I en tid när åsikter och spekulationer finns i överflöd och när alternativa fakta blivit vardagsmat är vårt mål att göra fakta viktigt igen. Sedan starten 2018 har Vad Vi Vet skapat faktabaserade förklaringar av aktuella händelser som publiceras i de kanaler där folk i allt högre grad letar efter nyheter: sociala media, nyhetsbrev och poddar.

Vår journalistik är faktabaserad, opartisk och oberoende, precis som vår publik har rätt att förvänta sig att riktig journalistik ska vara. Allt Vad Vi Vet publicerar är faktagranskat och är generösa med länkningen till våra källor för att vår publik ska kunna gå djupare. Det vi publicerar följer våra stil- och skrivregler.

Vårt sätt att förklara aktuella händelser har gjort att Vad Vi Vet uppmärksammats internationellt som en pionjär inom förklarande journalistik i Sverige.

Genom vårt samarbete med New York Times publicerar vi utvalda förklaringar från tidningen och gör det möjligt för en svensk publik att ta del av deras prisbelönta journalistik i våra kanaler.

Varje vecka tar över 150 000 svenskar del av våra förklaringar och i intensiva nyhetsperioder stiger den siffran till en miljon när intresset för fakta ökar och vår publik delar innehållet med andra. En vanlig månad visas vårt innehåll i genomsnitt 2,5 miljoner gånger på de olika plattformar där vi publicerar innehåll. Vår publik är till största delen kvinnor i åldern 25-45 som bor i större städer och har högre utbildning och inkomst än genomsnittet.

Om tekniken bakom

För att säkerställa att så många som möjligt ska ta del av våra förklaringar har vi utvecklat en teknisk plattform som för det möjligt för oss att planera, publicera och analysera allt som publiceras i alla Vad Vi Vets kanaler.

Det gör det möjligt för oss att kombinera journalistiskt hantverk med avancerad dataanalys vilket vägleder oss när vi producerar innehåll som tillfredställer både publikens vetgirighet och de sociala plattformarnas algoritmer. (Klicka här för att läsa hur vi använder din information.) Ett kvitto på att vår teknik ligger i framkant är att engagemangsgraden för inlägg i sociala kanaler (andelen som kommenterar, gillar eller delar) är 2-3 gånger högre än genomsnittet för vår bransch.

Finansiering

För att producera vår kvalitetsjournalistik kommer finansieringen kommer från flera olika håll:

  • Annonsörer I våra kanaler kan du hitta annonser för företag som vill nå Vad Vi Vets följare, lyssnare och läsare. En del av dessa annonser är textannonser, även kallat native-reklam, där vår redaktion förklarar något på våra samarbetspartners vägnar. Dessa är förstås alltid tydligt utmärkta som annonser, i enlighet med gällande regler. Exempel på annonsörer är Clas Ohlson, Storytel och Unibet.
  • Förklaringar på uppdrag Vi producerar även journalistiskt innehåll åt andra, som de publicerar i sina egna kanaler. Det håller samma höga kvalitet, men görs på uppdrag. Bland kunderna finns Konsumentföreningen Stockholm, Spotify och Vision.
  • Teknik. Vi licensierar vårt verktyg för att optimera det innehåll vi publicerar i sociala kanaler till andra företag. Det gör att de kan publicera innehåll på alla sina plattformar från ett centralt verktyg, vid förutbestämda tider. Genom att analysera deras följares beteenden kan de publicera innehåll vid tider som maximerar genomslagskraften och antalet följare, utan att betala för det. Bland de som använt vår teknik finns är Almi, Danone och SEB.

Redaktion

Redaktionen leds av chefredaktör Per Grankvist. Vår analyschef heter Henrik Westregård. Många av texterna på sajten är resultatet av ett samarbete mellan många personer och publiceras då som "Redaktionen".

Skribenter: Hanna Grosshög, Wilhelm Jaresand, Anna Kleinwichs Magnusson, Hannah Kolam, Alexandar Miodrag, Emma Persson, Fazeela Selberg Zaib, Peppe Öhman.

Ljud: Jens Back, Gabriella Lahti, Matti Palm.

Foto: Maria Fäldt, Anna Hållams.

Video: Matilda Aldsjö, Olivia Eriksson.

 

Vad Vi Vets styrelse. Per Grankvist, David Orlic, Kerstin Brunnberg (ordförande) och Hewan Temesghen. Foto: Anna Hållams

Styrelse och ägare

Vad Vi Vets styrelse består av

  • Kerstin Brunnberg (ordförande) Styrelseordförande i Kulturhuset/Stadsteatern i Stockholm och tidigare VD för Sveriges Radio.
  • Hewan Temesghen Generalsekreterare Fairtrade Sverige.
  • David Orlic Investerare och tidigare styrelseordförande i Komm.
  • Per Grankvist Grundare och chefredaktör.

Vad Vi Vet ägs av Vad Vi Vet Media AB med vår grundare Per Grankvist som huvudägare.