Godmorgon!

Varannan vecka skickar jag ut ett nyhetsbrev med tips på föreställningar och shower som går att njuta av den närmsta tiden framåt.

Senaste avsnittet av vår podd "Scenverket" är ute – denna gång handlar det om hur regissören Anna Vnuk jobbat för att ge kropp och tyngd åt komikern Per Anderssons revy "Räkhäst".

Denna gång tar kulturbrevet sex minuter ⏰ att läsa.

Trevlig läsning!


Räkhäst: Hur tyglas en gränslös komikers hjärna?

Per Andersson har med sin revy "Räkhäst" skapat en absurd och underhållande föreställning. Vi får följa med in i hans hjärna och utforska hans fantasi. Men hur blir Per Anderssons idéer och texter en föreställning med rörelse och tempo och inte bara ett standupgigg med en knäpp komiker och en mikrofon?

Per Andersson under en föreställning av "Räkhäst". Foto: Robert Eldrim.

Regissören Anna Vnuks roll har varit att vårda visionen, styra upp föreställningen och ge struktur åt den gränslösa fantasin. När väljer hon att inte lägga sig i och vad släpper hon fritt? Hur har hennes koreografi gett kropp och tyngd åt de olika numren i revyn? Och hur löste hon utmaningen att låta Per Andersson komma ut som rappande bajskorv ur Guds röv?

Anna Vnuk är prisbelönt regissör, koreograf & dramatiker och har bland annat regisserat Grotesco på Scala – en näradödenrevy och Moppupproret för Kulturhuset Stadsteatern.

I senaste avsnittet av Vad Vi Vets podd “Scenverket”, som handlar om hur saker vi ser på scen blir till, berättar Anna Vnuk bland annat om hur hon som regissör:

  • ger struktur åt den gränslösa fantasin.
  • hushållar med kritiken under repetitionerna för att inte förlora de komiska guldkornen.
  • hittar tonträffen i det komiska utan att det spårar ur.
🎧
Följ Scenverket idag i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcast + alla andra poddappar.

Tips på konserter, shower och föreställningar den närmsta tiden

Den danska författarens saga sätts upp som föreställning i Uppsala. Foto: Carl Thorborg.

FLICKAN MED SVAVELSTICKORNA • H.C. Andersens klassiska saga "Flickan med svavelstickorna" handlar om en ensam flicka som en frusen vinternatt försöker hålla sig varm genom att tända tändstickor. För varje bloss som lyser upp hennes kalla ansikte framträder en ny berättelse om de förbipasserande främlingarnas liv. Berättelsen har inspirerat koreografen och regissören Benke Rydman till en föreställning av färg, form, dans, musik och magi. Handlingen baseras på journalisten Ylva Mårtens intervjuer med tio Uppsalabor på temat ensamhet, som på olika sätt illustreras på scenen. Föreställningen riktar sig både till barn och vuxna. Spelas till 11 februari på Uppsala Stadsteater.


Dramaten sätter upp "Arv" i höst.

ARV • Trettio år efter AIDS-epedemin, hur lever homosexuella män i New York idag? Regissör Carl Johan Karlson har gett sig på att göra den svenska versionen av den prisbelönta maratonpjäsen "The Inheritance". Under 7 timmar och 30 minuter (Dramaten ger den både som heldagsföreställning och som två kvällsföreställningar i rad) pågår ett roligt, sorgligt och ärligt samtal på scen. Männen berättar om sina liv och ger en slags kollektiv lägesrapport samtidigt som dee ställer sig stora frågor. Ska de bara njuta av alla friheter eller måste de fortsätta kämpa? Hur hanterar man sin historia, hur läker man istället för att brinna upp? Spelas till 31 mars på Dramaten i Stockholm.


Oscar Töringe och Louise Peterhoff i "Alltid vara vi". Foto: Kulturhuset Stadsteatern.

ALLTID VARA VI  • En återförening av ett hyllat band står i fokus för denna nyskrivna musikteater. Regissör Alexander Mørk-Eidem har tillsammans med Lisa Östberg flätat samman stroferna ur albumen "Satan i gatan" av Veronica Maggio samt "Vilja bli" av Oskar Linnros, till en fiktiv berättelse med dokumentär känsla. En musikstudio är lägerelden på scenen och publiken får vara en fluga på väggen när bandet spelar in låtarna i realtid samtidigt som de lär känna varandra på nytt. Gamla minnen, konflikter och känslor väcks till liv hos de forna bandmedlemmarna. Ska bitterhet och svartsjuka som aldrig tidigare ventilerats sätta stopp för bandet? Huvudrollerna spelas av Louise Peterhoff och Oscar Töringe. Spelas till 2 april på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.


Trion bakom den populära podden "Flashback Forever". Foto: Nicke Johansson.

FLASHBACK FOREVER SHOWEN • Antingen älskar man dem eller så lyssnar man inte. “Flashback Forever” har på kort tid blivit en av Sveriges populäraste poddar har blivit show. Emma Knyckare, Ina Lundström och ”Scroll-Mia” har lämnat de bekväma fåtöljerna och gett sig ut på vägarna. I showen blir det en djupdykning i det allra roligaste från forumet, men även favoriter från podden och lite sång, dans och glitter. Spelas till 22 april på turné runt i Sverige.


JILL JOHNSON SIMPLY THE BEST • I över 30 år har Jill Johnson verkat som artist och låtskrivare och i maj fyller hon 50 år. Firandet börjar redan på nyårsafton när hennes nya krogshow "Simply The Best" har premiär. Showen bjuder på en resa genom Jill Johnsons liv och karriär där hon genreöverskridande vill hylla både sin egen och andras musik och sin publik. Med sig har Jill Johnson en orkester under ledning av Stefan Brunzell. Premiär 31 december och spelas till 12 mars Cirkus i Stockholm.


Messiah Hallberg. Foto: Alexander Hall.

MESSIAH HALLBERG LIVE • Med en förmåga att väva in mörk cynism i vardagsproblem har Messiah Hallberg fått en egen profil bland svenska komiker och radioprofiler. I sin nya show försöker han göra något annat än klassisk standup samtidigt som det fortfarande är standup utifrån Hallbergs erfarenheter från pandemin, med sorg, ångest och motstridiga känslor. Spelas till 29 januari (+ 9 september) på turné över hela Sverige.


Dansare och koreograf Niki Tsappos. Foto: Sara P Borgström.

RAISED ON RHYTHM Rytmer kan höras över hela världen, men var startar de och hur slutar de? Och vad gör de med oss? Dansaren och koreografen Niki Tsappos har skapat en dansföreställning som undersöker, utforskar och hyllar rytmens kraft och djup. Det handlar om rytm som grogrund för energi och kreativitet. Om rytmens inbjudande förmåga att bygga gemenskap och samtidigt ge rum för en individuell identitet. Om dess påverkan på vårt dagliga liv – i dansen, leken, arbetet och de vardagliga sysslorna. Om rytmens roll i historien och i framtiden. Premiär 7 maj på Dramaten i Stockholm.


Poddtips: Om svensk (skånsk) reggea med Carl-Martin Vikingsson

Musikgenren blev stor under mitten av 1970-talet och är inte så enkel att spela som många tror. I år är det femtio år sedan Peps Persson introducerade reggae på den skånska och därmed svensk musikscenen. Skåningar i olika och skiftande konstellationer tycks fortfarande dominera musikgenren och en av de tongivande personerna är Carl-Martin Vikingsson. Han har bland annat både varit med och grundat Svenska Akademien och Stures Dansorkester.

Carl-Martin Vikingsson. Foto: Maja Suslin / TT.

I avsnitt 91 av vår podd "Perspektiv" hör du Carl-Martin Vikingsson bland annat tala om:

  • reggaen i historien och samtiden.
  • de politiska dimensionerna.
  • vad det är som är så lockande med musik i baktakt och som gör att både publiken och han blir på gott danshumör.
🎧
Följ Perspektiv i din poddapp:
Apple PodcastsSpotifyGoogle Podcasts 

Det var allt för denna vecka!

Vi hörs om två veckor!‌‌ Vill du ha mer? Följ vår nya kulturkanal på Instagram och Facebook där vi publicerar tips några gånger varje vecka.