Veckohandling och avancerad cancerbehandling vid samma besök
Cancervård i köpcentrum är framtiden när antalet vårdplatser sjunker och patienterna vill ha en enklare vardag.
👉 Förklaringen är producerad i samarbete med Pfizer. Den är faktagranskad enligt samma robusta principer som alla andra förklaringar på Vad Vi Vet.
Sedan 1970-talet har kostnaderna för vården fördubblats i Sverige. En förklaring är att befolkningen ökat med tre miljoner, och att det idag är nästan dubbelt så många äldre som för femtio år sedan.
Den medicinska utvecklingen har samtidigt gått framåt. Nya behandlingsmetoder och läkemedel som tillsammans är både effektivare och skonsammare för patienten, har bidragit till kortare vårdtider och ett minskat behov av vårdplatser.
“Inom vården har vi blivit allt bättre på att ge rätt vård på rätt nivå” förklarar Maria Andersson Ödman, som är chef för behandling av blod- och tumörsjukdomar på Akademiska sjukhuset i Uppsala när vi träffar henne. Utvecklingen går mot att läkarbesök kan ske på distans, och vissa behandlingar nära hemmet, exempelvis i ett köpcentrum. Förklaringen är att man vill flytta vården så nära patienten som möjligt. “De som behöver specialistvård ska alltid få det, men i många fall kan uppföljande behandlingar och kontroller lika gärna ske hos närvården eller i hemmet.” berättar Andersson Ödman.
På Pfizer i Sverige, en del av världens största biotechföretag, tror man att vi i framtiden kommer kunna behandla oss själva i högre utsträckning, även vid exempelvis cancerbehandlingar. “Utvecklingen går mot allt mer specialiserade och målinriktade substanser som påverkar livet mindre än vid dagens behandlingar, samtidigt som vi vill se till att patienten får rätt dos av rätt läkemedel.” berättar Jonas Ålebring, medicinsk direktör på Pfizer i Sverige.
Hand i hand med vården
Cancerpatienterna blir allt fler, berättar Maria Andersson Ödman. Det beror dels på att vården blivit skickligare på att diagnostisera dem tidigare och på bättre läkemedel, vilket gör att människor lever längre. “För tjugo år sedan överlevde endast ett fåtal patienter som drabbats av blodcancerformen myelom i mer än fem år. Då hade vi enbart ett par behandlingsalternativ tillgängliga. Idag har floran av läkemedel ökat betydligt. Varje patient kan gå igenom sju, åtta olika behandlingar och långt fler patienter överlever.” säger Andersson Ödman.
Eftersom antalet vårdplatser är begränsat har Akademiska sjukhuset öppnat en cancermottagning i Gränby köpcentrum, strax utanför Uppsala, ett test i samarbete med branschaktörer som Adxto Care, BeiGene, Bristol Myers Squibb och Pfizer.
Målet är att underlätta livet och vardagen för patienter med exempelvis bröstcancer, mag/tarmcancer, lungcancer samtidigt som man avlastar sjukhuset i centrum. “Många patienter upplever att det är fruktansvärt bökigt att ta sig till oss inne i stan. Eftersom vi även behandlar patienter som kommer norrifrån så kan de spara mycket tid på att ta sig till köpcentret som ligger ute vid E4:an.” säger Andersson Ödman.
För henne var det naturligt att vända sig till de som utvecklar läkemedel i jakt på nya idéer när man utformade den nya mottagningen. “Det vore förmätet av oss inom vården att tro att vi skulle kunna lösa allt själv. En aktör kan inte lösa allt själv.” Pfizer är en av de aktörer som är med i projektet. Enligt Andersson Ödman bidrog de bland annat med ett nätverk inom vården och kompetens inom hälsoekonomi som Akademiska sjukhuset inte hade själva, samtidigt som de föreslog att vi skulle testa att låta patienter injicera sig själva i hemmet.
“För patienten gör det stor skillnad. Vi har en patient som bor på Gräsö och som då skulle behöva passa färjan, köra 90 minuter för att komma hit, vänta på att ta en injektion som tar fem minuter, och sedan återvända samma väg som hon kom.” säger Maria Andersson Ödman. Hon förklarar att det inte är värre än att ta en insulinspruta i magen, och det gör att patienten slipper avsätta en hel dag för det.
Vinsten för Pfizer och de andra som är med i projektet är inte att sälja mer läkemedel - som vanligt är det upp till vården att avgöra vilken behandling som är bäst lämpad till varje enskild patient.
Den stora vinsten är lärdomarna man gör när man är flera aktörer som tillsammans utvecklar helt nya processer för att ge så trygg och bra vård som möjligt till så många som möjligt samtidigt som våra gemensamma skattemedel används så effektivt som möjligt. “Vi har lärt oss mycket genom våra olika samarbetsprojekt med vården på olika ställen i Sverige, och det vi gjort med Akademiska sjukhuset är inget undantag.” säger Jonas Ålebring på Pfizer. “Det underlättar att det finns en kultur av att vilja samarbeta. Även om vi är olika aktörer med olika erfarenheter och perspektiv, kan vi alltid jobba hand i hand medvetna om att det som förenar oss är att vi alla har patientens bästa för ögonen. Det är den sortens samarbeten som leder till tryggare och säkrare vård bättre vård.”