Semestern känns både nära och långt borta. Händelserna är helt färska i minnet men på samma gång känns det som om det är flera månader sedan. Med strumpor på fötterna för första gången sedan juni gäller det nu att försöka ta sig an sina uppgifter istället för att deppa av tanken på att det är cirka hundra år till jul.

Vi har gjort ett paket med förklaringar av ämnen som hjälper dig att hålla motivationen uppe, slå vakt om hälsan och på det hela hitta ett bra förhållningssätt till jobbet i höst.

👉 Skaffa en prenumeration för att kunna läsa alla förklaringar i paketet. Det kostar mindre än 3 kr/dag! Klicka här för att hitta den prenumeration som passar dina behov.


1. Behåll din energi - minimera antalet videomöten

Många ägnar numera en stor del av arbetsdagarna i verktyg som Zoom, Teams och Meet. Men varför upplevs digitala möten som så mycket jobbigare än fysiska möten?

Den vetenskapliga förklaringen till din “Zoom-trötthet”
Många ägnar numera en stor del av arbetsdagarna i verktyg som Zoom, Teams och Meet. Men varför upplevs digitala möten som så mycket jobbigare än fysiska möten?

2. Sitt inte stilla för länge

Den optimala tiden för fysisk aktivitet verkar uppträda vid 35 minuters snabb promenad per dag, eller liknande aktiviteter, men så lite som 11 minuter har också effekt.

11 minuters rörelse om dagen kan motverka effekterna av att sitta stilla
Den optimala tiden för fysisk aktivitet och ökad livslängd verkar uppträda vid 35 minuters snabb promenad per dag, eller liknande aktiviteter.

3. Börja simma för att prestera bättre

Ny forskning visar att simning inte bara är bra för konditionen. Träningsformen utvecklar också din kognitiva förmåga, ger dig bättre minne och kan reparera stressrelaterade skador på hjärnan.

Att simma gör dig smart
Ny forskning visar att simning inte bara är bra för konditionen. Träningsformen utvecklar också din kognitiva förmåga, ger dig bättre minne och kan reparera stressrelaterade skador på hjärnan.

4. Tänk på vad du äter för att sova gott

Allt fler studier tyder på att maten du äter påverkar hur du sover, och att dina sömnvanor i sin tur påverkar dina matval

Hur maten påverkar din sömn
Allt fler studier tyder på att maten du äter påverkar hur du sover, och att dina sömnvanor påverkar dina matval

5. Somna tidigt, vakna med ljus i sinnet

Att lägga sig tidigt och stiga upp tidigt kan bidra till att ge ett visst skydd mot depression, enligt ny studie.

Morgonpigga kan löpa mindre risk för att bli deprimerade än nattugglor
Att lägga sig tidigt och stiga upp tidigt kan bidra till att ge ett visst skydd mot depression, enligt ny studie.