Propaganda och desinformation har varit viktiga verktyg i både krig och fred sedan urminnes tider - helt enkelt för att det fungerar. Det är något som grannar, fiender och stridande parter tagit till både för att undvika krig, förbereda sig för krig, för att vinna krig och för att skriva historien när kriget är över. Sverige är inget undantag.

Sedan många år har den ryska underrättelsetjänsten och militären utvecklat förmågan att sprida sina budskap genom en rad olika kanaler. Arsenalen innefattar allt från sociala media-kampanjer under falsk flagg till vinklade nyheter från statskontrollerade medier som RT, och cyberattacker riktade mot myndigheter och medier. Det mest kända exemplet på den ryska kapaciteten är sannolikt hur Ryssland genom en rad aktioner försökte se till att Hillary Clinton inte vann det amerikanska presidentvalet 2016.

I den aktuella situationen i Ukraina är Ryssland därmed inte ensam om att använda propaganda men till skillnad från Nato-länderna tycks Ryssland i mycket högre hög grad använda sig av ren desinformation, det vill säga information som syftar till att förvirra, förvränga eller ifrågasätta.

När Vad Vi Vet försökt faktagranska de ryska påståendena noterar vi att de i högre grad är baserade på statskontrollerade eller odefinierade källor som försvårar möjligheten att kontrollera fakta. Nato-ländernas påståenden har däremot ofta källhänvisningar, inte sällan till källor som är oberoende.

Teman i den ryska propagandan