Vad Vi Vet.
Nästa steg
53. Så lyckas du med PR utan pressmeddelanden
0:00
-30:31

53. Så lyckas du med PR utan pressmeddelanden

Pressmeddelanden är överskattade för att få journalisters uppmärksamhet och media är inte den enda kanalen för att nå ut brett.

Det konstaterade Elçim Yılmaz, rådgivare i PR-frågor och med lång erfarenhet av att hjälpa företag att få ut sitt budskap när hon nyligen gästade avsnitt 53 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd för företagare. 

Hon menar att många företagare omedvetet gör misstaget att ha ett inifrånperspektiv och därmed tror att omvärlden kommer att tycka att saker företaget gjort är lika betydelsefulla som man själv tycker. Men verkligheten ser annorlunda ut. "Ingen bryr sig om alla dina fantastiska saker, alla glimrande grejer som du har gjort! För ingen bryr sig! Och PR handlar om att få folk att bry sig!" utbrast Yılmaz.

Elçim Yılmaz Foto: Hipe.

Det finns många sätt att göra det på, och det skiljer sig dessutom beroende på bransch och målgrupp och vem du är som företagare. I avsnittet använder Yılmaz bland annat en rörmokare i Partille som ett konkret exempel och diskuterar alla de sätt som han kan agera för att få uppmärksamhet men också vid vilka tillfällen som PR inte ger de effekter han vill uppnå.

Yılmaz förklarar att all framgångsrik PR har det gemensamt att det bygger på en djup en förståelse för slutkundens behov, vilket också kommer hjälpa dig att förstå vilka kanaler du vill synas. “Det enda som är intressant är [att fråga sig] hur löser jag mina kunders problem och var kollar de när de sitter i skiten?” 

I avsnitt 53 delar Elçim Yılmaz med sig av konkreta råd för hur man kan nå ut med sitt budskap genom att förstå sina kunders verkliga behov, med eller utan hjälp av media.Hon pratar bland annat om:

  • Varför det är så viktigt att utgå från sin personlighet när man ska göra PR som småföretagare

  • Hur du identifierar de reportrar som kan vara intresserade av att prata med dig

  • När det är effektivare med en annons på Google än en artikel i GP.

  • Vad som fångar uppmärksamheten hos en journalist och vilka argument som gör att de aldrig vill skriva om dig.

  • Två nyckelfaktorer som gör att du kommer att se resultat, förr eller senare.

  • Varför pressmeddelanden ofta är värdelösa

  • Skillnaden mellan att sälja in sig själv och att erbjuda värdefullt innehåll

  • Varför så många företagare vill imponera på sin mamma

  • Likheterna mellan att ragga på krogen och få kontakt med en reporter

🎧 Lyssna på "Nästa steg" i din poddapp: Apple PodcastsSpotifyGoogle + i alla andra poddappar.

Almirådgivaren: Gör din hemläxa

Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget

Malin Stenström är rådgivare hos Almi och har även erfarenhet av att ha arbetat som journalist. Hon betonar vikten av att göra sin hemläxa, anpassa kommunikationen till rätt journalist, och att alltid förhålla sig professionellt och respektfullt när man interagerar med medierna. Här är tre av Stenströms tips för effektiv PR:

  • Gör din research: Identifiera och rikta dina meddelanden till den specifika journalisten som har intresse och erfarenhet av det ämne du vill belysa.

  • Personlig anpassning: När du kontaktar en journalist, visa att du känner till och respekterar deras tidigare arbeten. Detta kan skapa en mer personlig koppling och öka chansen att din historia uppmärksammas.

  • Håll hög kvalitet och relevans: Se till att dina pressmeddelanden är välformulerade, har hög kvalitet och verkligen är nyhetsvärda innan du skickar dem. Överdriven eller irrelevant kommunikation kan leda till att dina framtida meddelanden ignoreras.

Vad Vi Vet.
Nästa steg
Nästa steg är podden för företagare som vill lära av andra. I varje avsnitt hör du helt vanliga, vettiga företagare från hela Sverige som berättar hur de tog nästa steg i sin egen och företagets utveckling. Lärorik, underhållande och konkret. Lyssna så förstår varför "Nästa steg" blivit en av Sveriges populäraste poddar om entreprenörskap!