Alla har problem att motivera sig att träna ibland, och det gäller förstås även proffsen. Vi oss därför till Sanna Hed, personlig tränare och löpcoach på The Training Club som inspirerar till träning på sitt instakonto. Vi ville höra hon motiverar sig själv och vad vi kan lära av henne. Att hålla motivationen uppe är alltid viktigt men nu kanske mer än någonsin.


Kom ihåg varför du behöver träna

Det finns massor med goda saker med att träna, det vet vi, men vilka motiverar dig? Tre exempel:

  • Är det att förbättra din sömn? Det finns stöd för att fysisk aktivitet är en viktig faktor för att sova bättre.
  • Är det att springa snabbare på milen? - Ja då behöver du verkligen träna på just det.
  • Är det att kunna äta och dricka gott utan att lagra in fett i kroppen? Äv̈ven här balanserar du med att träna.

Hitta dina tre grundpelare i varför du kan tycka att det känns viktigt att avsätta tid för att träna. Skriv ner i telefonen. När du tvekar på om  det är värt att ta din tid för träning kolla in din anteckning och bara gör.

Håll dig utomhus

Även om rekommendationerna är att vi ska hålla distansen och träffa så få som möjligt får vi ju vara utomhus. Om du inte vet vad du ska träna så finns det fler tips än någonsin på pass att träna utan redskap på Youtube och Instagram. Annars är mitt bästa knep att hitta en bra trappa och göra vad du kan för för att utmana din fysik. (Det finns såklart gott om tips på vad man kan göra i en trappa också.)

Obekvämt är bra

Kom ihåg att träning gärna får vara lite jobbig och obekväm, det är inte farligt för det. De positiva effekterna kommer just i den där zonen där lungor och hjärta utmanas och där kroppens muskulatur svider till lite. Utveckling och förbättring är dessutom ofta det som håller motivationen vid liv, så se till att utmana dig själv för att kunna bli stolt över dig själv efteråt.

Sanna Hed skriver om löpning på sitt instakonto @runsannarun