🎧
Lyssna på avsnittet i din poddapp: SpotifyAppleGoogle m.fl.

Även om många har tagit del av romaner genom att själva läsa är det ett hantverk de flesta inte vet mycket om. Samtidigt finns det många som sitter och drömmer om att deras idé ska bli verklighet. Men för att fullfölja skrivandet av en roman behövs bra strategier och det är viktigt att vara medveten om fällorna som kan komma på vägen.

Så hur hanterar man skrivkramp och att sitta hemma och kämpa med ett manus under en pandemi med barn som är hemma och sitter i ens knä? Räcker de knappa 20 minutrarna man får ibland för att skriva en hel bok? I vilka lägen är det rätt att lyssna på vad redaktören vill och när ska man argumentera för sin sak? Hur blir man okej med att alla inte behöver tycka om ens huvudkaraktär? Peppe Öhman, som både skrivit för barn och vuxna beskriver skillnaderna man inte tänker på, och hur det i många fall kan vara mycket svårare att skriva en bra barnbok än en bra bok för vuxna.

Gäst i avsnitt 80 av Vad Vi Vets förklarande podd “Perspektiv” är Peppe Öhman. Hon är journalist och författare, och inte minst redaktör på Vad Vi Vet. Hon har gett ut nio stycken böcker. Både för barn och för vuxna. Hennes näst senaste bok Vita lögner och höga hinder blev nominerad till det prestigefulla Runeberg Junior-priset. Öhman är ursprungligen från Helsingfors men bor sedan 2013 i Los Angeles.

I podden hör du Peppe Öhman tala bland annat om

  • Tips för att som författare undvika att skriva platta pappfigurer som karaktärer.
  • Tankar kring att skriva sexscener.
  • Hur man hanterar att personer tror att boken man skrivit är självbiografisk.

🎧 Ladda ner och lyssna på avsnittet

Du hittar avsnitt 80 av podden “Perspektiv” i din poddapp: Spotify, Apple, Google, m.fl.