Det är såklart positivt att det finns bra verktyg för att kunna arbeta och träffa kollegor och vänner på ett säkert sätt. Men visst har du också märkt att videomöten suger energi? "Zoom-trötthet" (eng. "zoom fatigue") har blivit ett välkänt begrepp i tider då många av oss jobbar hemifrån. Och det finns vetenskapliga förklaringar till det. Enligt Andrew Franklin, professor på Virginia’s Norfolk State University tvingar videomöten hjärnan att koncentrera sig mer, och att det är det som gör oss trötta.

Onaturliga konversationer tar på krafterna

Det finns flera faktorer som samverkar och gör att  du blir trött under och efter ett videomöte:

  • I videomöten har vi oftast en liten fördröjning i ljud. Ansiktsuttryck och röst hänger inte ihop och det blir jobbigt att följa med i samtalet.
  • Eftersom vårt kroppsspråk spelar en stor roll i våra samtal går vi miste om en hel del när vi inte ser varandras ansikten ordentligt.
  • I ett vanligt samtal händer mycket i vår ögonkontakt med varandra och i vår tysta kommunikation. Vi läser in och analyserar små skiftningar i mimiken, en svag suck, tvekan eller när någon andas in för att börja prata. Många av dessa subtila uttryck lägger vi inte märke till när vi pratar via skärm.  
  • I möten med flera personer som du ser i en gallerivy försöker hjärnan läsa av fler personer än du klarar av. Ofta kan det vara svårt att fokusera på den som pratar eftersom du ser flera personer på samma gång.

Förutom att våra hjärnor behöver jobba mer under videomöten menar forskare att vi blir osäkra på varandra när vi inte kan prata med varandra lika bra som vanligt. Det kräver ännu mer koncentration. Det är knepigt att slappna av i ett samtal som känns onaturligt.

Inte så många pigga ansikten här inte. Kansas utbildningsstyrelse har numera möten via Zoom. Här onsdagen den 22:a juli. Foto: Kansas State Board of Education via AP och TT.

Tystnad är påfrestande

Fördröjningar kan vara en av de största anledningarna till att videomöten gör dig trött. Det har visat sig att det endast krävs en millisekund när vi väntar på att någon ska börja prata för att det ska påverka oss negativt, även i de fall vi inte har tekniska problem.

Nio av tio ogillar att se sig själva

När det väl är din tur att prata kan det kännas som att du står på en scen. Känslan av att behöva prestera gör många stressade och nervösa. Dessutom är kameran inte alltid din vän. Nio av tio personer ogillar att se sitt eget ansikte.


Så här botar du zoom-tröttheten och piggnar till

  • Minska antalet möten och längden på dem. Försök att bara ta de möten som verkligen behövs. Det är okej att fråga vad som ska gås igenom, om det är nödvändigt att du är med eller om mötet ens behövs. Håll mötena korta och se till att varje möte har en tydlig agenda. Se även till att ta många, korta pauser om du har möten på rad.
  • Gör något annat under dina pauser. Att gå ifrån datorn då och då och göra något annat håller humöret och energin uppe. Rör gärna på dig, drick och ät något – Du piggnar till! Det är också viktigt att lämna skärmen för att skilja på jobbet och din fritid.
  • Tillåt dig själv att stänga av kameran. Bestäm tillsammans att kameran inte alltid behöver vara på och använd gärna mobilen så kan du röra på dig mer och byta miljö. Vissa möten kan faktiskt bytas ut mot telefonsamtal.
  • Gör inte flera saker samtidigt. När mötet känns segt är det lätt att du lockas av nyinkomna mejl och andra arbetsuppgifter. Tyvärr är risken stor att du tappar fokus, missar att lyssna och har svårt att vara delaktig i videomötet. Stäng av mobilen och andra verktyg du inte verkligen behöver. Ta en sak i taget och vi tror att du får bättre resultat.
  • Ta hjälp av varandra för att få fart på energin. Innan mötet sätter igång kan det vara värt att lägga några minuter på att prata med varandra om saker som inte handlar om jobbet. Fråga dina kollegor hur de mår och vad de ska äta till middag, eller vad som helst. Det blir ett sätt för oss att koppla an till omvärlden, bygga tillit och motivera varandra.