Likviditetsproblem är den vanligaste orsaken till konkurs och det gäller även bolag som varit framgångsrika. De kan hamna på obestånd trots att de har  många kunder eller skickat stora fakturor - problemet är bara att pengarna inte hinner komma in innan de måste betala sina leverantörer. Men oftast kan likviditetsproblem faktiskt undvikas.

För de företag som kör med den enklaste sortens ekonomisk uppföljning är det sällan ett problem, berättar Carola Lundgren på revisionsbyrån Revisionären i Piteå. “Mina kunder kollar om orderboken är full, de kollar på bankkontot om pengarna räcker och så kan de snabbt göra ett överslag: kommer jag betala räkningarna? Det är så mina kunder generellt gör när de är småföretagare, och det räcker faktiskt ganska långt tycker jag.” När Lundgren medverkade i vår företagarpodd “Nästa steg” berättade hon att likviditetsproblem faktiskt är förvånansvärt enkelt att undvika och gav en rad konkreta tips på vad man kan göra.

Ett sätt är att skapa sig återkommande inkomster, något Lundgren tänkte på när hon startade sin redovisningsbyrå för många år sedan. “Det första jag gjorde var att skicka ett supportavtal till mina kunder. Alla fick en faktura. Det var en som ringde och skrek att jag börjat skicka luftfakturor, men han var inte kvar som kund idag. Alla fick en faktura på supporten. ‘Ring mig varje dag hela året om om du vill - för 1500 kronor. Om du vill så får du kasta fakturan i papperskorgen.’ Det gjorde jag första veckan och det är ju fortfarande kvar.”

Ett av de återkommande problemen som småföretagare brottas med är att deras största kunder inte betalar på 30 dagar utan tar längre tid på sig, ibland upp till 60 dagar. Det är ett sätt för dem att hantera sin likviditet. Lundgren säger att hon har all förståelse för de som inte känner att de kan ringa och be sådana stora drakar att betala tidigare. Hennes lösning? Fakturera oftare! Istället för att fakturera dem en gång i månaden fakturerar man en eller till och med två gånger i veckan.

Likviditetsproblem kan bero på snällhet

Andreas Selberg är musikern som blev företagare utan några som helst kunskaper om likviditet. Men han hade sett hur andra företag stupade på grund av okunskap så när han startade Solenergi i Norrbotten AB såg han till att få lång kredit hos leverantören. Han har också utvecklat en process för att se till att solcellerna snabbt kommer på plats och kan driftsättas nästan direkt. Det är både något som gör kunderna nöjda och ett sätt för honom att kunna fakturera kunden snabbt.

I Nästa steg berättar Solberg om sin strategi att erbjuda bättre kundservice än alla andra, och därför har de också haft mycket att göra ända från starten. De har inte haft några likviditetsproblem men eftersom han sett andra råka ut för det håller han alltid koll på det.

Men som Selberg ser saken så är hans utmaning egentligen inte att hantera sin likviditet utan sin snällhet. “Mot kunderna tänker jag ibland lite för mycket som en privatperson och som en kund, istället för som företagare.”

Privat är han inte konflikträdd men som nystartad företagare som strävar efter riktigt nöjda kunder har han han märkt att han blir det. “Man är rädd för att stöta sig med folk och så blir det så. Samtidigt är ju mina leverantörer inte så. Om jag inte betalar skiter dem väl i att gulla med mig utan de säger bara ‘betala!’ eller så tar de saken vidare.”


Tänk på likviditeten som smörjolja

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet]

Fredrik Landström är rådgivare på Almi i Luleå och han har sett många företagare kämpa med likviditeten. Vi bad honom om hans bästa råd för att börja få kontroll över den.

  • Se likviditeten som smörjolja. Utan ett jämnt in- och utflöde av pengar kommer motorn - din verksamhet - att börja hacka, och det är negativt för alla inblandade och påverkade. Du behöver ha tillräckligt med smörjmedel hela tiden för att kunna betala räkningarna i tid.
  • Sluta agera bank åt dina kunder. Många företag ger sina kunder generösa krediter utan att fundera på hur det påverkar den egna likviditeten. Tänk på sig själv först och vad du behöver ha för se till att inte motorn ska hacka.
  • Gör en likviditetsanalys Det är ett krångligt ord men det krävs inte mer än ett papper och en penna för att spalta upp vilka intäkter man vet kommer in den närmaste veckan, månaden, tre månaderna i den ena kolumnen. I den andra: vilka fakturor ska ut och vilka kostnader har du, exempelvis för löner eller hyra? Se det som den årliga kontrollen av olja i bilen. En likviditetsanalys är som oljestickan, och har man inte koll på den så kommer motorn skära sig förr eller senare.

Lyssna och lär dig mer om hur du undviker en onödig likviditetskris

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Carola Lundgren, Revisionären delar med sig av konkreta och fiffiga råd för att förbättra sin likviditet, från vilken dag i månaden man absolut inte ska fakturera, till hur man ser över sitt varulager och hur du gör en vettig riskbedömning.
  • Andreas Selberg, Solenergi i Norrbotten, om att inte vara dumsnäll mot kunderna för att undvika likviditetsproblem.

Du hittar podden på Spotify, Apple Podcasts, Acast, Google Podcasts + i alla andra poddappar. Ladda ner avsnitt 11 nu och lyssna senare!