Att komplettera verksamheten med tjänster är ett sätt att hitta nya sätt att tjäna pengar och det är naturligt att fler och fler företag intresserat sig för det, inte minst för att nå sina mål.  “Jag ska dra in mer mer än vad jag gjorde förra året”, berättade Sofie Struwe, kommersiellt ansvarig på Clas Ohlson Sverige när vår nya podd för företagare, Nästa steg, besökte henne. En del av de intäkterna ska komma från deras ehandel som ska dubblera omsättningen vartannat år. Clas Ohlson omsätter omkring fyra miljarder i Sverige men Struwe låter inte de stora siffrorna tynga henne.

“Vi tänker att vi ska växa genom att frälsa fler kunder med vårt erbjudande. Skulle jag tänka att det handlar om miljarder… nej, men det går inte!” Struwes prognoser tar hänsyn till fjolårets försäljning, vilken sortimentmix man har plus den utveckling man ser på marknaden framöver. Där ingår utvecklingen som en del kallar “retaildöden” det vill säga att en försäljningen i allt större grad flyttar till nätet, men i vilken kanal försäljning sker är likväl inte avgörande för Struwe. “I grunden handlar det om att ha en sund tillväxt.”

En del av tillväxten förväntas komma från tjänster, som uthyrning av verktyg och hantverkstjänster. “Clas Fixare är en liten start-up inom Clas Ohlson” förklarar Struwe. De erbjuder hantverkshjälp inom VVS, el och montering för den som varken har tid eller energi för hemmafixet. Själv har hon i huvudsak använt tjänsten för VVS men hon har en “jättelång” fixarlista med grejer som hon kommer anlita dem för.

Tjänsten lanserades först i Stockholmsområdet som ett test som föll så väl ut att den idag även lanserats i Uppsala och Göteborg, Malmö och Lund står på tur. En av hemligheterna bakom framgången är att hantverkarna kommer på utsatt tid, och med relativt kort varsel. “Man behöver ofta en hantverkare här och nu och man vill inte planera jättemycket” förklarar Struwe och menar att just det där att hantverkarna verkligen kommer blivit en konkurrensfördel.

Att ständigt prova nya saker är viktigt för att kunna utvecklas menar Sofie Struwe och slår ett slag för att planera för experiment genom ett begränsat test för att se vad som funkar. “Vi började i Stockholm, på ett begränsat område men så fick vi så otroligt mycket förfrågningar att vi var tvungna att anställa fler och utöka till hela regionen.”

På frågan om hur mycket man ska satsa i pengar räknat slår Struwe ett slag för att ha en särskild “testpeng”, en särskild budget för att prova nya idéer. I Clas Ohlsons fall är omkring 20 procent. “Summan beror helt på vilken bransch man är i” konstaterar Struwe. Olika branscher är olika etablerade och utvecklade, och det styr även förväntningarna på att lyckas med en lansering men man måste likväl våga prova sig fram. En fördel med en separat och definierad testpeng också både att man blir påmind om att prova nytt, och att man blir modigare. Men man kan inte använda samma nyckeltal som i resten av bolaget.

Erfarenhet och magkänsla

Att testa nya saker grundar sig alltid i viss mån på en magkänsla. En person som vågat det och som samtidigt är expert på att hantera känslor är psykologen Patrik Hast, som också intervjuas i podden. Med bakgrund i traditionell terapi bestämde han sig för att lansera onlineterapi i sitt företag Pratamera.

Idag hjälper de människor över hela landet genom terapi på distans. “Startskottet var när min sambos föräldrar började diskutera problemet i att ha tillgång till psykolog där dom bodde. Det var långa avstånd och svårt att hitta kompetens.” Behovet fanns alltså. Dessutom hade verksamheter inom medicinsk vård börjat dyka upp något år tidigare. Det stärkte hans tilltro till att hans idé skulle kunna funka, vilket det också gjorde.

Med erfarenheten i backspegeln konstaterar Hast att han missbedömde saker som skapat oro. “Det fanns ju en tilltro till att våga göra det här, men samtidigt gick det inte så fort som man önskade.” Man börjar tvivla, kommer det här verkligen att funka?” Att driva företag är ibland att slitas mellan hybris och självtvivel, konstaterar Hast.

Han berättar att samtidigt som det finns en tilltro till att våga göra sin grej, så går det inte så fort som man önskar och man börjar tvivla - man slits egentligen mellan hybris och självtvivel i förhållande till idén. Hast poängterar även vikten av att våga be om hjälp, och inte lägga allt ansvar på sig själv.

Shot made while filming for yesHEis project
Foto: Nik Shuliahin / Unsplash

Patrik Hast är tveksam till om oron någonsin kommer gå över som företagare. Kanske är nyckeln att omfamna den och se den som något som bidrar till en känsla att ständigt vilja förfina idén. “Det gäller att skilja på konstruktiv och icke-konstruktiv oro” förklarar Hast. “Den icke-konstruktiva oron är den som inte leder någonstans utan som bara gör att man ältar något.”

Efter att ha lanserat många nya testprojekt har Sofie Struwes lärt sig att planera för att allt inte går som planerat även om man inte förutsätter att det inte ska gå. “Självklart går det inte spikrakt, men man har ju alltid plan B” säger hon och medger att hon ofta har fler planer än så. Ibland ända till plan Ö.


Saker att tänka på när man lanserar nya tjänster

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

Ulrika Ebenhard är rådgivare på Almi i Borlänge och har sett många företag lansera nya tjänster. Vi frågade henne om vilka råd hon har.

  1. Dra nytta av det du har. Om man tar fram en ny innovativ tjänst, så behöver den inte alltid ligga i linje med det man redan erbjuder. Det viktiga är att de kompletterar ens verksamhet och resurser, så att man inte behöver skala upp i form av personal, digitalisering och lokal.
  2. Utgå från kundnyttan. Försök hitta ett kundbehov, verifiera att det är många kunder som har just det behovet, och ta in dem tidigt i processen.
  3. Ändra dig efter hand. Våga ändra din tjänst efter kundens åsikt, även om det skiljer sig från din initiala plan. Våga släppa, utveckla och tänk om under processens gång.
  4. Var inte rädd för konkurrens. Fler företag som visar att en tjänst existerar, väcker undermedvetet en nyfikenhet samt ett ha-begär hos kunden.
  5. Våga få 10 nej. Var uthållig och tappa inte modet, till slut kommer ditt “JA”!

Lyssna

Du får fler råd i avsnitt ett av vår podd Nästa steg där vi besöker både Sofie Struwe och Patrik Hast. Du finner podden på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.