I en tid när åsikter och spekulationer finns i överflöd, när alternativa fakta blivit vardagsmat och när många andra fokuserar på att publicera det senaste tar vi en annan väg. Vad Vi Vet förklarar sammanhangen du behöver för att förstå världen.

Sedan starten 2018 har vårt sätt att utgå från fakta för att ge våra följare, läsare och lyssnare kontext gjort att Vad Vi Vet uppmärksammats internationellt som en pionjär inom förklarande journalistik. Genom vårt samarbete med New York Times är det möjligt för våra prenumeranter att ta del av deras prisbelönta journalistik och utvalda förklaringar hos Vad Vi Vet.


Om vår journalistik

Vår journalistik är faktabaserad, opartisk och oberoende, och alla artiklar är faktagranskade, något vi är ensamma om i Sverige. Vi länkar dessutom till våra källor för att göra det lättare för våra läsare att gå ännu djupare. För att göra våra förklaringar tydligare följer de VVV-språket, en samling stil- och skrivregler.

Du finner vår journalistik i de kanaler där folk i allt högre grad letar efter nyheter: sociala media, nyhetsbrev och poddar, samt här på sajten. En vanlig vecka tar över 150 000 svenskar del av våra förklaringar. Det är en siffra som stiger till en miljon under intensiva nyhetsveckor när intresset för fakta ökar och vår publik delar den med sina vänner.

Om vår teknik

För att så många som möjligt ska ta del av våra förklaringar har vi utvecklat en egen teknisk plattform som för det möjligt för oss att planera, publicera och analysera allt som publiceras i alla Vad Vi Vets kanaler.

Det gör det möjligt för oss att kombinera journalistiskt hantverk med avancerad dataanalys vilket vägleder oss när vi producerar innehåll som tillfredställer både publikens vetgirighet och de sociala plattformarnas algoritmer. (Klicka här för att läsa hur vi använder din information.) Ett kvitto på att vår teknik ligger i framkant är att engagemangsgraden för inlägg i sociala kanaler (andelen som kommenterar, gillar eller delar) är 2-3 gånger högre än genomsnittet för vår bransch.

Om vår publik

Vad Vi Vet vänder sig till alla. Majoriteten av vår publik är värderingsmässigt progressiva kvinnor i åldern 18-55. De bor i större städer, har högre utbildning och tjänar mer än genomsnittet.

Redaktion

Redaktionen leds av vår chefredaktör Per Grankvist. Många av texterna på sajten är resultatet av ett samarbete mellan flera personer och publiceras då som "Redaktionen".

  • Texter: Yasemin Bayramoglu, Hanna Grosshög, Wilhelm Jaresand, Anna Kleinwichs Magnusson, Hannah Kolam, Sigrid Melchior, Alexandar Miodrag, Emma Persson, Fazeela Selberg Zaib, Peppe Öhman.
  • Ljud: Jens Back, Hanna Brandén, Gabriella Lahti, Matti Palm.
  • Foto: Maria Fäldt, Anna Hållams.
  • Video: Matilda Aldsjö, Olivia Eriksson.  

Vad Vi Vet är medlem i branschföreningarna TU samt Sveriges Tidskrifter.

Vad Vi Vets styrelse. Per Grankvist, David Orlic, Kerstin Brunnberg (ordförande) och Hewan Temesghen. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Styrelse och ägare

Vad Vi Vet drivs av Vad Vi Vet Media AB med Per Grankvist som största ägare. Styrelsen består av:

  • Kerstin Brunnberg (ordförande) Styrelseordförande i Kulturhuset/Stadsteatern i Stockholm och tidigare VD för Sveriges Radio.
  • Hewan Temesghen Generalsekreterare Fairtrade Sverige.
  • David Orlic Investerare och tidigare styrelseordförande i Komm.
  • Per Grankvist Grundare och chefredaktör.

Finansiering

För att producera vår journalistik kommer finansieringen från flera olika håll:

  • Annonsörer I våra kanaler kan du hitta annonser för företag som vill nå Vad Vi Vets följare, lyssnare och läsare. En del av dessa annonser är textannonser, även kallat "branded stories" där vår redaktion förklarar något på våra samarbetspartners vägnar. Dessa är förstås alltid tydligt utmärkta som annonser, i enlighet med gällande regler. Exempel på annonsörer är Clas Ohlson, Storytel och Unibet.
  • Förklaringar på uppdrag Vi producerar även journalistiskt innehåll åt andra, som de publicerar i sina egna kanaler. Det håller samma höga kvalitet, men görs på uppdrag. Bland kunderna finns Konsumentföreningen Stockholm, Spotify och Vision.
  • Teknik. Vi licensierar vårt verktyg för att optimera det innehåll vi publicerar i sociala kanaler till andra företag. Det gör att de kan publicera innehåll på alla sina plattformar från ett centralt verktyg, vid förutbestämda tider. Genom att analysera deras följares beteenden kan de publicera innehåll vid tider som maximerar genomslagskraften och antalet följare, utan att betala för det. Bland de som använt vår teknik finns är Almi, Findus och SEB.
  • Projektstöd. För vissa av våra satsningar får vi offentliga medel, exempelvis vårt projekt att förklara Europaparlamentet, Sveriges andra parlament. Stödet är utformat för att slå vakt om det redaktionella oberoendet, vilket innebär att de vi får stöd från givetvis inte har något som helst inflytande över det vi publicerar. Bland de som ger oss stöd finns Europaparlamentet.