regeringens presskonferens upprepade statsminister Stefan Löfven en fras två gånger för att betona allvaret. "Det kommer att bli värre. Gör din plikt. Ta ditt ansvar." De nya restriktionerna innebär att offentliga sammankomster begränsas till åtta är en effekt av att antalet smittade ökat snabbt de senaste veckorna.

Utvecklingen går åt fel håll, konstaterade statsministern och menade att var och en av oss måste fundera på vad vi gör för att minska smittspridningen. Att hålla avstånd och att bara umgås med de man bor med var några av de beteenden statsministern nämnde för att minska belastningen på sjukvården genom att platta ut kurvan.

Baserat på råd från Folkhälsomyndigheten för hur du skyddar dig själva och andra från att smittas, de föreslagna förändringarna i restriktioner och vad de innebär i vardagen - här råden vi behöver leva efter nu.

  • Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld. Alla möten med andra människor ska undvikas om de inte är absolut nödvändiga, men det är mycket få möten som kvalar in i den kategorin.
  • Testa dig om du kan Har du nytillkomna symptom på covid-19 som inte går över inom ett dygn bör du kontakta 1177 för att se vad som gäller i den region där du bor för att lämna prov för covid-19, förutsatt att symtomen inte kan förklaras av andra sannolika orsaker så som känd allergi, migrän eller spänningshuvudvärk.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten, i minst 20 sekunder. Tvättar du dig ordentligt behöver du inte handsprit.
  • Håll en armlängds avstånd till andra både inomhus och utomhus. Två armlängders avstånd innebär ett rekommenderat avstånd på två meter.
  • Undvik kollektivtrafik. Om det är möjligt, färdas på ett annat sätt än med allmänna färdmedel eller kollektivtrafiken, till exempel gå eller cykla. Välj ett färdmedel där du kan boka plats eller ett där du kan undvika trängsel. Håll avstånd till andra på bussen, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
  • Träffa inte folk som du inte bor med. Undvik att delta i större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop. Kör take-away om du är sugen på restaurangmat. Ordna inte hemmafester eller middagar.
  • Träna ute, aldrig inne. Man bör inte längre vistas på idrottsplatser, badhus och gym eller andra platser där man träffar andra.
  • Beställ allt på nätet. Många lokala butiker och restauranger erbjuder numera näthandel och det är ett sätt att stötta dem utan att besöka dem.
  • Glöm julfirandet. Det kommer att bli en annorlunda jul och nyår i år, där kalas med släkt och vänner inte är att tänka på. Fundera på hur ni kan mötas via video istället.

Så hanterar du social distansering på rätt sätt
Enligt en forskare på Stanforduniversitetet borde vi ersätta social distansering med att öva oss på att socialisera på distans.