Vad Vi Vet.

Vad Vi Vet.

Så utses ministrar i regeringen

Regeringsbildningen är ett exempel på statsministerns möjligheter att strukturera regeringsarbetet och fördela statsrådens portföljer som hen vill.

Redaktionen:s avatar
Redaktionen
okt 19, 2022
∙ Betald
Tillträdande statsminister Ulf Kristersson höll pressträff där nya statsråden i regeringen presenteras den 18:e oktober 2022. Arkivfoto: Christine Olsson/TT

Regeringen styr Sverige och är drivande i arbetet med att förändra våra lagar för att påverka hur samhället utvecklas. Men för att genomföra sina idéer behöver regeringen stöd av en majoritet i riksdagen.

Som chef över regeringen är det statsministern som väljer vilka och hur många ledamöter, statsråd eller ministrar som ska ingår i regeringen. De måste vara svenska medborgare men behöver inte vara politiker. Historiskt sett har det dock varit så att statsråden varit politiker sedan många år, inte sällan med erfarenhet från att vara riksdagsledamöter. Om de skulle vara riksdagsledamöter vid tillfället när de utnämns till minister ersätts de i riksdagen med en person som utses av respektive parti.

Den formella benämningen på alla i regeringen är statsråd, men titeln är minister. Statsministern bestämmer vilka frågor som statsråden ska ansvara för, eller vilken "portfölj" de ska ha. Benämningen är sannolikt en rest från den tid då alla frågor hanterades på papper och respektive minister kom till regeringens sammanträden med var sin portfölj med några av de frågor de ville ta upp under mötet.

User:s avatar

Fortsätt läsa det här inlägget gratis, med tillstånd från Per Grankvist.

Eller köp en betald prenumeration
© 2026 Bildningsaktiebolaget Vad Vi Vet. · Integritet ∙ Villkor ∙ Inkassovarning
Starta din SubstackSkaffa Appen
Substack är hemmet för fantastisk kultur