audio-thumbnail
35. De flesta sammanslagningar går åt helvete. Vad kan vi lära oss av det?
0:00
/35:47

Att två organisationer ska slås samman är en nyhet som sällan möts av jubel. Men av olika skäl gör man det ändå. För att ägarna vill, för att man blir uppköpt eller köper upp. Utifrån siffror, statistik och framtidsanalyser kan det vara helt rätt beslut, men trots det blir sammanslagningar ofta energikrävande och misslyckade.

Cissi Elwin är vd för Chefakademin, och ledde sammanslagningen mellan tidningen Chef och Mgruppen. Elwin har tidigare lett flera förändringsresor. Hon gjorde om Ica Kuriren från grunden, och vände upp och ner på Filminstitutet på många sätt - inklusive en fysisk ombyggnad som tog fyra år. Så hon har ändrat om och hanterat folks reaktioner många gånger, men aldrig tidigare lett en sammanslagning av två företag. Hur det gick berättar hon i avsnitt 33 av “Nästa steg” Vad Vi Vets podd om företagande,

Vis av erfarenheten från tidigare omorganisationer var Elwin mentalt förberedd på att det skulle bli svårt och hon gav sig helhjärtat in i processen medveten om vad det skulle kräva av henne: “Jag får tunnelseende. Jag har liksom målet framför mig,”, säger Elwin.

Likväl blev sammanslagningen problemfylld, precis som så många andra fusioner. När sammanslagningen presenterades för personalen innebar det att deras mentala process började för att vänja sig vid tanken samtidigt som Cissi Elwin och ledningsgruppen redan avslutat sin tankeresa. Samtidigt stod Elwin och sa att det skulle bli svårt och att förändringar skulle ske, vilket skapade stress hos personalen. Även om en sammanslagning innebär nya möjligheter och nya roller är det naturligt att man oroar sig för sina jobb.