Men att marknadsföra den gröna maten med klimatargument istället för att det smakar bra är att ta risken att kunderna uppfattar maten som mindre god och att lanseringen därmed inte går så bra som man hoppas. I avsnitt 8 av vår företagarpodd “Nästa steg” handlar om vad företag som vill kapitalisera på intresset för grön mat ska tänka på.

“Vi tror väldigt mycket på att smaken kommer driva förändringen.” berättar Daniel Schröder, Burger Kings marknadschef. “Vi har från början haft det som målet i det här att du inte ska kunna känna någon skillnad. Vi ska se till att du ska inte behöva kompromissa på smak för att göra en schysst handling. Då tror vi att det kan få ett stort genomslag.”

Foto: Burger King

När hamburgerkedjan lanserade sin växtbaserade burgare utmanade man kunderna att se om de kunde känna skillnad genom att låta slumpen avgöra vilken sort de skulle få. Hela 54 procent gissade fel, vilket är ett bra betyg för hur lik originalet som den gröna kopian är. “Våra gäster kommer till oss för att äta riktigt grymma burgare och för att få en smakupplevelse. Om vi ska kunna erbjuda våra gäster något annat än kött när de är vana vid det måste vi kunna leverera på samma parametrar [smak]” summerar Schröder.

I avsnittet får du höra mer om varför Sverige är en viktig testmarknad för Burger King, och hur de ser på sin roll i hälso- och veggofrågan. Hur gröna kan de bli utan att förlora sin själ, så att säga?

Tankefel att tro att de som vill äta grönt är specialkunder

På många restauranger är halloumiburgare det klassiska vegetariska alternativet och har man provat en har man på något sätt provat alla. En anledning till att en restaurang inte får fart på försäljningen av gröna rätter är att man inte tar frågan på allvar och därför har ett alldeles för snävt utbud.

Det menar Sibel Wolff, marknadschef hos Urban Deli, en kedja som kombinerar restauranger och delikatessbutiker. “Jag tror att man kan sälja mycket mer av det vegetariska om man har flera alternativ eftersom man kan få en återkommande kund. Du vill inte äta halloumiburgare varje gång du är där!” Hon vet av egen erfarenhet att en utmaning är kockarnas kunskaper. Istället för att utgå från det animaliska proteinet när man tar fram en rätt måste man börja med det gröna, och den smak man vill åstadkomma.

I podden delar hon också med sig av många tankar kring hur Urban Deli försöker lockar kunderna som söker veggorätter. Ett råd är paradoxalt nog att inte tänka på dem som specialkunder. “Jag tror att man gör fel i att man tror man ha en rätt för veganer på menyn. Det funkar inte så. Många vill äta mer vegetariskt och det finns inget bättre ställe än på en bra restaurang eller en matbutik att kunna prova det.” avslutar Wolff.

Tre tips till restauranger

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

Karin Nordström är en av Almis alla rådgivare. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med att hjälpa företag dra nytta av hållbarhetstrender, så vi ringde henne för att ta del av hennes tips till restaranger som vill ställa om.

  1. Vegokunder är vanliga kunder. Man behöver inte vara italienare för att tycka om italiensk mat. Du behöver inte vara vegetarian för att du en kväll vill beställa en vegetarisk rätt. Se till att din meny är komplett. Har du något för alla sorters kunder, inklusive de som är sugna på något annat än rött kött?
  2. Låt inte grönt komma sist. Sätt inte de vegetariska rätterna sist i menyn. Sätt dem först istället och du kommer märka att betydligt fler beställer dem.
  3. Inse att det ställer högre krav på kockarna Det är svårare att göra en riktigt bra morotsrätt än en kötträtt. Se till att dina kockar har den kunskapen som krävs.

Lyssna och lär dig mer om knep för att locka fler veggokunder

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Daniel Schröder, Burger King, berätta mer om Burger Kings strategi för att locka veggokunder
  • Sibel Wolff, Urban Deli, om vad som hände när man ändrade plats på menyn för veggorätterna och varför det inte funkade när Urban Deli öppnade ett helgrönt ställe

Du hittar podden på Spotify, Apple Podcasts, Acast, Google Podcasts + i alla andra poddappar. Ladda ner avsnitt 8 nu och lyssna senare!