Foto: Maria Holmén/ATG

Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att stanna hemma om man kan för att minska smittspridning har gjort att många av oss tillbringat mycket mer tid hemma än tidigare. Distansarbete berör även ungdomar. När gymnasieskolor gick över till distansundervisning fick det till följd att ungdomar tillbringat mer tid hemma vid datorn och med mobilen. Lägg därtill att många på arbetsmarknaden permitterats eller blivit arbetslösa vilket i båda fallen kan leda till en ökad ekonomisk oro, och risk för ökad psykisk ohälsa.

Det fanns från början en oro för att personer som tidigare inte spelat skulle börja under pandemin och att de som redan spelade skulle spela mer. Spelproblem och psykisk ohälsa fungerar som riskfaktorer för varandra och för att minska riskerna för ökat spelande beslutade Regeringen i juni om en tillfällig förordning om spelansvarsåtgärder.

Den innebar att speltiden begränsas på onlinekasinon och värdeautomater, att en insättningsgräns på 5000 kronor/vecka för onlinekasinon och värdeautomater införts och att bonusar på onlinekasinon och värdeautomater numera får vara högst 100 kronor.

Nya förutsättningar, men osäkra effekter

Spelvanor och -beteende ser olika ut beroende på kön, ålder och om spelaren föredrar fysiska spel (som till exempel lotto och tips i butik) eller spel på nätet. Det bidrar till att det är svårt att ge en entydig bild av hur spelandet utvecklats under pandemin, även om det finns tecken som tyder på att det minskat.

Den stora förändringen är att sportspelsmarknaden i stort sett dog över en natt. Den andra förändringen är att intresset för trav ökat, eftersom loppen kunnat fortsätta som vanligt (dock utan publik). Dessutom stängde landets fyra casinon eftersom det inte varit möjligt att upprätthålla social distansering där.

Casinot i Sundsvall. Foto: Svenska Spel.

“Man trodde att nya personer skulle börja spela och ville stävja det. Den aspekten stöds inte vad vi kan se, vi har tvärtom sett en minskning på cirka 13 procent när det gäller personer som har loggat in på spelsajter i Sverige.” Det säger David Forsström som är doktor i klinisk psykologi på Karolinska Institutet. Han arbetar just nu med en undersökning om hur spelandet i Sverige förändrats under pandemin, som beräknas vara färdig i början av 2021.

“Däremot kan det hända att spelandet har ökat bland högriskspelare under den här perioden av osäkerhet och mer tid hemma. Det går dock inte att säga säkert eftersom det finns så många olika typer av spelare och studierna inte är tillräckligt detaljerade för att man ska se en tydlig utveckling inom specifika grupper”, säger Forsström. Målet med studien är att förstå om människors hälsa och spel om pengar påverkats under pandemin.

Ett sätt för personer som spelar för mycket pengar att kringgå insättningsgränserna är att spela via flera olika spelbolag parallellt, då det inte finns någon gemensam kontroll för dessa. Det skulle även kunna innebära att vissa spelare introduceras till nya spelformer och spelbolag, även olicensierade sådana.

Personer som behandlas för spelberoende har vittnat om att det var skönt att möjligheten att spela försvann när matcher ställdes in och sportspelmarknaden tog paus. Alla licensierade aktörer har förbundit sig att följa spelinspektionens regler för att motverka spelberoende. De spelare som känner att de behöver hjälp med ta en paus i sitt spelande kan dessutom registrera sig på avstängningsregistret Spelpaus och det antalet har ökat. I mitten av oktober hade drygt 56 000 personer skrivit in sig.

Det går bra för online-spelbolagen

Trots minskningen när det gäller spelande i Sverige visar de tre största spelbolagens kvartalsrapporter att de klarat sig förhållandevis bra. ATG ökade intäkterna med 22 procent under det första halvåret, vilket bland annat förklaras av att intresset för att spela på svensk hästsport ökade markant både både nationellt och internationellt.

Även Svenska Spel upplever en liknande utveckling, där det nya affärsområdet Trav & Galopp bidragit till att kompensera för uteblivna intäkter från bolagets casinoverksamhet. I sin halvårsrapport noterade de också att fler valt att prova nya spel under perioden, dock utan att man sett tecken på att dessa personer spelar mer.

Kindred (som bland annat äger Unibet, den tredje största aktören) ökade sina intäkter under det första halvåret, trots inställda idrottsevenemang. Det beror på satsningar inom racing, digitala spel och e-sport.

Overwatch
Photo by Florian Olivo / Unsplash

E-sport på tillväxt

Datorspelandets växande popularitet har bidragit en ny sportindustri, e-sporten. Den växer och utvecklas snabbt och verkar också locka en ny typ av spelare. “Man kan se att vissa spelare som tidigare satsat på sport har börjat spela på e-sport. För att bli framgångsrik inom e-sport behöver man kännedom om det ganska komplexa spelet.” säger David Forsström. “Att det är en informationstung sport gör att man kan anta att de som spelar på e-sport även har god kunskap om dataspel.”