Utvecklingen går så snabbt att en färdplan knappt hinner lämna tangentbordet innan den är föråldrad. Lite så brukar det resoneras. Men betyder det att det är fritt fram att skrota all planering och bara köra på känsla? Svaret är mer komplext än så.

Vi ägnar ett helt avsnitt av vår företagarpodd Nästa steg åt just planering. Och ganska snart står det klart att planering inte är likställt med en rigid femårsplan i gammal sovjetisk anda med mängder av aktiviteter. Planering 2021 är något som snarare fortgår hela tiden, och som utvärderas hela tiden.

"Jag tror att det är viktigt att fråga sig själv i varje moment som man befinner sig, i varje period: Vad är målet just nu – och varför gör jag detta? Det kan komma att ändra sig från period till period eller vilken fas man är i, men det är väldigt viktigt som företagare att man håller håller sig till sin mission och vision tills man verkligen känner att nu måste vi ändra på det också." Det säger Livia Moore. Hon jobbar på Antler, som är ett slags hybrid mellan företagskuvös och riskkapitalbolag. Det kan låta onödigt att man ska behöva fråga sig vad man gör och varför. Vilket problem man löser för vem. Den typen av kärnfrågor borde man väl ändå känna till om man driver företaget själv? Inte självklart, menar Moore.

"Det är sådana saker som många företagare och bolag glömmer bort efter ett tag. Man jobbar vidare och man kanske tar in nytt folk. Det är olika perspektiv och det blir lite grötigt; man blir lite förvirrad. Folk tappar helt enkelt fokus kring vad man gör, varför man gör det och för vem."

Om man kontinuerligt säkerställer att alla i organisationen delar samma syn på mål och mening blir det också lättare att planera på ett vettigt sätt. Här ingår att försöka förstå sig på vad som väntar. Att bli en framtidsspanare – fullt medveten om att framtiden ändras i varje ögonblick. "Idén med att fundera kring hur framtiden kan se ut, eller fundera på sin vision, handlar inte om att det måste bli så. Det handlar om att i alla fall försöka förstå sig på trender, riktningar, människor och försöka skapa någonting som inte bara är relevant just nu, utan som kommer vara relevant att bygga framåt. Annars finns ingen mening med att bygga någonting alls."

Moore är noga med att understryka att en vision och ett mål inte är samma sak. Att sätta en plan tio år framåt är bortkastad tid. Att däremot sätta visionen för var företaget ska vara om tio år är något helt annat! "Att ha en vision dit du vill nå om tio år ger dig en riktning. Det ger fokus. Och inte bara till dig utan till dina medgrundare och ditt team. Det är jätteviktigt! Annars springer folk i bolaget åt olika håll; då kommer man inte framåt."

Just i början av bolagsbyggandet handlar det kanske inte så mycket om att kalenderplanera, som att vrida och vända på vad man gör. Vilket problem är det man löser? Vilken målgrupp är viktigast?

"Det går att hitta många versioner av en vision. Jag tror att om man gör det, vi kan kalla det för en planering, grundligt i början och verkligen lägger tid på att brainstorma – att förstå vad man håller på med på djupet – det tror jag verkligen är planeringstid som betalar sig", säger Moore.

Steg två i företagsbyggandet är att inse att den målgrupp som du tänkt kanske inte är den verkliga. Så det gäller att testa tesen så tidigt som möjligt. Vänta inte på att produkten är helt "klar". Ju snabbare du kan komma ut med något som folk kan testa, och ju snabbare du kan få feedback, desto bättre. Då kan ni gå tillbaka och vidareutveckla för att på bästa sätt ta de där viktiga första stegen mot visionen. Och som ett sammansvetsat team dessutom.

Den viktigaste planeringen – och vad du kan strunta i

Vad har småbarnsföräldrar och riskkapitalister gemensamt? Jo, de inser vikten av smart planering för att alltid ligga steget före. Tatiana Shalalvand är bådadera. Hon är en småbarnsmamma som lärt sig planera klokt under sina år på såväl storföretag som startups. Idag är hon  investerare på riskkapitalbolaget Inventure.

För ett företag som letar investerare är det A och O att kunna visa en plan för hur omsättningen ska öka under en viss tid framöver. Helst ska kurvan dessutom vara brant stigande. Så var börjar man? Shalalvand menar att det som med det mesta i övrigt gäller att prioritera. "Det beror mycket på vilket stadium som bolaget är i. När jag sitter i styrelser är det ofta i nya bolag som kanske varit igång några år. Man håller på att skala upp businessen. Då tycker jag att det viktiga är att foka på kunderna. De är i fokus. Var är affären?"

Beroende på vilken typ av bolag och bransch det rör sig om kan nästa steg vara titta på vad som är det viktigaste just det här året. Är det att öka intäkterna maximalt eller att till exempel skaffa så många användare som möjligt, för att i nästa steg kunna öka intäkterna? "Har du en produkt som människor är beredda att betala för, då kan du gasa mer. Du vet ungefär, givet vissa parametrar, vad du behöver göra för att fortsätta växa", förklarar Shalalvand. Då har du uppnått det som kallas för product-market-fit, det vill säga att marknaden förstår värdet med din produkt.

Men det finns också situationer där kanske ska släppa på planeringen. Shalalvand minns åren på en startup som plågades av ständiga likviditetsproblem. Göra-listan var oändlig. "Det var sjukt jobbigt, såklart, under en period. Men det gav lite perspektiv. Vad är det värsta som kan hända? Man behöver inte ta allt på så blodigt allvar hela tiden. Det kan låta oskönt. Men man måste också tillåta sig att skita i vissa grejor, tror jag. Inte lyssna så mycket på folk runtomkring. Jag försökte förhålla mig så."

3 tips för att hålla fokus på målet

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig - läs mer på almi.se/tasteget]

David Nordlund är rådgivare på Almi i Borlänge och menar att hur strukturerad man är som person inte behöver säga något om chansen att lyckas. Men tre saker är gemensamma för att nå fram.  

  • Identifiera ditt mål. Vad är det du vill åstadkomma i din verksamhet? Om du har målet klart för dig är det betydligt lättare att tratta ner. Då är du inne på vägen till målet – och den handlar om planering.
  • Sortera bort tidstjuvar. Tidstjuvar är allt som fångar din uppmärksamhet men som vid närmare eftertanke faktiskt inte leder dig mot ditt verksamhetsmål. Stanna upp och ställ dig själv frågan: Kommer det här bidra till att jag kommer närmare mitt mål? Om inte, avstå.
  • Ta fram alternativa scenarier. Eftersom det är svårt att sia om ens den närmaste framtiden är det bra att ta fram olika scenarier. Ett för hur du vill att saker ska utveckla sig och ett värsta-scenario. Skulle det värsta faktiskt inträffa har du då redan mentalt förberett dig på situationen och har en handlingsplan att agera efter.

Lyssna och lär dig mer om hur planering kan hjälpa dig att lyckas

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Livia Moore, marknadschef på Antler, berätta om hur du tar reda på om du gör det du borde göra.
  • Tatiana Shalavand, investerare på Inventure, förklara varför det lönar sig att lätta på gasen ibland.

Du hittar podden Nästa stegSpotify, Apple Podcasts, Acast, Google Podcasts + i alla andra poddappar. Ladda ner avsnitt 16 nu!