I en tid av snabb tillväxt står många företag inför utmaningen att hitta rätt personal. Trots det går många stora talanger oupptäckta på grund av missförstånd, bristande språkkunskaper och fördomar från företagen om vad som krävs på en arbetsplats.
Men att sänka kraven när man anställer är fel väg att gå, menar Sigun Sjöberg, VD på Arton1 i Örebro. Det handlar om att lära sig se människan bakom meritförteckningen, och ha blicken på styrkor snarare än svagheter i intervjusituationen. “Mycket handlar om att avgöra vem det är jag har framför mig? Är det här en person som kan jag kan diskutera saker med?” Förmågan att förstå, resonera och hitta lösningar är inte kunskaper som syns i ett CV, men som samtidigt är helt avgörande för den nytta någon gör på företaget.
Många med funktionsvariationer eller ovanliga bakgrunder kan vittna om hur de upplever att dörren slås igen i ansikten på dem när de hör av sig till en potentiell arbetsgivare. På Arton1, som tillverkar dörrpartier i stål, är man noga med ingen ska uppleva det när de söker nytt folk. Den öppenheten har gjort att de kunnat växa precis så snabbt som de önskat utan de vanliga problemen att hitta kvalificerade medarbetare som tillväxtbolag ofta vittnar om.
I avsnitt 57 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets podd om företagare som redan tagit nästa kliv i sin utveckling, delar Sigun Sjöberg med sig av knep och konkreta råd, däribland
Hur hon hittar kvalificerad personal som är osynlig för andra
Olika sätt att testa någons praktiska kunskaper och förmåga att resonera
De överraskande enkla knepen för att ha intervjuer och utvecklingssamtal med medarbetarna när man inte talar samma språk
Hur du kan bygga starka relationer till yrkesskolor och hitta talanger där.
Hur hon gjorde för att förvandla en praktikant som var en inåtvänd hemmasittare till en utåtriktad medarbetare
Vikten av respekt och hur du kan skapa en inkluderande arbetsplats för alla.
Hur man håller veckomöten när vissa är döva, vissa är från Norge och andra inte är särskilt bra på svenska
Varför hon insisterar på att alla medarbetare ska ha en parhäst.
Almi Rådgivaren: Kunder uppskattar många perspektiv
Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget
Anna Skiöldebrand Berg är ansvarig för Employer Branding hos Almi. Hon säger att mångfald blir allt viktigare för att kunna möta kundernas behov och att det därför ger en konkurrensfördel. Hon ger tre tips:
Förstå kundernas mångfald: Vilka är dina kunder och vad behöver de? Alla kunder är olika men alla värderar att man kan lösa deras behov sett ur olika perspektiv.
Bygg en intern kompetens som speglar kundernas mångfald: Anställ personer med olika bakgrunder och erfarenheter.
Skapa en inkluderande arbetsplats: Alla ska känna sig välkomna och respekterade. Punkt slut.