Publishingpriset är ett fristående pris som belönar god formgivning, lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Det är Sveriges bredaste kommunikationstävling där formen för Vad Vi Vet nominerats i kategorin informationssajter.

Minna Sakaria är en uppmärksammad grafisk formgivare som tidigare skapat grafiska profiler för museet Stockholms Kvinnohistoriska, Kulturhuset Stadsteatern och Statens Konstråd för att nämna några. Hon är även knuten till Beckmans som adjunkt i visuell kommunikation.

"Det är både skoj och hedrande att bli uppmärksammad för arbetet med att ge Vad Vi Vet en grafisk form, eftersom det var ett projekt där ambitionen var att göra något som skulle kunna hålla i 50 år. Den sortens långsiktighet är lika ovanlig hos kunder som den utmanande för mig som formgivare" förklarar Sakaria. (Läs mer om arbetet och ambitionerna tankarna bakom logotypen här.)

Sakaria är skolad vid Royal College of Art i London där hon studerade för lärare som hade gjort ikoniska logotyper som Harrods och San Pellegrino, logotyper som är eviga tack vare att så mycket personlighet går att skönja i formen. Det är ett tankesätt som hon tog med sig in i arbetet med att skapa en logotyp för Vad Vi Vet.

"Ambitionen var att göra en logotyp i en form som känns samtida och traditionell på samma gång, precis som deras förklarande journalistik är. Jag tycker resultatet signalerar det väl, där en vetgirig framåtriktning kopplas samman med trygga pelare av fakta att luta sig mot. Det är ju så Vad Vi Vet känns, och det är roligt att den gestaltningen uppmärksammas i Publishingpriset." förklarar Sakaria.