Avsnitt 146 av Vad Vi Vets allmänbildande podd “Perspektiv” gästas av PR-experten författaren Karin Wahlén som nyligen släppt boken “All PR är bra PR?”.
PR som vi känner till den idag har funnits i ungefär 100 år och en av pionjärerna, som la grunden för arbetssättet och begreppet, var Edward Bernays. En av hans mest uppmärksammade kampanjer var att få kvinnor att röka utomhus i större utsträckning. Genom att använda sin kvinnliga sekreterare och aktivt söka upp framgångsrika kvinnor fick han till en marsch för kvinnnors frihet och jämställdhet och deras rättighet att också röka utanför hemmet. Att tobaksindustrin låg bakom kampanjen, i egenskap av Bernays kund, kommunicerades däremot inte.
“Det är tydligt idag vem som står bakom en kampanj, säger Karin Wahlén, då fanns ingen transparens, idag är det mycket svårare att vilseleda massorna”, fortsätter hon. “Vi har tillgång till så många kanaler och källor idag och har lärt oss vad källkritik är. Digitaliseringen har varit demokratisk på det sättet.”
Att arbeta med PR på ett framgångsrikt sätt kräver att man har gjort sin research. En tydlig framgångsfaktor är vikten av att vara den som vet mest om ett ämne.
Men är PR alltid rätt väg att gå? Nej, enligt Wahlén är det inte nödvändigtvis det. “PR handlar om att ha förtjänat ett mediautrymme och för det krävs ett visst nyhetsvärde. Det kanske är en jättebra bok, eller pjäs, men den har inget nyhetsvärde och då finns det andra vägar att välja som är bättre”, menar hon. “Det måste finnas en verkshöjd. Boken, eller vad det nu är, måste helt enkelt vara bra nog och då måste man våga lägga sitt hjärta på bordet, våga blotta sina rädslor. Man får helt enkelt inte safea för mycket.”
Lyssna på avsnitt 146 av Vad Vi Vets allmänbildande podd “Perspektiv” för att höra Wahlén förklara
varför det är omöjligt för en bok att bli en bästsäljare om det inte är din bästa historia
konsten att läsa av ett rum och avgöra vad det är någon vill berätta men också vad det är som inte sägs
varför hon anser att erfarenheten av att vara ett skilsmässobarn är en av hennes största styrkor som PR-konsult
Wahléns bokrekommendationer
Stjärnor utan svindel av Louise Boije Av Gennäs
Den kvinnliga enucken av Germaine Greer
Bokens folk: en civilisationshistoria från papyrus till pixlar av Joel Halldorf