Efter många års protester tycks football-laget Washington Redskins ha insett att "rödskinn" inte är ett utryck som passar sig i modern tid. Laget grundades i Boston och hette från början Braves men bytte till det nuvarande namnet 1933, bara ett år efter grundandet.

Vad som fick Washington Redskins att inleda en ordentlig översyn gällande namnet är dock inte ett tryck från fansen utan från lagets sponsorer. PepsiCo sa i ett uttalande att de ansåg att tiden var inne för en namnändring. Även FedEx, som äger rätten att namnge lagets hemmaarena, hade bett laget ändra namn liksom Bank of America. Nike hade då redan meddelat att man slutat sälja lagets merch i avvaktan på ett beslut. Den 13:e juli meddelade lagets ägare att man kommer byta namn men att man ännu inte bestämt till vad.

Land O'Lakes klassiska förpackning kommer att göras om.

Man är dock inte ensamma om att fundera över namnbyten eller hur man framställer olika grupper i sin reklam. Land O'Lakes deklarerade redan i början av året att kvinnan som förknippats med varumärkets smör i över 100 år försvinner i samband med ett förpackningsbyte. Företaget menade att den gamla förpackningen inte längre representerade de värderingar företaget vill förknippas med.

Utvecklingen i USA har även fått det svenska hockeylaget Frölunda Indians att reflektera över sitt namn. Eller rättare sagt, klubben säger att man "följer utvecklingen" efter som "kritiken inte varit alarmerande"  (trots DO-anmälan häromåret). Det är som om laget inte har några egna värderingar att reflektera över.