Vad Vi Vet förklarar fakta på ett opartiskt sätt för att motverka polariseringen av samhället. Vi gör sammanhangen begripliga på ett engagerande sätt som bidrar till att du får ökad förståelse av världen och vardagen. Inga spekulationer. Inga åsikter. Bara vad vi vet.

  • Sedan starten 2018 har Vad Vi Vet uppmärksammats som en pionjär inom förklarande journalistik i Norden.
  • Vår chefredaktör är nominerad till Årets journalist 2021 "för att han genom högt engagemang och osviklig skärpa sprider folkbildande journalistik i en alltmer komplex värld. Per Grankvist gör det svåra lättbegripligt, men ger också tyngd åt det lättsamma. Med Vad Vi Vet ökar förtroendet ytterligare för kvalificerad journalistik."

Om vår journalistik

Vår journalistik är faktabaserad, opartisk och oberoende, och alla artiklar är faktagranskade, något vi nog är ensamma om i Sverige. Vi länkar dessutom till våra källor för att göra det lättare för våra läsare att gå ännu djupare. För att göra våra förklaringar tydligare följer de VVV-språket, en samling stil- och skrivregler.

Du finner vår journalistik i de kanaler där folk i allt högre grad letar efter nyheter: sociala media, nyhetsbrev och poddar, samt här på sajten. Genom vårt samarbete med New York Times gör vi det möjligt för våra prenumeranter att ta del av deras utvalda förklaringar hos Vad Vi Vet.

En vanlig vecka tar över 150 000 svenskar del av våra förklaringar. Det är en siffra som stiger till en miljon under intensiva nyhetsveckor när intresset för fakta ökar och vår publik delar vårt innehåll med sina vänner.

Om vår teknik

För att så många som möjligt ska ta del av våra förklaringar har vi utvecklat en egen teknisk plattform som för det möjligt för oss att planera, publicera och analysera allt som publiceras i alla Vad Vi Vets kanaler.

Det gör det möjligt för oss att kombinera journalistiskt hantverk med avancerad dataanalys vilket vägleder oss när vi producerar innehåll som tillfredställer både publikens vetgirighet och de sociala plattformarnas algoritmer. (Klicka här för att läsa hur vi använder din information.) Ett kvitto på att vår teknik ligger i framkant är att engagemangsgraden för inlägg i sociala kanaler (andelen som kommenterar, gillar eller delar) är 2-3 gånger högre än genomsnittet för vår bransch.

Om vår publik

Vad Vi Vet vänder sig till alla. Majoriteten av vår publik kan beskrivas som värderingsmässigt progressiva kvinnor i åldern 18-55. De bor i större städer, har högre utbildning och tjänar mer än genomsnittet.

Redaktion

Redaktionen leds av vår chefredaktör Per Grankvist. Många av texterna på sajten är resultatet av ett samarbete mellan flera personer och publiceras då som "Redaktionen".

  • Texter: Yasemin Bayramoglu, Hanna Grosshög, Wilhelm Jaresand, Anna Kleinwichs Magnusson, Hannah Kolam, Sigrid Melchior, Alexandar Miodrag, Emma Persson, Fazeela Selberg Zaib, Peppe Öhman.
  • Ljud: Jens Back, Hanna Brandén, Gabriella Lahti, Matti Palm.
  • Foto: Maria Fäldt, Anna Hållams.
  • Video: Matilda Aldsjö, Olivia Eriksson.  

Vad Vi Vet är medlem i branschföreningarna TU samt Sveriges Tidskrifter.

Vad Vi Vets styrelse. Per Grankvist, David Orlic, Kerstin Brunnberg (ordförande) och Hewan Temesghen. Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Styrelse och ägare

Vad Vi Vet drivs av Vad Vi Vet Media AB med Per Grankvist som största ägare. Styrelsen består av:

  • Kerstin Brunnberg (ordförande) Styrelseordförande i Kulturhuset/Stadsteatern i Stockholm och tidigare VD för Sveriges Radio.
  • Hewan Temesghen Generalsekreterare Fairtrade Sverige.
  • David Orlic Investerare och tidigare styrelseordförande i Komm.
  • Per Grankvist Grundare och chefredaktör.

Finansiering

Vad Vi Vets verksamhet finansieras på flera olika sätt.

  • Prenumeranter. De som betalar får obegränsad tillgång till alla våra förklaringar och våra prenumeranter är avgörande för oss att göra faktabaserad, ovinklad journalistik av hög kvalitet. Klicka här för att stödja Vad Vi Vet.
  • Teknik. Vi hyr ut våra verktyg för att optimera det innehåll vi publicerar i sociala kanaler till andra företag. Det gör att de kan publicera innehåll på alla sina plattformar från ett centralt verktyg, vid förutbestämda tider. Genom att analysera deras följares beteenden kan de publicera innehåll vid tider som maximerar genomslagskraften och antalet följare, utan att betala för det. Bland de som använder vår teknik finns är Almi, Findus och SEB.
  • Annonsörer. Vad Vi Vet har inga traditionella annonser utan hjälper företag att sprida kunskap för att skapa förtroende hos utvalda grupper. Vi producerar förklaringar av komplexa frågor på uppdrag av våra företagskunder och publicerar dem i våra kanaler (med annonsmärkning) med samma faktagranskning som präglar allt annat vi gör. På så sätt bidrar förklaringarna till att företagen får respektfulla relationer med sina kunder samhället i stort. Exempel på annonsörer är Clas Ohlson, Storytel och Unibet.
  • Förklaringar på uppdrag Vi producerar även journalistiskt innehåll åt andra, som de publicerar i sina egna kanaler. Det håller samma höga kvalitet, men görs på uppdrag. Bland kunderna finns Konsumentföreningen Stockholm, Spotify och Vision.
  • Bidrag. En del av vår finansiering är offentliga medel. Vi är kvalificerade för årligt mediestöd från Myndigheten för press, radio och tv och för några av våra satsningar får vi extra medel. Vårt projekt under 2021 att förklara Europaparlamentet, Sveriges andra parlament, får stöd från just Europaparlamentet. Alla stöd är utformat för att slå vakt om det redaktionella oberoendet, vilket innebär att de vi får stöd från givetvis inte har något som helst inflytande över det vi publicerar. Bland de som ger oss stöd finns Europaparlamentet och Myndigheten för press, radio och tv