Det finns mycket man kan lära sig från nätet, men förändras även själva lärandet av internet och digitala verktyg? Eftersom Vad Vi Vets mål är att hjälpa dig att bli allmänbildad - med minimal ansträngning - har jag intresserat mig för både metoder för lärande och hur hjärnan fungerar.
Det här är saker som Torkel Klingberg kan. Han är professor i kognitiv neurovetenskap, med särskild inriktning på utveckling och plasticitet, vid Karolinska Institutet. Han har också skrivit boken “Framtidens digitala lärande” som berör detta fält. I sin forskning har han bland annat intresserat sig för sambandet mellan hjärnans aktivitet och kognitiva funktioner som minne, uppmärksamhet och koncentration.
Det blev ett intressant samtal om hur hjärnan lär sig nya saker, vad som ligger bakom att vi lär oss saker olika snabbt, hur andra faktorer kan påverka oss och hans överraskande perspektiv på hur skolan ska förhålla sig till digitala läromedel!
Klingbergs bokrekommendationer:
Listen to this episode with a 7-day free trial
Subscribe to Vad Vi Vet. to listen to this post and get 7 days of free access to the full post archives.