Vad Vi Vet.

Vad Vi Vet.

Mat & Dryck

Historien bakom det svenska lördagsgodiset

Idén om lördagsgodis kom på 1950-talet. Då var tandhälsan i Sverige mycket dålig. Tanken var att risken för hål i tänderna skulle minska om sötsaker åts vid ett och samma tillfälle i veckan.

Ellinore Thelaus:s avatar
Ellinore Thelaus
feb 10, 2026
∙ Betald

Svenskar äter omkring 17–18 kilo godis per person varje år. Det är betydligt mer än i de flesta andra länder. Att godis började kopplas till en särskild veckodag beror på att man under 1950-talet insåg att hål i tänderna inte bara handlar om hur mycket socker man äter, utan också hur ofta man gör det.

Foto: Agnes Jostelius / Unsplash
User:s avatar

Fortsätt läsa det här inlägget gratis, med tillstånd från Per Grankvist.

Eller köp en betald prenumeration
© 2026 Bildningsaktiebolaget Vad Vi Vet. · Integritet ∙ Villkor ∙ Inkassovarning
Starta din SubstackSkaffa Appen
Substack är hemmet för fantastisk kultur