Vad Vi Vet.
Nästa steg
59. Att utvecklas som ledare när företaget växer från ingenting till någonting stort
0:00
-56:58

59. Att utvecklas som ledare när företaget växer från ingenting till någonting stort

Förutom mycket arbete med företaget kräver snabb tillväxt också mycket arbete med sitt eget förhållningssätt till företaget.

Alla drömmer om att företaget man startat ska bli något stort. För att lyckas måste man också kunna utvecklas som ledare i samma takt som företaget växer. 

De senaste fem åren har Michael Segmens företag Rugu Bygg gått från att vara en liten städfirma till ett stort byggbolag med mer än 50 anställda. Han började hyra ut snickare till byggen och fick snabbt en inblick i byggbranschen. Han skaffade praktisk erfarenhet och pluggade på egen hand, och tack vare det förtroende kunderna hade fick han en dag frågan om han inte kunde hyra ut några duktiga snickare också. Därifrån var steget inte långt innan han tog steget fullt ut och bytte inriktning på företaget och tog sin första entreprenad.

Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Sedan dess har det gått snabbt. Tillväxten gjorde samtidigt att han tappade kontrollen över sin egen tid, vilket inte var något han tänkt på från början. Att kunna bestämma själv och styra sin egen tid är ju trots allt en av fördelarna med att driva eget företag.

Numera fnyser Segmen när han hör den sortens resonemang. “Du styr inte över dina egna tider! Ditt bolag styr dina tider och det innebär att ditt bolag behöver dig nästan 24 timmar om dygnet.”  Han berättar om hur mycket tid det tagit, men också att han varit villig att göra det. “Jag har jobbat på julafton. Jag har behövt göra det ena efter det andra, jobbat kvällar och så vidare och så vidare.”  

Arbetet har gett resultat. Rugu Bygg är idag en etablerad och uppskattad aktör på byggmarknaden i Stockholm, och längs vägen har man funnit sin nisch på byggmarknaden. En av de saker han kämpat med är att lära sig delegera uppgifter och inte lägga sig i detaljer, för det kräver ju samtidigt att man ser till att få de anställda att ta över ansvaret för att peta i detaljer. En annan är att skapa processer som inte är beroende av en enda person.

I avsnitt 59 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd om företagare som utvecklas berättar Michael Segmen om hur han själv utvecklats längs vägen och vilka lärdomar han dragit som andra kan dra nytta av. Du hör honom bland annat prata om

  • Hur lång tid det tar innan man som ledare får ett liv som liknar det som de anställda har, med förutsägbara tider.

  • Vikten av att vara närvarande utan att bli ett hinder för andra

  • Knepen för att inte tappa kontakten med de som verkligen gör jobbet, tre lager ner i organisationen

  • Vad han är mest stolt över med sin egen utveckling som ledare

  • Varför han insett att han inte vill bygga ett bolag som är hur stort som helst

Foto: Anna Hållams för Vad Vi Vet

Almirådgivaren: Gör framtiden konkret

Faktarutan görs i samarbete med Almi, som också sponsrar avsnittet. För information om vad Almi kan göra för dig – läs mer på almi.se/tasteget

Erika Lind på Almi i Skellefteå säger att det är viktigt att ta sig tid att reflektera över företagets långsiktiga strategi och att visualisera företagets framtid. Hon ger tre tips:

  1. Skapa tid och plats för strategiska frågor. Fråga dig själv vad du vill uppnå med ditt företag och hur du ska ta dig dit.

  2. Visualisera företaget på några års sikt. Tänk på hur ditt företag skulle se ut om det var tio gånger så stort. Vad innebär det i praktiken? Tio gånger fler mikrovågsugnar i personalköket? Genom att tänka konkret kan du identifiera utmaningar och möjligheter.

Tänk på skalbarhet och värdeskapande. Tillväxt utan lönsamhet är inte hållbart. Se till att din strategi leder till ökat värde för kunder, samhälle och planeten.

Vad Vi Vet.
Nästa steg
Nästa steg är podden för företagare som vill lära av andra. I varje avsnitt hör du helt vanliga, vettiga företagare från hela Sverige som berättar hur de tog nästa steg i sin egen och företagets utveckling. Lärorik, underhållande och konkret. Lyssna så förstår varför "Nästa steg" blivit en av Sveriges populäraste poddar om entreprenörskap!