med delvis nyskrivna monologer och musik för att förmedla Jason Diakités privata och gripande familjekrönika. Han skildrar sina förfäders förslavande, den afroamerikanska medborgarrättskämpen, föräldrarnas kärlek bortom etnicitet, uppväxten i Lund och självklart hiphopen – vilken medvetandegör honom som ung och kom att bli hans starkaste verktyg mot orättvisa. Allt tillsammans med med Harlembaserade bandet The Rakiem Walker Project. Premiär 23 november i Göteborg. Därefter på turné till Stockholm, Uppsala, Lund och Malmö.


Ur den Selma Lagerlöf-baserade pjäsen "Antikrists mirakel". Foto: Therés Stephansdotter Björk.

ANTIKRISTS MIRAKEL •  Selma Lagerlöfs iakttagelser under sin tid på Sicilien resulterade i romanen "Antikrists Mirakel", som är utgångspunkt för Stina Oscarssons pjäs med samma namn. Hans Marklund har regisserat och tillämpat något som i teatervärlden kallas för stängd scen. Det innebär att skådespelarna aldrig får gå av scenen under föreställningens gång utan istället konstant förvandlas framför publikens ögon. I "Antikrists mirakler" gestaltas totalt trettiosex roller av sex skådespelare. De byter skepnad, blir andra personer men också delar av sceneriet vilket skapar en genre som kan kallas teater i 4D. Spelas till 7 december på Västmanlands Teater Västerås och på turné i Västmanland.


Dramaten sätter upp "Arv" i höst.

ARV • Trettio år efter AIDS-epedemin, hur lever homosexuella män i New York idag? Regissör Carl Johan Karlson har gett sig på att göra den svenska versionen av den prisbelönta maratonpjäsen The Inheritance. Under sju timmar och 30 minuter (Dramaten ger den både som heldagsföreställning och två kvällsföreställningar i rad) pågår ett roligt, sorgligt och ärligt samtal på scen. Männen berättar om sina liv och ger en slags kollektiv lägesrapport samtidigt som dee ställer sig stora frågor. Ska de bara njuta av alla friheter eller måste de fortsätta kämpa? Hur hanterar man sin historia, hur läker man istället för att brinna upp? Premiär 5 november. Spelas till 28 december på Dramaten i Stockholm.


Poddtips: Hur skapar man en liveupplevelse i världsklass?

Ur Danny Saucedos show Run(a)way 2.0. Foto: Mats Bäcker.

Det senaste decennierna har konserter med artister gått från att vara just konserter till att bli shower där musiken samspelar med ljuseffekter, grafik på stora skärmar och omsorgsfullt koreograferade uppvisningar som ackompanjerar musiken. En av de artister som lett den här utvecklingen i Sverige är Danny Saucedo.

Hans senaste show, Run(a)way 2.0, spelas på Cirkus i Stockholm och ska därefter ut på turné. Vi träffade showens konstnärliga ledare, Vera Prada för att höra om hur arbetet med att ta fram showen gått till i praktiken.

Prada är utbildad vid Balettakademien i Stockholm och verksam som dansare, koreograf och regissör. Det ger henne flera perspektiv som hon kan använda när hon utformar scenshower. Innan Saucedos show har hon bland mycket annat regisserat och koreograferat så skilda uppdrag som Allsång på Skansen, Talang och Masked Singer.

I Vad Vi Vets podd "Scenverket", som handlar om hur saker vi ser på scen blir till, berättar Prada bland annat om:

  • Vad är det som skapar nerv och gör en föreställning tight?
  • Hur blir sång, dans, musik, ljussättning, mellansnack och publikkontakt en helhet?
  • Hur gör du övergångarna mellan olika nummer till en del av underhållningen?
🎧
Följ Scenverket idag i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcast + alla andra poddappar

Det var allt! Vi hörs om två veckor!‌‌ Vill du ha mer? Följ vår nya kulturkanal på Instagram och Facebook där vi publicerar tips några gånger varje vecka.