I ett gammalt bageri i Alby huserar Changers Hub. Kontorshotellets yta är indelad i tre olika typer av miljöer, varav en är mer av en traditionell kontorsmiljö. När andra kanske använder whiteboards för att spåna och utveckla idéer, så kan man skriva direkt på väggen här. Kaklet från bageritiden sitter kvar på väggarna och går lätt att torka av.

”Vi brukar rulla ut den här soffan, som också har hjul, och så brukar vi rikta soffan mot den väggen, så kan man sitta liksom och spåna" berättar Neda Khezerian, i avsnitt 19 av företagspodden Nästa steg. Hon är verksamhetsledare på Changers Hub. "Det där är vår verksamhetsplan, som påbörjades på kakelväggen och avslutades i ett digitalt verktyg. Så vi jobbar väldigt digitalt, men också fysiskt”, säger Khezerian och pekar på väggen.

Nu är det inte alla kontor som har en kakelvägg som whiteboard, men det säger ändå något om hur kontorsmiljön förändrats under senare år. Från att i princip ha erbjudit funktionerna skrivbord, konferensrum och kök, ställs nu helt andra krav på kontoret i dag. Informella mötesytor är bara ett exempel.

Mer hub än kontor, helt enkelt. "Det är det vi sett är efterfrågat. Personen vill ha en plats där man känner en samhörighet eller en gemenskap. Men också en plats där man snabbt kan bolla en idé", säger Khezarian.

Olika kontorshotell har förstås olika målgrupper. På Changers Hub ska inredningen spegla verksamheten, värderingarna och det man vill åstadkomma. För kontoret mer än bara kontor, det blir också ett andra hem där man kan landa mellan möten på andra platser. Khezarian fortsätter:

"Jag tror att det är viktigt att tänka på vad är mitt behov? Vad är det jag gör och vilken typ av nätverk vill jag har i min omgivning? Vi har ju en tydlig publik som väldigt mycket rör sig inom ett kreativt kluster, men också inom apputveckling, tech och entreprenörskap."

Neda Khezerian har beskriver hur en av hennes tidigare arbetsplatser saknade möter där man träffades spontant men där man ordnade en gemensam frukost en gång i veckan. Men det räcker inte för att skapa en arbetsplatskultur där nätverkandet faktiskt känns på djupet, menar Khezarian. Det är en sak att säga att man strävar efter att låta personer med olika bakgrund och olika perspektiv mötas på ett kontor, men om förutsättningarna saknas uteblir effekten. "Då har du bara en person som rör sig i en lokal."

På Changers Hub vill man vara en miljö där människor vågar be om hjälp – och får hjälp. Nätverket står i centrum. Behöver man en kompetens är det bara att säga det högt så att flera hör. Man har ett coachande förhållningssätt i alla led, menar Khezerian som beskriver det som avgörande för att så många upplever att nätverket får dem att känna sig trygga. "Det måste man göra, annars kan vi inte växa tillsammans", avslutar Khezarian.

Därför är kontoret så viktigt för varumärket

Inte långt från Centralstationen i Stockholm ligger Tändstickspalatset. Det byggdes för att bli tändstickskungen Ivar Kreugers huvudkontor och stod klart 1928.

Den som väljer att hyra in sig på just det här kontorshotellet får inte bara tillgång till privata kontorsytor, utan även till konferenslokaler, en restaurang, ett gym och en medlemsklubb. Det är vad man skulle kunna likna vid en "one-stop-shop". Här täcks de flesta av dagens behov vad gäller jobb, mat, träning och avkoppling – och möjligheten att ta emot gäster. ”Jag har svårt att själv sätta ett namn på vad är det här för någonting. Det är inte ett kontorshotell, egentligen. Men det är ju inte heller ett hotell och det är inte ett hem – det är någonstans mittemellan.”

Lena Werner visar runt i lokalerna. Hon är grundare av Kapitel 8, som driver Tändstickspalatset. När du väljer ett kontor handlar det inte bara om att hitta en bekväm arbetsplats med bra kommunikationer för dig och dina kollegor. Det handlar inte minst om vilken bild av ditt företag du vill skapa när dina kunder kommer på besök, menar hon. "Det är på kontoret som man bygger kulturen. Och kulturen påverkar ju varumärket, så kontoret är jätteviktigt. Hur vill du att ditt företag ska uppfattas? Börja med kontoret! Då väljer du plats efter det."

Lena Werner, grundare till Kapitel 8.

Precis som i ett privat hem har ett bra kontor själ, förklarar Werner. "För oss är det omsorg, omtanke, man är snäll, man lyssnar, man bryr sig. Det är så många parametrar. Det är det svåraste för de andra att erbjuda det. Men samtidigt är det också det roligaste”.

Tändstickspalatsets själ bor till exempel i en liten svart bok. Den ligger i matsalen och där får man skriva upp när man ätit lunch. Här är det inte tal om att dra fram kortet så snart servetten vikts ihop. ”Jag själv älskar att lita på människor. Och det gör ju vi här, för här får man ju lov att vistas dygnet runt och du vistas på sätt och vis som i ett museum som du får nycklarna till. Det är enorma värden på saker som finns runt omkring, men det är också härligt med tillit”, konstaterar Werner. Så kallas också den svarta boken för en honesty book. Här skriver du också ner om du tar en drink på kvällen.

Men några nätverksfrukostar är det inte tal om. Det är ett mer subtilt relationsbyggande som pågår innanför väggarna. ”Jag vill inte ha en sådan plats och det märker man", konstaterar Werner. "Människor här är försiktiga. Men allt som tiden går så lär de ju känna varandra. Man äter oftast frukost. Då sitter man ner och då börjar man prata med varandra, men det går försiktigt till. Vi håller inte på och tussar ihop folk.”


Det kan miljön säga om er som företag och organisation

[Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig - läs mer på almi.se/tasteget]

Sarah Berg på Almi är projektledare för deras nya kontor i Kalmar. Här berättar hon om vad som är viktigt att tänka på i kontorsmiljön och hur den kan påverka.

  • Tänk på signalvärden. Om en ledare till exempel sitter i sitt rum med stängd dörr utan öppen kommunikation med andra, påverkar det ledarskapet, vilket i sin tur påverkar organisationen i övrigt. Det måste inte vara negativt, men kan vara det.
  • Väv in värderingarna. Om ditt företag vill kommunicera hållbarhet och medvetenhet så låt det prägla miljön när ni väljer material. Är de hållbara på lång sikt? Går det att sopsortera? Vad är viktigt för ditt företag att utstråla?
  • Dela in ytorna. Skapa ytor där människor kan mötas och bolla idéer och ytor där man kan jobba tyst och koncentrerat. På nya Almikontoret i Kalmar möts man direkt av de sociala ytorna, men ju längre in i kontoret man kommer desto tystare blir det. Och där finns även små helt tysta rum för fokuserat arbete.

Lyssna och lär dig mer om att välja rätt kontorsmiljö

I avsnittet fördjupar vi oss ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Neda Khezarian på Changers Hub tipsar om hur du hittar ett kontorshotell som passar just dig och ditt företag.
  • Lena Werner, Kapitel 8 på Tändstickspalatset berättar om hur kontoret kan påverka företagskulturen och varumärket.

Du hittar podden på Spotify, Apple Podcasts, Acast, Google Podcasts + i alla andra poddappar. Ladda ner avsnitt 19 nu!