👉
Förklaringen är producerad i samarbete med Google. Den är faktagranskad enligt samma robusta principer som alla andra förklaringar på Vad Vi Vet.

Har du upplevt att du pratat med en kompis om något ena stunden och sedan sett en annons som handlade om just detta kort därefter? Det är lätt att förstå hur den moderna myten om att tekniktjänsterna avlyssnar oss kan uppstå, men förklaringen är att du inte är så unik som du tror och att tjänsterna blivit allt bättre på att förutspå vad du är intresserad av.

Låt oss börja med att avliva myten om avlyssning. Det finns ett antal anledningar till varför du kan se en annons för en produkt efter att ha pratat om den. Vilken typ av hemsidor du besökt, appar du har använt eller en dag och tid som är känd för att vara särskilt relevant för kunder av en viss produkt är alla faktorer som kan leda till att du får en viss sorts annonser. Eller så kanske du har aktivitet på andra webbplatser som föreslår dessa webbplatser eller appar vad dina intressen kan vara.

Att du likväl kan få en annons för något du pratat med en kompis om beror sannolikt på att du redan klickat på annonser för en sådan produkt, att du tidigare sökt på den (och kanske glömt bort det), eller att du påminner om andra som sökt på annonsen. Det kan också bero på att du befunnit dig på en viss plats - har du varit i Sälen så kan du få exempelvis se annonser från annonsörer som vill nå Sälenbesökare.

Din aktivitet online kan styra det du ser 

Annonsering online är ett viktigt sätt för företag att visa relevanta och personliga annonser och nå nya kunder, och annonseringen är avgörande för att ge människor tillgång till mer innehåll gratis på nätet.

Om du ser annons för en gräsklippare kan det bero på att du bor i samma område som folk som sökt på gräsklippare, att du är med i en grupp som heter “Vi som klipper gräs” eller att du klickat på en länk om vad man behöver för att klippa gräs. 

Företag som vill annonsera på Google kan också klumpa ihop dig med andra som har liknande intressen, vilket gör annonserna ännu mer relevanta eftersom Google så småningom förstår att du är en person som tycker om att gå i skog och mark. “Vi arbetar aktivt för att säkra våra användares integritet och trygghet i annonssammanhang. Vi bryr oss exempelvis inte om att det är just du som gillar det, utan det viktiga är att vi förstår att du ingår i en sådan grupp för att kunna visa dig relevanta annonser,” förklarar Sara Övreby, policychef på Google Sverige.

Sara Övreby på Google Sverige jobbar med samhällskontakter. En del av hennes jobb är att förklara hur deras tjänster egentligen funkar. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet.

Google använder din aktivitet på plattformen, som webbplatser du besöker och appar du använder, för att erbjuda användbara upplevelser och annonser. "Framför allt är den viktigaste signalen för annonsörer din sökfråga - det du faktiskt söker efter när du är ute efter en specifik produkt", säger Övreby.

Google använder inte alltid din information för att visa relevanta annonser, men kan använda din information för att välja annonser som de tror är anpassade till dina intressen eller för att hjälpa dig att upptäcka något nytt. Enligt Sara Övreby på Google Sverige är de frågor vi ställer till sökmotorerna ofta mycket mer specifika än de vi ställer till våra vänner. “Vi kanske frågar en kompis om tips på ett bra ställe att köpa utomhusplagg, men vi googlar ‘jacka, vattentät, grön’ och det är som det kan dyka upp annonser för en butik i närheten som säljer gröna, vattentäta jackor.” Google behöver egentligen inte veta mer än så.

Den mest avgörande faktorn för vilka annonser du ser är vad du söker på. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet.

Google ger dig kontroll över din information

Människor vill med rätta förstå på vilket sätt deras data används - och varför. Sedan 2015 har Google gjort det möjligt att se exakt vilken information de sparat, via en tjänst som heter Safety Center och som alla Google-användare kommer åt. Datan som Google använder är begränsad – och känslig information som hälsa, etnicitet, religion eller sexuell läggning används aldrig för att skräddarsy annonserna du ser. Google använder inte heller data från andra Google-tjänster som Drive, Gmail eller Foton för att anpassa annonser. Där kan du ställa in vad du vill att Google sparar om dig, kolla vilken information som Google redan sparat om dig och ditt beteende, och exempelvis se vilka frågor du ställt till Google-assistenten.

Genom Mitt annonscenter får du också större kontroll över de annonser som du ser i Googles tjänster. Du får möjlighet att anpassa annonser och hantera dina integritetsinställningar – antingen direkt från de annonser du ser eller i själva Mitt annonscenter. Där kan du enkelt styra om Google ska visa anpassade annonser för dig eller inte. Du kan när som helst aktivera eller inaktivera anpassade annonser i Googles tjänster.

Du kan också se vilka antaganden som Google gjort, exempelvis om de tror att du bor i en villa och är intresserad av trädgård (och därmed får se gräsklippare-annonser) eller om du är intresserad av att gå i naturen. Du kan också ta bort de kategorier som du inte tycker stämmer. 

“Det är jätteviktigt för oss att man faktiskt kan ta reda på vilken information som finns sparad om en. På det sättet har användaren kontroll och kan känna sig trygg i att fortsätta använda våra tjänster.” förklarar Sara Övreby och tillägger: “Som användare skulle jag däremot vara skeptisk till tjänster som inte berättar vilken information de sparar.”

Du har även möjlighet att välja att minska antalet annonser du ser kring vissa känsliga kategorier som alkohol, hasardspel, viktminskning, föräldraskap och dejting. "Vårt jobb på Google är att ställa oss själva frågan om hur mycket som verkligen är relevant och nödvändigt att spara för att göra användarens upplevelse så bra som möjligt – och det är egentligen väldigt lite. Att ha integriteten i centrum från början är avgörande för oss när vi utvecklar nya produkter och tjänster", förklarar Övreby.

Du kan göra en privacy checkup på Google för att enkelt förstå hur du kan skydda din data. Under 2023 besöktes sidan fler än 470 miljoner gånger. “Vi vill att fler och fler ska bli medvetna om det här, bland annat arbetar vi med  olika påminnelsefunktioner” säger Övreby.

Google har också gjort det möjligt att snabbt kolla hur säkert ens lösenord är och därmed minska risken för att någon tar sig in på ditt konto. Tillsammans med tjänster för att stoppa phishingförsök (när någon vill få dig att lämna ut ditt lösenord) i din mejl minskar det risken för att du blir lurad på nätet.

“Det är viktigt att komma ihåg att du alltid kan kontrollera dina integritetsinställningar från ditt Google-konto och att du alltid har kontroll över din data. Du kan när som helst kontrollera vilken aktivitet som sparas på ditt konto, ladda ner din data eller radera din aktivitet”, säger Övreby.

En framtid utan kakor

En cookie, eller kaka, är en liten textfil med data som webbläsaren skapar när du besöker en webbplats. I textfilen sparas information som bland annat gör att webbläsaren kommer ihåg dig nästa gång du kommer på besök.  Det finns olika typer av kakor – en förstapartskaka och tredjepartskaka. En förstapartskaka samlar in och skickar data om ditt surfbeteende till ägaren av webbplatsen du besöker. En tredjepartskaka skickar data till tredje part, till exempel ett företag som vill veta hur du surfar vidare från en annons.  

Tredjepartskakor har länge legat till grund för ekosystemet på webben och har exempelvis kunnat användas av olika webbplatser för att bygga en användarprofil av dina intressen och ditt beteende på nätet. Det är tredjepartskakor som gör att du ser annonser på nätet med den jackan du kollade på för en vecka sedan. På grund av ökade integritetskrav och ändrade webbläsarändringar kommer tredjepartskakor nu att fasas ut i syfte att värna användarens integritet. Google kommer att sluta stödja i webbläsaren Chrome från och med hösten 2024. 

Inför utfasningen av tredjepartskakor i Chrome har Google i tätt samarbete andra tagit fram initiativet Privacy Sandbox, med syfte att skapa teknik som skyddar människors integritet online samtidigt som företag och utvecklare får de verktyg de behöver för att möta omställningen. 

För att bestämma vilken information som du vill att Google sparar om dig, gå till myaccount.google.com och gör en privacy checkup. Google ger dig full kontroll över din data. Passa samtidigt på att byta lösenord för att undvika att bli hackad - Google erbjuder en lösenordshanterare också.