Vi följer upp med de tre företagare som vi träffade i början av krisen för att höra hur de ser på den tiden idag och vad de tänker om framtiden.

Långt innan dödstalen började stiga i Sverige märkte företagarna av hur oron för att bli smittad av covid-19 drastiskt förändrade konsumenternas agerande. Då Stockholmsregionen var den mest drabbade regionen var det också huvudstadens företagare som först märkte av hur det påverkade affärerna och som först märkte av allvaret. I det allra första avsnittet av vår företagarpodd “Nästa steg” träffade vi tre företagare i mitten av mars för att fånga hur de reagerar och agerar.

I senaste avsnittet av vår företagarpodd “Nästa steg” träffar vi dem igen för att se hur det gått, och vad de tänker om framtiden nu.

“Min största prio var att hitta hur vi skulle kunna generera nya intäktsströmmar.” berättar Jonathan Yukawa som är VD på Oxford Leadership. De tappade nittio procent av sina intäkter. Samtidigt som han erkänner att det var läskigt var det också något som fick honom att fokusera. “Det kanske är sjukt att säga men ibland trivs jag faktiskt bättre i kris. Då får man göra lite som göra lite annorlunda -  det ruskar ju om en på något sätt.”

Yukawa berättar i avsnittet att han upplever att krisen paradoxalt gjort honom och kollegorna mer kreativa, samtidigt som den bidragit till att skynda på omställningen till att leverera heldigitala ledarskapsutbildningar. Krisplanen han presenterade i mitten av mars landade bättre än förväntat. “Jag fick ju mer hjälp än vad jag någonsin skulle ha fått. Folk hade ju mer tid hemma. Folk hade inga uppdrag och helt plötsligt var alla mer villiga att bidra till utvecklingen.”

Mer jobb än någonsin

Tillsammans med sin fru driver Jens Back studion Stray Dog Studios, där bland annat podden “Nästa steg” spelas in. När kalendern rensades, som han uttrycker det, var planen att försöka få företag att ställa om från konferenser till poddar för att förmedla budskapet. “Tyvärr har det liksom inte blivit av.” För Backs uppdrag försvann konstigt nog inte utan de har rullat in i ungefär samma utsträckning som tidigare.

Men en sak har förändrats. “Jag upplever att allting tar mycket längre tid. Mycket mer telefonintervjuer, det är svårare att få tag på folk och många fler avbokningar…” förklarar Back. Det innebär att han arbetar mer, inte mindre, för att leverera sina projekt och arbetsdagarna har blivit långa.

Jens Back. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet
Jens Back. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Även om han klarar sig ekonomisk för tillfället oroar han sig lika mycket för den fysiska uthålligheten. “De hänger ihop. Vi har ingen uthållighet alls över månader om vi inte jobbar alltså. Det hänger ju på att varje månad måste in, men det kan man ju vara lite orolig för. Om det blir en lågkonjunktur eller när det blir en lågkonjunktur och hur djup den blir. Men hur länge kommer man att orka jobba mycket för lite pengar…?”

Anna Kleinwich Magnusson driver Knack Rekrytering, en rekryteringsfirma med fokus på kommunikationstjänster. När hon medverkade i första avsnittet var det sent en söndagskväll och hon berättade då att de bestämt att de skulle försöka sänka sina arvoden för att få fart på affärerna. “Vi har nog kommit fram till att jag tror inte att det är sänkta arvoden som är grejen…. “börjar Kleinwich Magnusson. “Eller jag tror inte det gör skillnad, men jag tror att problemet är att det är få som vågar anställa just nu, så det är ju helt klart lugnare.“

En av lärdomarna hon dragit så här långt är insikten om hur utsatta ensamföretagare är, och hur lite stöd de får i kris.  “Har du haft en god tid bakom dig, så kan du ju få stöd nu. Har du inte gjort det så är du ju helt körd nu! Det finns inga jobb och du får inget stöd överhuvudtaget. Det är tufft.” En annan lärdom är hur tunna marginaler som vi lever med, både som samhälle och som företagare. “Jag kan tänka att jag blivit förvånad över hur känsligt allt är. Jag trodde nog att det skulle finnas ett större, kanske framför allt stora företag skulle ha större muskler.”

Lyssna

I avsnittet hör du dem reflektera över tiden som gått och så berättar de om hur planerna ser ut framåt. När tror de att krisen är över och hur förbereder de sig inför hösten? Svaren finns avsnittet 6, kallat “Två månader senare”, och du hittar det där du brukar hitta poddar: på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcast och alla andra.