🎧
Lyssna på avsnittet: SpotifyApple AcastAmazonGoogle m.fl.

Det är lätt att ta för dåligt betalt för sin egen tid eftersom pris är ett känsligt ämne och självförtroendet kan svikta. I Vasa bor Maria Österåker, som skrivit den uppmärksammade boken "Ta betalt". Hon är ekonomie doktor från Svenska Handelshögskolan, där hon även arbetat som lärare och forskare. För ett drygt decennium sedan började hon skriva böcker och föreläsa, och hon har därmed både teoretisk och praktisk erfarenhet av att ta betalt.

Hon talar om att det finns tre perspektiv på prissättning man vanligtvis får läsa om: kostnadsbaserad, marknadsbaserad och kundbaserad prissättning. “Men jag tyckte att det saknades ett perspektiv som jag satte till, och det var just det här med självbaserad prissättning. Att för att bli duktig på att ta betalt så måste du tycka att det du gör är värt att ta betalt för”.

Österåker har ett motto: Mod är viktigare än talang. Att sätta pris handlar om logik, magi och psykologi, till exempel när det är dags att höja priset. Det kan göras två olika sätt: monetärt (i kronor) eller psykologiskt. Dessa sätt går inte alltid hand i hand. Österåker ger ett exempel på ett pris i euro: “Till exempel 647 känns inte dyrare än 630. Här har vi 14 euros skillnad”. Små prishöjningar regelbundet är också bättre än en plötslig höjning.

Att prata med kunderna om priset kan förstås  vara känsligt, men Österåker anser att man kan fråga kunden: “Varför valde du mig? Vad var intressant i mitt erbjudande? Var det priset eller var det någonting annat?”. Som exempel på detta någonting annat nämner hon valet av frisör. Upplever du frisören som sympatisk är du ofta redo att betala ett lite högre pris.

I avsnittet delar hon med sig av ännu fler konkreta tips och råd. Bland annat berättar hon varför det går att sätta ett högre pris på föreläsningar utomlands än hemma i Finland.

Konsten att  ha kul och få ett hållbart pris

Malin Thorsen bor i Karlstad och arbetar som hållbarhetskonsult i egna företaget Bright Planet. Hon hjälper företag och verksamheter att utveckla hållbara affärer. Som föreläsare gör hon komplexa saker greppbara med ambitionen att “Ta bort fluffet ur hållbarhetsfrågan”.

Hennes affärsprincip är: do good, have fun. Det betyder att hon i första hand vill jobba med företagande verksamhet som vill göra bra saker samt att det ska kännas roligt. Samtidigt vill hon ha ett bra liv vid sidan om jobbet och då gäller det att dra in pengar, att sätta rätt pris.

Thorsen sätter olika pris för olika uppdrag. “Om jag ska komma och hålla en timmes seminarium, då är det klart att jag inte debiterar timarvode”. Motivet är att seminariet bygger på åratal av samlad kunskap och erfarenheter, vilket är en helt annan sak än om hon ska gå igenom siffror för att göra en analys.

Hon jämför betalningen för att anlita en arkitekt jämfört med en som spacklar väggarna i hemmet. “Och samma princip tänker jag att man kan använda som när man säljer sin kunskap”.


Hur man tar betalt vanlig fråga hos rådgivaren

Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig - läs mer på almi.se/tasteget

Kristin Teleman är rådgivare vid Almi, som är vår samarbetspartner för den här säsongen av Nästa Steg.  Hon har många gånger fått frågan om hur mycket man ska ta betalt och suttit och lyssnat på massor av företagare som haft massor av idéer. Hennes råd är bland annat:

  • Tala pris med kunderna. Våga ställa frågor om prissättningen och är det jobbigt att prata om det — våga säga det också.
  • Du behöver inte ha alla  svar. Låt kunden berätta vad den behöver så kanske du kan möta kunden och berätta att du har just det att erbjuda.
  • Fråga om kundens företag. Information om organisationen och hur deras team tänker kan ge viktiga pusselbitar för att kunden ska kunna känna sig trygg i beslutet att anlita dig.

Lyssna och lär dig mer om att få rejält betalt

Att ta bra betalt för sin egen tid är något många företagare kämpar med. Hur gör man för att det ska bli mindre generande, för att våga säga att man är värd si eller så mycket? Vi pratar med Maria Österåker som både har skrivit boken “Ta betalt” och föreläser frekvent på ämnet, och har därmed både en teoretisk och praktisk erfarenhet av att just ta betalt för sin egen tid. Hållbarhetsexperten Malin Thorsen i Karlstad berättar om hur hon förhåller sig till sin egen timdebitering och hur hon motiverar att hon tar olika betalt för olika uppdrag.

🎧 Du hittar avsnitt 26 av podden "Nästa steg" i din poddapp: Spotify, Apple, Google, Acast, Amazon/Audible m.fl.